nieuwe elektro calculator

Ziet er op het eerste gezicht goed uit! Zal 't eens wat beter bekijken vanavond.

Et zit goed in elkaar, alleen wel jammer dat mijn motortje dr niet bij staat (typhoon 15/10), Maar het is doodsimpel om die in te voeren.

Netjes stuk vakwerk.

Ik heb een mailinglist opgezet voor discussie en software/motor update meldingen;
www.yahoogroups.com/group/D-calc

Wat mij betreft kan er zowel in het Engels als het Duits gekletst worden.

Berichtontvangts kan de-aktiviert werden maar ze kunnen altijd te lezen op de homepage. Het berichten arrchief ist openbaar, dus ook niet-leden kunnen ze lezen. Verder kent de groep ook een RSS/XML feed.

Voor spam hoeft men niet bang te zijn, dat heb ik de nek omgedraaid, net als bij mijn zelfbouw e-motor groep (famous last words ;) )

Registreren via de homepage of d.m.v. een leeg bericht, zonder onderwerp:
D-calc-subscribe@yahoogroups.com

Nou, ik ga me ook suf :roll: puzzelen om 8200 toeren op een 13,5 x 6 , deze dus:
Prop%20Rafale%20kl.jpg

gedurende 6 minuten met een totaal powertrain gewicht van 500 gram te krijgen. O ja... Suggesties altijd welkom. :)

Bruno van Hoek zei:
8200 toeren op een 13,5 x 6 gedurende 6 minuten met een totaal powertrain gewicht van 500 gram

AXI2826-12
13x6,5 APC-E
Polyquest 3700XP 4S1P

ar1.JPG

8160 rpm
2913 gram stuwkracht
40,6 A (Modelmotors geeft max 30sec 45A op)
13,6 V (4x3,4V)

Gewicht:
Motor: 178 gram
Accu: 340 gram
Totaal: 518 gram
Looptijd bij constant volgas: 333sec. (5 1/2 min)

Polyquest 3700XP: http://lipoly.de/modellbau/akkus/lipolys/vergleich_aktueller_zellen.html#klein & http://www.elektromodellflug.de/akku-test/polyquest.htm

Ik ben eens aan het stuntellen gegaan met de calculator.

Ik heb hier nog een CD-rom stator liggen, en nou wil ik in de "tools" tab bepalen welke prestaties ik kan verwachten.

Ik vind alleen de omschrijving van de benodigde afmetingen niet duidelijk. Een plaatje was eenvoudiger geweest. Wie kan mij uitleggen welke maat er wordt bedoeld met:

A. zahnlange innen (tooth length)
B. nutweite innen (slot width inner)
C. nutweite ausen (slot width outer)
D. zahnbreite (tooth width)
E. zahnhohe (tooth depth = stator height)

stator.JPG

AUB in de trant van : A=F etc.

Proper,

Ik heb dezelfde vragen gesteld aan chris, misschien moet je het rcgroups draadje over deze calculator ook in de gaten houden

Cherio !

I =zahnlange innen (tooth length)

F =nutweite innen (slot width inner)

J =nutweite ausen (slot width outer)

G =zahnbreite (tooth width)

H =zahnhohe (tooth depth = stator height)

Iedereen hiermee akkoord?

Alleen spijtig dat ik geen jota snap van die xls en spreadsheet dingen...

[soundeffect modus aan] uuuuuuuuuuhhhhhh [soundeffect modus uit]

Helaas, dit antwoord is fout. U gaat niet door naar de volgende ronde....

stator_ENG.JPG

prop-er zei:
Bruno van Hoek zei:
8200 toeren op een 13,5 x 6 gedurende 6 minuten met een totaal powertrain gewicht van 500 gram

AXI2826-12
13x6,5 APC-E
Polyquest 3700XP 4S1P

8160 rpm
2913 gram stuwkracht
40,6 A (Modelmotors geeft max 30sec 45A op)
13,6 V (4x3,4V)

Gewicht:
Motor: 178 gram
Accu: 340 gram
Totaal: 518 gram
Looptijd bij constant volgas: 333sec. (5 1/2 min)

Polyquest 3700XP
Toch niet helemaal wat ik zocht, dus. Heel merkwaardig: teveel spoed, maar te weinig snelheid (op mijn ST .60 heb ik met de getoonde prop - 13,5x6 -bij 8200 toeren een vliegsnelheid van 92 kmh )Wat zou dan wel werken?

