"nieuwe" ASW17

Vandaag heeft de ASW17 gevlogen!

Zwaartepunt ligt nog iets te ver naar voren. Verder werkte een van de stoorkleppen niet goed waardoor ik moest landen bij windstil weer zonder stoorkleppen. Dat ging maar net. die bak blijft vliegen. Verder reageert hij erg fel op alle roeren.

Omdat de ene stoorklep niet echt lekker ging en soms wel en soms niet omhoog komt, heb ik het (mede door een snel naderend onweer) bij 1 vlucht gelaten. Ik heb een paar puntjes om aan te werken...op naar de volgende vliegdag.

Het niet werken van de stoorkleppen kan komen omdat de vleugel tijdens het vliegen buigt.
En omdat de stoorkleppen niet buigen zijn ze op dat moment te lang.
Daar moet je maar eens naar kijken.
Ik heb dit namelijk gehad misschien is het bij jou ook zo.

Enne over dat naderend onweer.
Kijk maar op de tv dan komt ons dorp op het journaal.
Ik ben een van de weinige in de straat waar het binnen nog droog is.
Bij sommige huizen staat het water 50 cm in de kamer

:offtopic:
Op ons veld in Beverwijk hadden er diverse mensen last van storing, waarschijnlijk door het onweer in de richting van Haarlem (in het zuiden), wat goed te horen was.
Thuis hebben we hier (7 Km naar het noorden) tot 11 uur heerlijk in de tuin gezeten. 8)
Geen spatje en geen wind. Het kan verkeren. 8)

Eneh... Bert, ik weet zeker dat jij ook een meter water in de tuin hebt staan. :lol:

@ Bertujs: Was inderdaad wel een serieus beetje water in de straat bij jullie!
Bij mij thuis heeft het vandaag nog geen spetter geregend. Dat onweer dat er aan kwam vanmiddag, ging precies langs ons heen.

Maar goed terug naar de ASW17: De stoorklep komt niet goed naar buiten omdat de stuurstang bij de servo (in de romp) niet ztijf genoeg is. Als je dan de kleppen er uit moet duwen, gaat de stuursatang verbuigen en komt er geen stoorklep naar buiten. Ik zal waarschijnlijk de stuurstang moeten vervangen.

Ik hoop volgende week weer een uipdate te geven over de prestaties.

Heeft iemand nog goede tips om tijdens het vliegen echt goed te controleren of het zwaartepunt goed is? Ik merkte bijv. ook dat de kist niet echt vlot los kwam bij de start.

de koorde van de vleugel is 20,5 cm en het zwaartepunt ligt nu on ongeveer 70mm vanaf de neuslijst. Als ik het vergelijk met mijn 4,5 m ASH26, zou het zwaartepunt ca. 8mm naar achteren moeten zodat het op ca. 78mm van de LE komt

In de bocht heeft de kist de neiging zijn neus behoorlijk te laten zakken, je moet flink up bij sturen om hoogte te houden. De rechtuit eigenschappen lijken goed, echter de vlucht was iets te kort om alles goed te testen en vanwege de onweerswolk die onderweg was, hield ik het liever bij 1 vlucht.

[update] Inmiddels heb ik het zwaartepunt iets verder naar achteren gebracht en de stoorklep aansturing verbeterd. Kortom de ASW ligt klaar voor vlucht 2. Fingers crossed ;-)

De ASW heeft zaterdag een aantal vluchten gemaakt. Het zwaartepunt lag in eerste instantie nog te ver naar voren. Dat is nu aangepast wel blijft het vliegtuig erg snel vliegen. Tijdens de eerste vlucht had ik flutter op het richtingroer. Dit kom gelukkig worden opgelost door de stuurkabels iets strakker te zetten.

Verder denk ik dat de snelheid vnl. te maken heeft met het hoge gewicht van de kist. Het vliegbeeld is nu goed.
Ook met starten merk je dat het hoge gewicht een flinke duit in het zakje doet.
Om het zwaartepunt def. op de juiste plek te krijgen, kan er waarschijnlijk behoorlijk veel lood uit de neus verwijderd worden, echter het blijft een zwaar geval..

