Kennelijk moet je na 12 minuten zoom 1.2Ah laden.
Met 1.5A (1C) laden geeft een beetje schuim. De laatste minuten gaat dan heel voorzichtig met "wachten tot het schuim wegtrekt" zoals Ernst dat noemt.
Met 0.2A is dat maar 0.13C. "schuimloos laden" zeg maar.
Met 1C laden:
De 2e helft van de tijd ben je bezig met een ("verwaarloosbaar") restje te laden. Op het moment dat je de eindspanning hebt bereikt (bij 1C) heb je al 90% geladen. Ik heb gecontroleerd dat je zodra de stroom dan zakt (om niet boven 4.2V eindspanning uit te komen) er nog maar 10% bij gaat, maar dit wel net bijna zolang duurt als de eerste 90% laden.
"met schuim" (2C) wordt het inderdaad erger. Je zit al heel snel aan de eindspanning met bijv. pas 60% geladen. De rest gaat dan met verlaagde stroom. Best kans dat je na een uur dan minder hebt geladen dan met 1C.
Het eerste stukje gaat dan sneller, het laatste stuk veel langzamer.
Ander schuim voorbeeld:
Probeer je diesel personen autootje maar eens te vullen aan de vrachtwagen pomp met 300 liter per minuut. Hij komt niet sneller vol, maar de pomp slaat wel steeds af.
@Theo de Kramer: Is die 1100 toevallig een konion van kontronic? Aardige prestaties dan.
Konions kunnen behoorlijk stroom leveren (12C, 13A). De kokam 1500 vind 7C leuk max continu (10A). Best mogelijk dat bij het soort belasting van de zoom (continu met 6A?) de konion beter presteert dan de kokam1500 (zie metingen).
Konion is wel zwaarder dan de 1500.
Metingen:
http://www.elektromodellflug.de/konion-test.htm
@Ernst: "hier um einen- Li-Ion mit Graphitanode handelt, somit wäre die Spannungsbilanz mit Li-Ion und 3,7V (zu 3,6V) bzw. vollgeladen mit 4,2V (zu 4,1V) auch erklärbar
http://www.insider-modellbau.ch/lipo-messungen.html#kokam1500