nieuwe heli vlieger

Hallo,

mijn naam is Marco, en woon in het zuiden (Kerkrade).
ik ben erg fanatiek geworden met het kopen van coaxiaal helicopters, (ik had er 11) en vlieg daar dagelijks mee door de woonkamer. heb ook wat grote formaten voor buiten, maar die dingen worden op den duur saai. althans, die van mij kunnen alleen maar op/neer, voor/achter en draaien. de simpele coaxiaal dus. maar nu komt het:

nu heb ik een Honeybee CP3 gekocht. de prijs was zeer aantrekkelijk, en via YouTube heb ik leuke dingen gezien die deze helicopter kan. dus het leek me wel wat om over te stappen naar deze training helicopter. ik heb gelijk maar een paar landing skids onder gezet voor het geval dat .... maar nu heb ik alleen maar een chinees / engelse handleiding, en kom er niet helemaal uit. op zich spreekt alles wel voor zich. ook het instellen / afstellen van de gyro lijkt me geen probleem. maar ik heb al van alles geprobeerd, maar ik krijg deze heli niet stijgend ?? ik kan hem op volle toeren laten draaien, maar hij blijft gewoon netjes op z'n plek staan. heb ik iets over het hoofd gezien ?? had ik eerst een bepaalde handeling moet verrichten ??

alvast bedankt.

zijn hier trouwens ook mensen uit Kerkrade aanwezig ??

Laatst bewerkt:
Als mede beginnend (brandstof) heli vlieger denk ik dat je de collective pitch functie niet meegemixed hebt met je gas functie? Dus de functie die de invalshoeken van de hoofdrotorbladen voor het stijgen/dalen instelt: als je meer gas geeft moet je collective pitch ook mee gaan om zo de invalshoek van je bladen te vergroten waardoor de lift toeneemt en je heli van de grond komt.

Dat is mijn theorie.... :)

Mooie heldere site! Had de luxe om mijn heli af te laten stellen door een zeer ervaren vlieger/ instructeur/ examinator maar deze site is een perfecte leidraad voor de studie studie! Die gaat tussen de favorieten! :D

die site is idd erg handig. veel leesvoer. ga ik ook effe door lezen. en Jonkje, je hebt gelijk, mijn rotorbladen blijven op 0 graden staan. maar ik dacht dat ik enkel met gas geven de heli zou kunnen laten hooveren. niet dus. althans ...... ?? ik zal het mogen weer eens gaan proberen. eerst maar eens alle bijgekochte accu's laden. dan heb ik wat meer tijd voor de instellingen te bestuderen. ik was nu snel uit gespeeld ......

ik heb eens het eerste gedeelte gelezen op die site ...... Pfff ... ik snap er helaas niks van. is te veel "ervaren" taal. jammer. ik denk wel dat het goede info is.
alleen een beetje raar dat dit een "ready to fly" heli is, en toch niet helemaal "ready" is.

alleen een beetje raar dat dit een "ready to fly" heli is, en toch niet helemaal "ready" is.

Tsja, lang niet alle "ready to fly" heli's zijn ook daadwerkelijk ready to fly. Helaas zijn er door het wegvallen van de noodzaak tot verdiepen in de materie (of althans, dat denkt men) steeds minder "ready to fly" piloten, en als er dan een beetje "ervaren taal" gebruikt word, haakt men snel af. Maar ook die taal is te leren hoor.

Gewoon met je heli naast je op tafel die site rustig en aandachtig doorlezen, en kijken of waar men het over heeft, of je dat op of aan je heli ook terug kunt vinden, dan kom je vanzelf dingen tegen die je op je heli en of zender ook herkent. En dit proces gewoon blijven herhalen tot je er voldoende van snapt om eens voorzichtig zelf wat te proberen....

Groet, Bert

waar ik eigenlijk een beetje mee zit, is dat er veel engelse termen gebruikt worden. dan ga ja al snel te diep na denken wat er bedoeld word. en dan komt er ook nog eens een "niet nederlandse" handleiding bij. het gewoon engels is niet het probleem, maar de engelse termen. en dan komen er in de text "stick" posities bij ...... enz, enz. ik weet bij god niet waar de text schrijver het over heeft. maar ik ga er wel komen. ik wist wel waar het probleem zat, maar dacht dat dit mogelijk een defect was. ik ging er van uit dat je met gas geven de heli laat hooveren en de blades gaan kantelen. mijn coaxiaal heli's doen dat wel zo. en met de Real Flight simulator ging het ook zo. maar jammer genoeg was nu snel de accu leeg, en moest ik al na 5 minuten testen stoppen. ik ben nu 3 accu's aan het laden. dus morgen weer een dag.

