Nieuwe gyro, servo wil maar één kant op

Hoi allen,

Ik heb voor m'n ouwe trouwe Shuttle (eindelijk) een nieuwe gyro gekocht. De vorige moet 15 jaar oud geweest zijn, nog zo eentje met een vliegwieltje erin.

De nieuwe is een Futaba GY-401 geworden, met bijhorende digitale servo. Alles mooi geïnstalleerd maar nu is er een probleempje. Ik kan er maar niet voor zorgen dat de servo een volledige uitslag naar beide kanten doet. Naar links gaat ie zoals het moet, naar rechts slechts enkele mm, en al vanaf het begin van de stick. De stick verderduwen doet gewoon niks.

Nu heb ik al een paar zaken geprobeerd om zoveel mogelijk uit te sluiten.

- op een ander toestel heb ik dit probleem niet, dus het ligt niet aan m'n zender (FC-18)
- aan de servo of de ontvanger zelf ligt het niet, want als ik de servo rechtstreeks aan de ontvanger hang gaat het wel
- heb de gyro zowel in DS (digital servo) als in normaal geprobeerd, zelfde resultaat
- aan de linken ligt het niet, er is niets verbonden met de servo, hij kan vrij draaien
- de ATV instelling van m'n zender (servo-uitslag) verandert niets aan de zaak, staat op 100% voor de twee richtingen
- zoals in de handleiding van de gyro staat heb ik de dynamische hekrotorcompensatie (PIT-RUD) uitgezet op de zender. Eerst had ik de mixer-knopjes binnenin de zender aangesloten gelaten, tijdens het typen van dit bericht heb ik ze ook uitgetrokken, geen verschil...

Ik weet het even niet meer. Ik heb veel tijd gestoken om m'n Shuttle opnieuw luchtwaardig te krijgen, en nu bots ik op zo'n stom probleempje waar ik totaal geen oplossing voor kan vinden. Dan maar op het Modelbouwforum vragen !

Bedankt voor jullie invalshoeken,
Fred

Let erop dat de servo in beide kanten voldoende op kan bewegen. De 401 kun je instellen voor de max travel aan 1 kant maar die geld voor beide. ATV op max zetten kan ook helpen. Instellen ook doen in rate mode, staat hij mssn al in HH?

Start je hem in Heading Hold (lampje brand permanent)?
Dit moet.
En je mag geen enkele trim hebben aan staan op je zender.
Is dit zo?

Als je hem in normal mode zet (na opstarten) gaat hij naar het midden.
Is dat het midden?

Welke servo gebruik je er mee?
Als je geen 9254 gebruikt moet je DS uitzetten en misschien een delay instellen.

Zomaar wat standaard zaken.

@ laurens en barrrrtt : Goeie piste, tnx.

Ik heb zonet wat zitten spelen met die 'Limit' potmeter op de gyro. Dat doet dus wel degelijk iets, maar het is nog altijd veel minder naar de ene kant dan naar de andere.
Stond oorspronkelijk op 100, nu op 140. ATV voor die richting op 110 gezet (is het maximum) Een greintje beter dus.

@ wrobijns : hmm, geen idee eigenlijk, ga ik dadelijk uitzoeken! Is het zo dat ik die modes van op de gyro kan instellen of moet dat op de zender ? In het laatste geval moet ik nog een knopje daarvoor voorzien op de zender, correct ?
Het is een digitale servo, ik heb ze in een set gekocht.

--

Nu, misschien een erg domme vraag, maar moet de rudder servo eigenlijk wel evenveel naar beide kanten uitslaan ? Het is misschien zo dat ie naar één kant meer moet uitslaan ('trekken' tegen de draairichting van de hoofdrotor) dan naar de andere ('loslaten', meegaan met hoofdrotor) ?

Laatst bewerkt:
Fred,
Zoals eerder verteld, de heli aanzetten met de gyro in heading hold.
Als je daarne de gyro op normaal mode zet, dan zie je de staartbladen naar het midden schieten.
En nu zal de uitslag naar beide kanten hetzelfde zijn.
...
Heb je de staart ook al mechanisch afgesteld?. Dit doe je het beste in normaal mode.
Als je nu de heli optoert, op een gladde ondergrond werkt dit beter, en naar jou hoever toerental brengt zul je zien dat je staart links of rechtsom wil.
Je hoeft er niet voor op te stijgen je ziet vanzelf wel waar je staart heen wil, linksom of rechtsom.
Nu stel je de staartbladen zo af dmv het verschuiven van de rudder servo, of door het inkorten/verlengen van de stuurstang, dat de staart zo goed als, op dezelfde plaats blijft.
Dan is de staart mechanisch afgesteld, echter veel factoren zijn hierop van invloed zoals gebruikte toerentallen/throttle curve/pitchcurve.

Eric.

Laatst bewerkt:
Zelf heb ik ook een 401, maar nog nooit jouw probleempje gehad.
Is die van jou misschien ooit al ingesteld geweest? Je kan bij een 401 nl wat zaken zoals middelpunt ed in de gyro programmeren..

de mijne was nieuw uit de doos, servo deed alles zoals het hoort. Wat dus betekend dat hij naar beide kanten evenveel uit kan slaan. Dus hij kan het wel..
Misschien eens proberen een leeg programma in je zender aan te maken, om er 100% zeker van te zijn dat de trim en evt mixers op de staart uit staan

hardwarematig instellen (binding, uitslag inperken ed) komt wel als het goed werkt.
Een probleem tegelijk:cool:

@ wrobijns : hmm, geen idee eigenlijk, ga ik dadelijk uitzoeken! Is het zo dat ik die modes van op de gyro kan instellen of moet dat op de zender ? In het laatste geval moet ik nog een knopje daarvoor voorzien op de zender, correct ?
Het is een digitale servo, ik heb ze in een set gekocht.

Heading Hold Mode (HH) of Normal mode doe je via een extra kanaal.
Een gain van 55-60 is ongeveer goed voor een 401.
-60 = HH
0= uit
+60 Normal mode
(De minnen en plussen kunnen ook andersom zijn overigens)
(Op een Futaba gaat de schaal van 0-100, dan is het 0,50,100 natuurlijk)

De gain wordt gestuurd via de extra kabel (gele kabeltje met maar 1 kabeltje)
Als je die NIET hebt aangesloten of de gain(ATV) van dat kanaal staat op 0 dan zit daar je oorzaak.
De gyro weet dan niet zijn nulpunt.

Aha, dus ik moet de ATV van kanaal 5 eens bekijken, super, ik kan niet wachten om dat vanavond te proberen ! Dat gele kabeltje zit mooi in kanaal 5 op de ontvanger.

-------------

OK, effe terug naar de basics. Ik heb nog nooit een HH gyro gehad op m'n copters...

Ik herhaal m'n (vermoedelijk) domme vraag van een post hierboven :

Moet ik een knopje voorzien voor die omschakeling tussen HH en normal ?

Ik heb me te pletter gezocht in de handleiding van de Futaba FC-18, en het enige relevante dat ik kan vinden is menu 72 genaamd 'Gyro sens'. Ik kan dat aan- en uitzetten in dat menu, en twee waarden veranderen. Maar nergens is er sprake van een knopje om dit om te schakelen...
Iemand een idee op welke plaats op de printplaat dit dan wel zou moeten zitten ?
Bij functies als IDLE-UP staat er mooi aangegeven dat die op stekerplaats 5 moet komen, vandaar m'n verwarring. Is mijn zender te oud aan het worden ?

Moet ik een knopje voorzien voor die omschakeling tussen HH en normal ?

JA !!!:yes:

Qua zender kan ik je niet zo specifiek een antwoord geven.
Wel generieke tips:

Zet een servo op kanaal 5 en kijk welke schakelaar deze bestuurt.
Als je dit hebt gevonden hoef je alleen de ATV's van dat kanaal aan te passen naar -60,0,+60
of -60, +60 op een 2 standen schakelaal.
Er hoeft helemaal geen gyro menu gebruikt te worden hiervoor.
Vaak zijn deze lastig te doorgronden en onnodig complex. (bij de FC18 weet ik het overigens niet)

Schakel de heli aan in de bovenste stand van de schakelaar.
Brand het lampje op de 401 permanent?
Ja, dan is dit HH

Knippert hij?
Schakel de heli dan aan met de schakelaar op de zender naar onderen.
Brand het lampje op de 401 permanent?
Ja, dan is dit HH

Vind je het andersom handiger?
Reverse dan dit kanaal.

Laatst bewerkt:
OK, that explains a lot...

Maar, jij redeneert nogal 'moderne zender', vrees ik ;-)

Een FC-18 is nogal old skool, dus daar kan je niet softwarematig een knop aan een functie toewijzen, en daar zijn heel veel plaatsen voor knoppen leeg. Op moderne zenders staan alle knoppen, lijkt me.

Maar eigenlijk komt het er dus op neer dat ik een 'virtuele servo' op kanaal 5 moet wijsmaken dat ie naar een knopje moet luisteren dat ik er op één of andere manier aan toewijs...

Man man, ingewikkeld. Maar daar doen we het voor he. We vliegen verdorie met heli's, het mag wat ingewikkeld zijn. :-D

Maar eigenlijk komt het er dus op neer dat ik een 'virtuele servo' op kanaal 5 moet wijsmaken dat ie naar een knopje moet luisteren dat ik er op één of andere manier aan toewijs...

Nou, kijk eerst eens wat je al hebt.
Heb je een schuif of schakelaar vrij die toegewezen zijn aan een kanaal?
Met een schuif kan dit bijvoorbeeld ook namelijk.

Ik heb zelf een fx 18, ik kan (voor de meeste functies) ook geen knoppen toewijzen.
Als je de handleiding erbij pakt, en de zender even openmaakt zul je waarschijnlijk zien dat je de knoppen op meerdere plekken (bij mij plaats 1 t/m 8) in de zender kunt steken. In de handleiding staat bij mij vermeld welke functie welke plek gebruikt, en aan de hand daarvan kun je alles inrichten.

Maar je hebt natuurlijk, zoals men hieronder al zei, wel een vrije knop nodig(of 1 die je niet gebruikt)

en idd, als je een servo erop zet zou deze twee standen aan moeten nemen. Dat gaat in principe vanzelf, hoef je verder weinig moeite voor te doen.

Succes!

Nee hoor :-(

Zit hier nu al een uurtje domweg kabeltjes te versteken, gewoon om te proberen iets te leren uit het gedrag.

Tot nu toe :

- een servo in kanaal 5 steken : die slaat bij rudderstick links helemaal uit, bij rudderstick rechts ook, maar naar dezelfde kant ! de (goeie) servo op kanaal 4 doet nog steeds hetzelfde (door de gyro)

- ik heb in m'n zender een vrij knopje op alle stekkerplaatsen gestoken, uiteraard zonder dat de servo op kanaal 5 een krimp gaf... Ik heb dus nog altijd geen flauw benul hoe ik met een FC-18 een bepaald kanaal kan doen een servo bewegen met een knopje. :-(

Gaat een lange avond worden.

OK, ik denk dat ik iets ontdekt heb. Voor de 'externe functies' te kunnen gebruiken heb ik blijkbaar een knopje met 3 posities (en een stekkertje met drie kabeltjes) nodig.
De knopjes die ik tot nu toe heb gehad zijn er met twee, die moeten op een andere plaats op de printplaat...
Het gaat dus geen lange avond worden, ik heb stomweg een ander soort knopje nodig, denk ik.
Even naar de winkel dus.

knopjes met TWEE draadjes zijn voor mixer functie's
knopjes met DRIE draadjes zijn kanaal uitbreidingen
je heb een aansluiting voor mix functies op de printplaat
en een andere voor de kanaal uitbreidingen
voor de kanaal uitbreiding een draaiknopje met middenstand
de waarde van 5ohm en dan werkt het wel
vanuit midden wet de klok mee avcs en tegen de klok in
normaal mode

voorts laat de mogelijkheden van het heli menu
weinig uitgebreide instellingen toe
(ik heb nog wel een fx18 met ontvangers liggen voor weinig)

gr martin

Kleine update.

Het werkt nog steeds niet :-(

Na lang wachten had ik m'n 3-position Futaba switches binnen. Er zat geen correcte connector op dus ben ik nog aan het solderen moeten slaan. De switch doet het nu (verandert de mode van de gyro) maar de servo doet nog steeds niet wat ie moet doen.

Ik ga nog wat andere testjes moeten doen, eventueel met de zender van iemand anders.

Suggesties en denkpistes nog steeds welkom...

Fred

Klein vraagje..

Het is volgens mij al eerder aan bod gekomen, maar een gyro kan ook verkeerd om corrigeren.
Dus als extra pitch (op de tail) naar links nodig is, zal hij dat naar rechts doen.
Op mijn 401 zit daar een heel mooi knopje voor, kijk eens of dat bij jou ook zo is..
Als die nl fout staat, kun je je zender aanpassen tot je een ons weegt, maar zal de servo standaard de verkeerde kant op gaan.

Back