Ik vraag me af wat ik kan doen om de kist lichter te krijgen.

ja dat zal niet mee vallen alles wat overbodig is overboord gooien :lol:
maar dat zal niet zo heel veel schelen denk ik
wat weegt die kist nu?

Inmiddels gewogen en ik kom op 6,5 kilo (romp 3,5kg, vleugelstang 417 gr, stabilo 175 gr, vleugels 1220 gr. elk)

Dat is dus eigenlijk 2 kilo(!!!!!!) te zwaar. Nou mag een beetje overgewicht geen probleem zijn maar dit is wel veel. ipv de ca 65 gr /dm2 kom ik dus uit op 93 gr/dm2!!!

Op zich geen probleem om boven te blijven maar de snelheid wordt gewoonweg veel te hoog!

De metalen stang die de vleugels verbindt (12mm hardstaal) weegt ruim 400gr. als ik deze vervang door koolstof (waar koop je dat?) win ik vast al een paar honderd gram.

Verder heb ik inmiddels ca. 150 gr. lood uit de neus en ca. 40 gram uit de staart gehaald. Dus zonder al te veel poespas kan de kist ongeveer 500gr lichter worden. de vleugels zijn (4,4m spanwijdte en koorde van 20,5 cm) 1,2kg per stuk! loodzwaar dus. Ik heb geen idee wat ik daar aan kan doen. Alle tips zijn welkom!

Hoeveel gewicht kan je besparen door de kist kaal te schuren en op nieuw te lakken met een dunner laagje?!
De romp (waar inmiddels 200 gr. lood uit is) moet eigenlijk nog een kilo afvallen.

hoi,

Ik weet een ASW in België, eentje die eigendom is/was van de voorzitter van DAC. Diest Aero Club in Schaffen....

Als je ze nog nodig hebt....

Grtz
B

Erik van het kaalschuren van de romp verwacht ik weinig gewichts besparing.
Of hij moet erg dik in de lak zitten.
Ik weet ook niet of het wel verstandig is om 12 mm koolstof te gebruiken.
Normaal moet je dan 30 % dikker gebruiken.

Het is gewoon erg lastig om gewicht uit een kist te halen.
Hooguit door een lichtere accu te pakken.
Of de besturing verder naar voren te brengen indien mogelijk.

Ik denk dat al het andere veel werk en tegenvallende resultaten hebben.

Ik zou dan als je welfkleppen heb, met flink wat welfkleppen binnenkomen.
Dat doe ik tegenwoordig ook land langzamer.
Door dat je een holler profiel krijgt.

Welfkleppen is inderdaad een optie. Ik kom nu binnen met alleen stoorkleppen dat gaat ook wel zoals je gezien hebt.
@Bertus, hoeveel welfkleppen geef je dan ongeveer en mix je dan hoogteroer bij ?

@Bart, wat voor ASW bedoel je (type en afmetingen)?

Hey Erik.
Ik geef maar 2 mm welfkleppen bij.
Maar dat moet je zelf proberen.
Je kan beter wat snelheid betreft veel welfkleppen bijgeven en minder stoorkleppen.

Want met de stoorklepen, ben je namelijk dat gedeelte van de stoorkleppen, als draagvermogen kwijt.

Je moet er wel mee oefenen.
Tenminste als je ze zeg maar als remkleppen ga gebruiken.
Doe dat eerst op hoogte.
Je kan dan namelijk tijdens de landing vaak maar 1 keer up geven om af te vangen.
Maar je kan niet meer omhoog komen.
Ik vind het lastig om uit te leggen.
Maar met je sleep kist zal je dat ook wel gemerkt hebben.
Als je je remkleppen gebruikt, dat je kisrt snel gaat stuiteren bij de landing.
Dat komt omdat je hem dan verkeerd afvangt.
Meemixen doe ik niet.
Omdat wanneer jij de welfkleppen naar beneden zet dat akltijd met verschillende snelheiden gebeurd.
En de mix dus nooit klopt.
Ik doe dat dus met alle kisten met de hand.
Met mijn husky kom ik dan ook vaak met down landen.
Het heeft met zoveel dingen te maken ook met je stoorkleppen.
Ik vind het niet meemixen dus prettiger.
Ik hoop dat je het een beetje begrijpt.
Want ik vind het wat lastig uitleggen.