Brandstof-props geven idd andere waarden dan electro-props.

Dezelfde setup met een 10x8 GWS RS prop geeft 10.000 rpm, 100 km/u, 2587 gram stuwkracht @ 42A.

Is dat genoeg stuwkracht?

Dat weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat een 13,5 x 6 bij 8200 toeren de kist de goede snelheid geeft en hem deze ook in de figuren laat vasthouden. Bij een kleinere prop krijg je al gauw versnellen en vertragen, zo is mijn ervaring.

Hoe voeg je dingen toe? er staat wel heel leuk dat je een new line moet toevoegen maar de hele zooi reageert nergens op :(

EDIT: aah je moet eerst alles unlocken ;) Helaas heb ik geen meet resultaten die ik nodig heb :( achja....

Bruno van Hoek zei:
Dat weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat een 13,5 x 6 bij 8200 toeren de kist de goede snelheid geeft en hem deze ook in de figuren laat vasthouden. Bij een kleinere prop krijg je al gauw versnellen en vertragen, zo is mijn ervaring.

1. Deze berekening is niet exact. Vooral de prop-data heeft een enorme invloed op de resultaten.
2. De door jou gegeven uitgangspunten zijn niet eenvoudig te verwezenlijken. De door mij voorgestelde optie is er slechts één. Ik denk dat je met enig experimenteerwerk een heel eind moet kunnen komen.
3. Maar het blijft een gok, natuurlijk.

Niemand anders die een beter voorstel heeft? Niemand?

Eigenlijk zoek jij gewoon een motor die:
A. meer ampere's aan kan
B. gelijkwaardig gewicht heeft
C. een hogere kV waarde heeft.

Na een korte sorteer sessie in de calculator blijkt er geen motor te zijn die aan dit profiel voldoet. De enige motor die zowel aan A als C voldoet is 50 gram zwaarder dan de Axi:

Feigao FG 28 L 8 Windungen 4,4:1Maxon 8O 8O 8O 8O

Dat is nog eens een vreemde eend!

lleiz.JPG

http://www.feigaomotors.de/_data/_uebersicht/38084xxl.html

http://www.feigaomotors.de/motors/380l.html

http://www.hopf-shop.de/product_inf...=1126&osCsid=098862038fd14381cb50c031681961a7

De nieuwe data:
Prop 13x6.5 aerocarbon
78.4 km/u
65 A
690 W
78%
3061 gr.
Eff: 3,5 gr/w

(Axi: 5,3 gr/w)

De gekozen prop belast de motor maximaal.

prop-er zei:
[soundeffect modus aan] uuuuuuuuuuhhhhhh [soundeffect modus uit]

Helaas, dit antwoord is fout. U gaat niet door naar de volgende ronde....

stator_ENG.JPG

Hey Prop-er, in je tweede foto zijn er andere parameters aanwezig, slot width inner en slot width outer, die stonden niet op foto 1, was dit een strikvraag??

prop-er zei:
1. Deze berekening is niet exact. Vooral de prop-data heeft een enorme invloed op de resultaten.
2. De door jou gegeven uitgangspunten zijn niet eenvoudig te verwezenlijken. De door mij voorgestelde optie is er slechts één. Ik denk dat je met enig experimenteerwerk een heel eind moet kunnen komen.
3. Maar het blijft een gok, natuurlijk.

Niemand anders die een beter voorstel heeft? Niemand?

Eigenlijk zoek jij gewoon een motor die:
A. meer ampere's aan kan
B. gelijkwaardig gewicht heeft
C. een hogere kV waarde heeft.

Na een korte sorteer sessie in de calculator blijkt er geen motor te zijn die aan dit profiel voldoet. De enige motor die zowel aan A als C voldoet is 50 gram zwaarder dan de Axi
Kortom, ik zal nog even door moeten met mijn St .60..... :(

Back