Nieuwe EDF

@Kingpin: ik ben er ook nog niet uit hoe ik dat cockpitframe netjes erop krijg, wil misschien ook scharnierend maken maar dat hangt van de passing af.
Ben je al met de bouw gestart? Post anders wat plaatjes altijd leuk om een bouw te volgen.

groeten,
Michiel

Nee ben nog niet met de bouw gestart, heb alleen alle elektronica voorbereid (stekkers solderen etc), en de 2W-20 en de fan zitten ook in elkaar.
Ben er nog niet uit wat te doen met de cockpit, deze zal ik even met m'n neef moeten bekijken wat we daar aan gaan doen.
Foto's volgen uiteraard maar kan nog even duren.

Zo , heeft even geduurt (ondertussen ook nog eens een andere edf jet in elkaar geknutseld) maar de HETRC F-16 is af.

Heb me toch wel even vies op verkeken qua afwerking van dit product, werkelijk geen onderdeel past goed.
Maar goed, daar om zal het wel modelbouw heten en gelukkig heeft m'n neef me erg goed geholpen om het nog een beetje fatsoenlijk te maken.

Aankomende week maar eens de eerste vluchtjes maken :p

HETRCF-16GeneralDynamics1.jpg

HETRCF-16GeneralDynamics2.jpg

Laatst bewerkt:
Vanavond zou de maiden hebben moeten plaats vinden wil het niet zo zijn dat er een dejavu plaatsvond met m'n vorige F-16 !!!
Gisteravond nog een klein beetje proefgedraaid of alles deed .. prima .. vanavond sluit ik de lipo aan (kan maar op 1 manier met CT stekkers) en vervolgens een dikke rookpluim uit de uitlaat :sad:

Volgens mij is de regelaar kapot, heel erg vreemd allemaal weer, bij het aansluiten begon de motor/fan gelijk in impulsen een paar schokjes te bewegen terwijl mijn gasknuppel gewoon op 0 staat.

Nou dat wordt dus allemaal weer uitbouwen en kijken wat de oorzaak is .. pffff en we hadden het eindelijk alles weer netjes in elkaar.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee he....

Niet weer !! Weer een regelaar stuk. Is dit dezelfde ontvanger die je bij je Phase-3 gebruikte ?

Ik zie 3 mogelijkheden.
- 1 de ontvanger stuurt tijdens het opstarten (via de BEC) een ongecontroleerd signaal uit voordat hij locked. Dat signaal wordt door de regelaar verkeerd geinterpreteerd.
- 2 de regelaar start zelf niet goed op. Dit kan een technische fout zijn in het ontwerp/productie. Of de regelaar heeft "last" van de vonk die ontstaat bij het inpluggen. Er zijn mensen die een "soft" connect maken voordat de power plug aangesloten wordt. (d.m.v. een extra draadje met een klein 2mm connectorje, dat via een 10 ohm weerstand loopt).
- 3 de regelaar is een 3S regelaar, die op 4S defect gaat.

Ik zou die regelaar onder garantie terug sturen. Da's nie goe.

Harm

De regalaar is de originele HETRC 72A die bij de Drive Set zat van HetRC, op 4S.
De ontvanger is een R16 scan van Graupner op SPCM die ik meestal gebruik.
In de Phase 3 zat een andere trouwens.
Ik heb er geen verklaring voor, ook omdat de avond ervoor we nog gewoon getest hebben waar alles prima werkte.
Eerst de hele handel er maar weer uithalen en kijken wat de schade is.

Oorzaak

De foto's spreken boekdelen. Twee (op zich schijnbaar onafhankelijke) brandplekken. Toch verwacht ik dat de oorzaak op de bovenste foto te vinden is.

De brandplek camoufleert een kleine keramische condensator, die beide 7805 spanningsregelaars ontkoppelt. Die condensator is door de hoge spanning (van 4S) stuk gegaan, and heeft het printspoor tussen de accu en stuk gemaakt. Dit proces (stuk gaan van de condensator) is iets wat in enkele seconden gebeurt.

In die seconden heeft de microprocessor op het controllerboard zijn piep-toontje laten horen, en doet dit door de vermogens brug (tweede foto) aan te sturen. Midden in dit process wordt de voedingsspanning weg gehaald door uitbranden van het printspoor.
De vermogensbrug staat nu in een bepaalde stand, en de sturing valt stil. De brushless motor wordt nu met gelijkspanning gevoed. Hierdoor loopt de stroom op, en er brand een fase van de de brug uit (of de motor brand uit, maar in dit geval is de brug uitgebrand).

Defect is dus veroorzaakt door een keramsiche condensator.
Kan een kwaliteits probleem zijn, of ... het is een 16V condensator, die het toevallig op een volle 4S pack (17V) een tijdje uithoud, maar op den duur stuk gaat. Dan is het dus een typisch "made in china" probleem (*)

Harm

(*) ik spendeer een groot deel van mijn werktijd aan het voorkomen van dit soort problemen.... in een hele andere industrie tak.

Alles keurig afgehandeld met RC_Warbirds (waren op vakantie) en heb van hun het nieuwste type HETRC 75A gekregen.
Perfecte service.

Back