N.P.S.
Forum veteraan
Deze winter zou het er van komen! Een nieuwe elektrozewever, ter vervanging van mijn huidige toestel dat na 8 seizoenen gebruik wat smoezelig begon te worden. Niet door crasches, maar het vele transport naar en van het vliegveld laat op den duur toch sporen achter.
Eerst een lijstje met eisen waar het nieuwe toestel aan zou moeten voldoen opgesteld:
Spanwijdte tussen de 2 meter en de 2.30 meter.
Deelbare vleugel.
Drieassig bestuurbaar.
Een ruime romp.
Sterk genoeg voor een motor die voor vertikale starts zorgt.
Geen hotliner.
Omdat ik bouwen leuk vind en daar ook de tijd voor heb, ging mijn voorkeur uit naar een bouwdoos. Dat werd een deceptie. Bouwdozen bestaan op een enkele uitzondering na niet meer. Dan maar eens naar het ARF-segment gekeken. Ook daar bleek de keuze binnen de gestelde eisen beperkt.
Er bleef niets anders over dan zelf iets te tekenen. Verschillende basisontwerpen heb ik gemaakt. Met trapeziumvleugel, dubbele trapeziumvleugel, enkele en dubbele V-stelling, deelbaar in twee- en drie delen. Rompen met kruisstaart en V-staart. Geen enkel ontwerp had de uitstraling die ik voor het nieuwe toestel wilde hebben. Tot slot heb ik een ontwerp met half-elliptische vleugels en een kruisstaart gemaakt. Dat was het! Een moderne uitstraling, precies wat ik wilde. Het tekenen van de vleugel was een hele klus. Geen enkele vleugelspant is gelijk aan een andere. Veel werk dus.
De spanwijdte van het ontwerp is uitgekomen op 2.15 meter en de lengte op 1.13 meter. Dit zijn praktische afmetingen omdat dan 1 meter lange balsaplanken te gebruiken zijn zonder deze door middel van lassen te verlengen.
Het bouwen van de romp verliep voorspoedig, mede door de eenvoudige doosconstructie. De servo's voor het richtings- en hoogteroer vinden hun plaats onder het luikje achter de vleugel. De vleugel wordt door middel van paspennen en nylon bouten op de romp bevestigd. Kielvlak en stabilo zijn gemaakt van een balsa plank en dus massief.
Het bouwen van de elliptische vleugel vroeg om meer aandacht. Vooral de gebogen voorlijst was wat lastig. Om de bouw te vereenvoudigen is deze nat op een vorm opgespannen en zo gedroogd. Dat was niet voldoende om de vorm te behouden. Achteraf gezien had ik de voorlijst beter kunnen lamineren. Dat is veel vormvaster. Uiteindelijk is alle met wat meer moeite goed gekomen.
Het gewicht valt tot nu nog mee. De vleugelhelften wegen tot nu toe 185 gram elk en de rom komt uit op 280 gram. Totaal dus 650 gram.
Als volgende klus staat het bekleden op het programma.
Eerst een lijstje met eisen waar het nieuwe toestel aan zou moeten voldoen opgesteld:
Spanwijdte tussen de 2 meter en de 2.30 meter.
Deelbare vleugel.
Drieassig bestuurbaar.
Een ruime romp.
Sterk genoeg voor een motor die voor vertikale starts zorgt.
Geen hotliner.
Omdat ik bouwen leuk vind en daar ook de tijd voor heb, ging mijn voorkeur uit naar een bouwdoos. Dat werd een deceptie. Bouwdozen bestaan op een enkele uitzondering na niet meer. Dan maar eens naar het ARF-segment gekeken. Ook daar bleek de keuze binnen de gestelde eisen beperkt.
Er bleef niets anders over dan zelf iets te tekenen. Verschillende basisontwerpen heb ik gemaakt. Met trapeziumvleugel, dubbele trapeziumvleugel, enkele en dubbele V-stelling, deelbaar in twee- en drie delen. Rompen met kruisstaart en V-staart. Geen enkel ontwerp had de uitstraling die ik voor het nieuwe toestel wilde hebben. Tot slot heb ik een ontwerp met half-elliptische vleugels en een kruisstaart gemaakt. Dat was het! Een moderne uitstraling, precies wat ik wilde. Het tekenen van de vleugel was een hele klus. Geen enkele vleugelspant is gelijk aan een andere. Veel werk dus.
De spanwijdte van het ontwerp is uitgekomen op 2.15 meter en de lengte op 1.13 meter. Dit zijn praktische afmetingen omdat dan 1 meter lange balsaplanken te gebruiken zijn zonder deze door middel van lassen te verlengen.
Het bouwen van de romp verliep voorspoedig, mede door de eenvoudige doosconstructie. De servo's voor het richtings- en hoogteroer vinden hun plaats onder het luikje achter de vleugel. De vleugel wordt door middel van paspennen en nylon bouten op de romp bevestigd. Kielvlak en stabilo zijn gemaakt van een balsa plank en dus massief.
Het bouwen van de elliptische vleugel vroeg om meer aandacht. Vooral de gebogen voorlijst was wat lastig. Om de bouw te vereenvoudigen is deze nat op een vorm opgespannen en zo gedroogd. Dat was niet voldoende om de vorm te behouden. Achteraf gezien had ik de voorlijst beter kunnen lamineren. Dat is veel vormvaster. Uiteindelijk is alle met wat meer moeite goed gekomen.
Het gewicht valt tot nu nog mee. De vleugelhelften wegen tot nu toe 185 gram elk en de rom komt uit op 280 gram. Totaal dus 650 gram.
Als volgende klus staat het bekleden op het programma.
Laatst bewerkt door een moderator: