nieuwe drijfstang of niet?

Ik heb nu ongeveer 6a7 liter brandstof door mijn rb c11 classico gestookt, ongeveer twee weken geleden nieuwe lagers geplaatst omdat ik een kleine tik in het hoofdlager voelde.
Ik heb nog steeds geen drijfstang vervangen. Vandaag na een dag rijden het achter deksel verwijderd voor inspectie. En nog steeds geen speling op de drijfstang/krukas. Moet ik deze evengoed vervangen uit voorzorg of is vervangen pas nodig als er duidelijk speling waar te nemen is?

Wel zo verstandig... 5 liter is bijna een stelregel.

Dit was een oude C5 na 7 liter:

schade.jpg

Die deed het niet meer zeker? ;)

Ok dat willen we niet. Deze motor is echt een monster, man man wat gaat dat ding!
Ff op zoek naar een drijfstang.

Volgens de beschrijving heb ik voor mijn motor de drijfstang 01122-C nodig, maar volgens mij past de 01122 ook gewoon.
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de twee?behalve dat de c voor competitie staat en het prijsverschil van 21€ dan ;)
Zijn de bussen in de drijfstang harder ofzo iets?

Groet Efrem

Er zijn verschillen in drijfstangen, ik denk dat de C versie op basis van de huidige Novarossi R7 drijfstang is en de gewone 01122 op basis van de oudere R5. Op zich niets mis mee maar de laatste versie is wel beduidend beter.

Ik denk dat je ondanks het prijsverschil beter voor de C-versie kan gaan.....

Ok dan zal ik voor de c versie gaan.
Heb er niets aan als ik vrolijk aan het rond tuffen ben en na vijf liter alsnog de drijfstang naar buiten komt zetten.
Bedankt.

Ik heb de naar mijn winkel gebeld voor de 01122-c drijfstang maar deze kunnen zij niet meer leveren. Voor originele rb delen zal ik toch moeten wachten op de herstart van rb.
Gegoogled voor een vervangend deel en ben bij deze drijfstang uitgekomen, NVR07009, is dit het juiste deel? Het is wel de r7 zoals jij zij roelof. Kan alleen niet uit de beschrijving halen dat deze op een kruktap van 5.02mm past.

Nee past niet. Heb wel ooit 1 pas gemaakt:

motor5.jpg

In een diamant stift set zit er wel 1 die er strak in gaat, even een paar tellen laten draaien en het pastte.

Maar Ebay staat vol met die RB zooi dus trek je er toch daar 1 van?

Kwam deze foto ook op rctech forum tegen. Is van jouw dus.
Snap nooit geen ene hol van ebay, kan er nooit wat op vinden.... misschien een ebay cursus wat ;)
Is RB de enige die deze maat hanteert of zijn er nog andere merken met een 5.02 bigend?

Ik ben echt slecht met internet, haha :rolleyes:
Al op google gekeken... niets gevonden, jij komt met twee leveranciers waar ze op vooraad zijn.. top dank je.
Andere krukas heb ik ook aan zitten denken maar dan zit ik nog met de CXR waar de zelfde drijfstang in gaat. Daar zit een gebalanceerde krukas in... zal wel een dure business worden om daar een NR krukas voor te kopen. Maar er zijn oplossingen dat is het positieve er aan.
Dank je voor je hulp Roelof.
2brothers heb ik gebeld, die hebben de versie zonder C. Ik heb de beschrijving gevonden van mijn eerste motor die ik ooit gekocht heb, de s7 van rb, daar ging de 01122 in die drijfstang liep na 10ltr aan stront. doordat ik toen nog van niets wist heb ik die nooit op tijd vervangen. Dus ook al zijn ze minder goed dan de c versie is deze het overwegen waard. Kan ik vooruit met de c11 en dan bestel ik voor de CXR twee drijfstangen op een van de twee sites die jij aandraagt.

Laatst bewerkt:
Roelof even terug komen op het aanpassen van de drijfstang met de diamant stift. Als ik er voor kies om dit in vervolg te doen wordt de bus in de drijfstang dan niet te grof, om het maar ff zo te zeggen?

De drijfstang zal ook iets inlopen, je moet dus niet te ver gaan, alleen het punt zoeken dat de drijfstang er redelijk spellingsvrij op gaat. Ik heb het 1x gedaan en die motor heeft er al 3 liter op zitten.

Ok ga het eens proberen op een oude drijfstang die nu te klein is.
Misschien s kijken of het met een ruimer ook voor elkaar te krijgen is.
Kijken of ik dan een h7 of h6 ruimer nodig heb.

Hallo

Heb ook even een vraag met betrekking op de drijfstang.
Heb een force 18r blokje op een Gs Racing sb1 staan.
Heeft zeker 4liter echt super gereden.
Tot een paar weken geleden hij echt voor geen meter meer weg wou trekken vanuit stilstand. Van halfgas naar volgas gaat wel zoals het hoort.
Nieuwe plug en het armer draaien van de LSN geen effect.
Compressie is ook nog goed.
Nou heb ik het blok gedemonteerd.
En lijkt het lager van de drijfstang uitgelopen.
Kan dit de oorzaak zijn..
En zo ja, is een nieuwe drijfstang voldoende of moet er dan ook zeker een nieuwe sleeve met zuiger in.

Mvg, Mick.

Beste, dit is het 2e topic die je kaapt voor een eigen vraag. Hoewel die hier beter staat is het niet wenselijk om overal je vraag te stellen.

Maar OK.
Als de zuiger goed bij de bus aansluit en geen diepe krassen kent waarom zou je dan een nieuwe zuiger/cilinderset nodig hebben?
De kosten van een drijfstang is het nog wel waard om te proberen, met een zuige/cilinder set zou ik voor zo'n motor niet meer doen als je beseft dat je voor een 60 tot 70 euro een compleet nieuwe Force bij de Conrad kan bestellen.

Als er splinters onderin de motor liggen wel heel goed je motor uitspoelen.

Sorrie voor het kapen van de topic
Ben nieuw op het gebied van fora in het algemeen.
En wist niet zo goed hoe een nieuwe aan te maken, maar ben er nu achter.
Maja, had het idee dat met een versleten drijfstang lager, de zuiger ook hoger in de cilinder bus komt.
Het is misschien twee tiende van een milimeter maar dat kan al teveel zijn lijkt mij.
En inderdaad een nieuwe force heb je al voor 80 euro. Conrad verkoopt dit type met achter uitlaat helaas niet.
Blokje komt bij modelsport uk vandaan.
Daar kost een revisie set 70 euro, dus dat wordt het zeker niet.
Maar dat doet er niet toe.
Ga misschien nieuwe drijfstang proberen,
Als het werkt zal ik het laten weten.

In ieder geval bedanktvoor de reactie.

Mvg, Mick

Werkelijk 0.2mm is op zich wel veel..... Een klein beetje speling moet ook om er olie tussen te laten maar dan praat je over 0.05mm max.

Ja dat is het zeker.
Dus lijkt me logisch dat de zuiger ook
0.2 mm hoger in de cilinder bus is gelopen.
Waardoor er met een nieuwe drijfstang minder tot geen compressie zal zijn.
Of zie ik dit verkeerd?

Back