Als ik het goed begrijp geef je dus down bij in je landing. Bij de sleper is het zo dat hij bij gas dicht keurig naar beneden komt met flaps. Geef je echter een beetje gas bij dan wil die gelijk omhoog!

Ga er wel een beetje mee experimenteren.
De stalen 12mm staaf, ga ik vervangen door 2 koolstofbuizen die in elkaar geschoven worden, schijnt sterker te zijn dan een massieve staaf. Worden een 12mm buis waar precies passend een 9mm buis ingschoven wordt. Scheelt ongeveer 350 gram met de huidige oplossing, verder 200 gram lood verwijderd, pilootpop (was toch al niet mooi) er uit gesloopt, al met al toch nog zo'n 600 gram gewonnen. Blijft zwaar maar 600 gr is beter dan niks.

Met de huidige romp is dat ding nooit echt licht te krijgen en voor het vliegen maakt het niet zoveel uit, als je maar gang houdt

Je heb het goed begrepen Erik.

En 600 gram is al aardig wat.
Een te lichte zwever vliegt helemaal waardeloos.
Lekker kunnen steken heeft een groot voordeel.
Dan kan je met wind ook lekker blijven vliegen.
Ga dus maar eens lekker aan de gang met je welfkleppen.
Succes

hey,

heb je al met je asw 17 gevlogen ?

met hoeveel vleugelbelasting vlieg je nu ?

ik heb op men asw 19 van 4.5m 92gr/dm²
heb gezien dat je met je asw 17 ook zoiets had.
Blijft hij wat boven ?

alvast bedankt

Hij blijft prima boven, is erg goed in de thermiek, vliegt alleen vrij snel. Verder is hij vrij kritisch op het zwaartepunt. Dat is inmiddels OK en nu gaat het erg goed! Met de landing kan ik als de snelheid te hoog is, de flaps laten zakken en de ailerons omhoog zetten, dat werkt perfect!

Ik kom n u uit op ca. 83 gr/dm2

Met de slanke vleugels is het vliegbeeld wel heel realistisch.

ik ben nu men servo's aan het aansluiten en dan nog even een programmatje schrijven in men zender.

hoop een van deze weeken men zwever omhoog te laten trekken.
ik laat wel iets weten hoe de eerste vlucht verlopen is.

Mooie kisten zijn het. Vandaag met de ASW17 van RodelModellbau, al een ouwetje aan het thermieken geweest. http://modelvliegen.krankjorum.dyndns.org/users/rzeeland/asw17highstart.MPG
(Arie bedankt!)
1 Hoogstart gemaakt om de lijn "in lijn" en op rek te krijgen, vluchtduur 1m'30sec, en daarna (zie video) naar 200mtr om 1uur13min van bel naar bel te steken. Helaas moest ik vroegtijdig afhaken omdat ik mijn zender niet goed had opgeladen :mrgreen:

Ik zou nog wel eens een grotere willen kopen! 4mtr ++

Thermiekse!
rZ

Hallo Erik,

Bericht na twee jaar naar boven gehaald. Ik wil graag van je weten of je nog vliegt met je 17, zo ja waar je zwaartepunt nu ligt en wat het totaalgewicht is. Volgens enkele Wasserkuppe-experts zou dit ca. 5,8-6 kg moeten zijn voor de 4.40 meter versie en ja de 17 moet altijd relatief snel gevlogen worden om tot het meest optimale resultaat te komen met dit profiel.

Arnout,

Ik heb er al een tijdje niet mee gevlogen. Wellicht gaat de 17 volgende week weer mee naar de BIGGS meeting. Hij is nog steeds vrij zwaar en wil inderdaad snel gevlogen worden. Ik tob nog een beetje met flutter op het richtingsroer. Ik zal het zwaartepunt checken en kom er op terug!

Back