Halo Kninjeba,
Raf heeft gelijk op een aantal punten, maar op andere ben ik het niet met hem eens. Ik heb de VII volgens de handleiding van Krick gebouwd, en er zijn inderdaad wat zaken die aanpassing vragen, maar over het algemeen is er best een goede boot uit te bouwen.
De prijs, de Krick kost je met duikset 320 euri. Daar heb je geen Robbe 7c inclusief ballast systeem voor!
De WTC (waterdichte box) is volgens mij wel goed bruikbaar. Niet echt ruim, maar wel voldoende. Persoonlijk heb ik ook liever een banjonetsluiting, maar de box met drie deksels is bij mij 100% waterdicht. Ook de stuurstangen met stukjes siliconenslang als afdichting lekken niet. (misschien "nog niet", moet zich nog uitwijzen)
Wat ik wel veranderd heb is het volgende:
-Aansturing van de richtingsroeren. Bij Krick 15 graden uitslag, nu 45 graden.
-Achterste duikroeren beweegbaar gemaakt. Krick wil ze vast, maar met bewegbaar duikt ze veel beter.
-Serviceluik achter naar het dek verplaatst.
Ik was in het begin ook sceptisch naar dit model, maar ik moet zeggen dat ze uiteindelijk gewoon goed vaart. Met dat semi-dynamische duiksysteem is zelfs zonder duikregelaar (electronische horizontaal-regeling) redelijk goed een vaste diepte aan te houden. Over de detaillering zijn de meningen verdeeld, maar dat kun je als modelbouwer natuurlijk helemaal zelf bepalen.
In de eerstvolgende uitgave van de Modelbouw Actueel staat een deel van het bouwverslag, met foto's. Daar kun je denk ik ook wat info uit halen. Maar het is duidelijk geen beginnersboot om te bouwen. Als hij eenmaal vaart is het weer wel goed voor beginners in de duikboten, ze vaart stabiel en betrouwbaar. Dus het is even een keus voor jezelf of je het bouwen aankunt. Nu is bijna geen enkele duikboot 'makkelijk' te bouwen, ook de genoemde Robbe 7C bijvoorbeeld is geen makkie.