Nieuwe DAF ??

En anders gaan we toch allemaal oldtimers bouwen ;) DAF blijft toch een outsider in de rondom 1/14 schaal of Tamiya zou opeens gek moeten doen. Zou een goede zijn voor Hercules Hobby om eindelijk in Europa flink in te zetten tegen concurrerende prijzen.
 
[emoji16][emoji16]
FB_IMG_1614787979733.jpg
 
De nieuwe daf cabine is een volledige nieuw designe. Word volledig in Westerlo gebouwd. Met een volledig nieuwe robotlijn die vollop in opstart is. Hoe hij er uit komt te zien blijft volledig geheim. Ook voor ons medewerkers is er zwijgplicht. En zijn foto's verboden te nemen. [emoji85]

Grtz Tom
 
als modelbouwer ben ik mijn versie van de nieuwe daf al een beetje aan het voorbereiden.
ik heb tot nu toe een aantal verschillen in de prototype's gevonden.
de foto's komen van internet.

de bovenste 2 foto's zijn van dezelfde trekker.
de onderste is van een andere
het verschil tussen de MX11 en MX13 motor
zichtbaar aan de afstand tussen de deurgreep en het spatbord en tussen de "neusgaten" en de voorruit.
de trekker met de kieper heeft volgens mij dus de MX11 motor

Dan is er "natuurlijk" een hoog dak. als de space cab. en het hele hoge dak van de super space cab.
er zijn verschillende foto's van alleen heb ik die even niet paraat. maar dan zit er boven de lampen in het dak en extra vouw en uiteraard is de daklijn hoger.
beide foto's zijn de lagere versie.
foto's van een plat dak heb ik nog niet gevonden.

daarnaast heb ik ook nog lengte verschil gevonden.
bij het einde van het spatbord en de onderzijde van de spoiler aan de zijkant van de cabine zit bij de bovenste zeg ongeveer 5 cm
en een stukje achter de zijruit geen erg duidelijke vouw.
de onderste heeft tussen het spatbord en de spoiler ingeschat 25 cm. en door de schaduwwerking is er achter de zijruit een duidelijke vouw te zien.


FB_IMG_1618891350941 (1).jpg

FB_IMG_1618891344132 (2).jpg

FB_IMG_1618947439001 (1).jpg


ik had op basis van de bovenste een lijnentekening opgezet want een wiel is een wiel. en die kartonen mook-up even naast een daf 95 op de plank gehouden. en die is al een best stukje groter. maar dat is ook meteen de kleinste.
ik denk dat ik nog een mook-up maak van de grootste. al wordt het dak de superspace cab nog even gokken.
maar dat kan allemaal na de introductie bij gesteld worden.
de cabine lijkt bijna zo groot te worden. dat je in plaats van het 2e bed een poolbiljard kan bestellen ;-)
 
Een beetje te veel naar Scania gekeken.

Geen echt eigen "Smoelwerk"

Beetje jammer, en gemiste kans om een exclusieve truck op de markt te zetten.
 
nou het gerucht dat deze op koningsdag zou worden onthuld. bleek niet waar.
wel een andere leuke daf op koningsdag gezien. en met mijn eigen daf 33 bezig geweest.
wel verschijnen er op het internet steeds meer gestickerde trucks waar de bedrijfskleuren onder de stikkers lijken te zitten.
heel lang kan het niet meer duren.
 
Tja, de trucks beginnen steeds meer op elkaar te lijken.

De nieuwe trucks hebben niet echt meer een eigen smoelwerk , zoals vroeger tot de eind jaren 90 van de vorige eeuw, de trucks wel een eigen smoelwerk hadden.
Jammer, we gaan een beetje richting de Luxe wagens/auto's, die lijken ook steeds meer op elkaar,
 
Nou die XG+ is toch wel een reus hoor. 12,5m3 inhoud voor de chauffeur.
Maar je hebt wel gelijk. De volgende series Volvo en Scania gaan hier ook weer op lijken. Dus in de toekomst moet je nog beter kijken wat voor truck er rijdt.
 
Nou die XG+ is toch wel een reus hoor. 12,5m3 inhoud voor de chauffeur.
Maar je hebt wel gelijk. De volgende series Volvo en Scania gaan hier ook weer op lijken. Dus in de toekomst moet je nog beter kijken wat voor truck er rijdt.
Tja, ik vind dat de nieuwe DAF XF/XG een beetje Scania trekjes vertoont van de nieuwe Scania.
Wie aapt wie na ?
Smiley Lachen.01.jpg

VOLVO heeft nu nog een eigen smoelwerk, maar blijft dit zo ?
 
Er komen weer nieuwe wetjes en regels aan ten aanzien van de cabine en werkcomfort. Die gaan in per 2023. Daf loopt hier op vooruit met een nieuwe cabine.
 
[emoji38] Komt goed hoor Pieter.
Anders maak je de Daf na en vervang je het logo voor een Volvo embleem.
Tegen die tijd lijken ze zoveel op elkaar dat je dat toch bijna niet meer kan zien.
Nee grapje hoor. Ze moeten niet teveel op elkaar gaan lijken, want anders is er ook niets meer aan de truckshows.
 
ik denk dat als de ontwerp afdelingen van daf en scania de afgelopen 10 jaar in het diepste geheim aan het nieuwe ontwerp hebt gewerkt. en dan bij de introductie. er achter komen dat de concurrent er op lijkt is wel balen.
daarnaast verwacht ik niet dat daf met 700+pk of een V8 gaat komen. dus er blijft voldoende te kiezen.
 
Back
Top