Tsja, lang niet alle "ready to fly" heli's zijn ook daadwerkelijk ready to fly. Helaas zijn er door het wegvallen van de noodzaak tot verdiepen in de materie (of althans, dat denkt men) steeds minder "ready to fly" piloten, en als er dan een beetje "ervaren taal" gebruikt word, haakt men snel af.

ik ben van mening, als er Ready to Fly op staat, moet het ook zo zijn. of ik de heli dan direct de grond in boor omdat ik überhaupt geen ervaring heb, dat is dan jammer voor mij ...... en mijn beurs. maar Ready to Fly is deze dus niet, als ik eerst dingen moet leren en moet gaan instellen.
ik ga maar eens lekker slapen en dan morgen met frisse moed weer proberen.

ik hou jullie wel op de hoogte ...... of vraag jullie hulp ........ ;)

ik ben van mening, als er Ready to Fly op staat, moet het ook zo zijn. of ik de heli dan direct de grond in boor omdat ik überhaupt geen ervaring heb, dat is dan jammer voor mij ...... en mijn beurs. maar Ready to Fly is deze dus niet, als ik eerst dingen moet leren en moet gaan instellen.
ik ga maar eens lekker slapen en dan morgen met frisse moed weer proberen.

ik hou jullie wel op de hoogte ...... of vraag jullie hulp ........ ;)

Hoi Marco,

begrijp me niet verkeerd, ik ben het in pricipe met je eens, als het er op staat zou het zo moeten zijn. Helaas is "RTF" toch vooral een verkoopargument, zeker waar het een CP heli betreft. Het is wel mogelijk hoor, een CP heli RTF te produceren. Maar dan word het, óók voor een Chinees, toch wel een kostbare zaak....
De ene heli is beter als de andere, en zelfs als je een heli écht RTF zou afleveren, dan zal er altijd wel iemand vinden dat hij toch anders afgesteld had moeten worden. Maar dat geld ook voor bijvoorbeeld RTR autootjes.

Een van de dingen waar je in mijn ervaring erg mee op moet passen, is dat RTF/RTR erg vaak maar heel grof afgesteld is, en vooral dat bijvoorbeeld bij het monteren van de stuurstangen op de servo's klakkeloos het buitenste gaatje van de hevel gebruikt word. Dat is nu net de positie waarin d beschikbare kracht het kleinst is, bij crashes de belasting op de servotandwieln het grootst, en het gaat ten koste van het oplossend vermogen van de servo. Ik heb dit zélfs gezien bij heli's van gerenommeerde merken zoals een door Graupner geleverde RTF Logo 10. Niets nieuws en niets uitzonderlijks dus. Het kan dan wel jouw mening zijn dat het zo zou móéten zijn, maar als in de praktijk blijkt dat dat nooit zo is, dan schiet je daar verder héél weinig mee op....

Helaas is het voor een CP heli gewoon onontbeerlijk, om enige kennis in huis te halen. Een heli kopen, en er zonder gedegen voorstudie succesvol mee gaan vliegen, is gewoon een onhaalbare zaak, zeker als je het zelf en zonder ervaren hulp wilt gaan doen. En voorstudie in dit geval houd niet in dat je je door verkoper of fabrikant laat voorlichten, want die willen jou voor alles een heli verkopen. je zult op zoek moeten gaan naar onafhankelijke kennis, en die is hier op het forum, of op het WWW in het algemeen, ruim voorhanden.

Ik begrijp dat het een wat teleurstellende conclusie is, maar ik moet heel eerlijk zeggen: als het je teleurstelt, dan komt dat door onrealistische verwachtingen. Je hebt gelijk als je je een beetje misleid voelt door de verkoper danwel de fabrikant, maar ja, iedereen die met deze hobby bezig is, heeft met exact dezelfde "misleiding" te maken, en als je weet wat je verwachten kunt is er niks aan de hand. Enige voorstudie had je deze teleurstelling kunnen besparen.

Nogmaals: écht RTF heli's waar je niks aan af hoeft te stellen, vind je niet of nauwelijks. op zijn best levert dat een voor een "ervaren piloot" stuurbare, vliegbare heli op, waar je als beginner ook niet echt gelukkig van word.

Maar kop op, schouders eronder, er zijn zat mensen die het wél gelukt is, dus waarom jou niet? Zoek ervaren hulp en leer vliegen! Word je een stuk happier van.

Groet, Bert

Ik heb wel eens het idee dat men met RTF bedoelt dat je, met de geleverde spullen, in principe de lucht in moet kunnen.

Dus niet dat het uit de doos ook meteen kan...

Ik heb dit zelf meegemaakt met een Belt CP, ook gas geven, en de motor begon toeren te maken, maar de hoek van de bladen bleef 0. Dit bleek inderdaad het niet meemixen van de collective pitch te zijn, op de ESky zender bij de belt-cp kun je dit met een dipswitch instellen in het batterij vakje. Grote kans dat dit bij de zender van de Honeybee CP ook zo is?

Ik had hier mee liggen klooien om hem aan de simulator te hangen.

Bert.

Mijn mening is dat je beter eerst je eigen echt moet verdiepen in de werking van een heli , afstellen enz om daarna met een cp of zo echt aan de gang te gaan , dit zal heel veel meer duidelijk maken.
Er zijn heel veel draadjes hier te vinden waar e.e.a. besproken word.

ik kan lullen als brugman, maar het heeft weinig zin .......... jullie hebben gelijk, en de heli is nu stuk !!! was wel effe lollig om te zien, want we rende allemaal in paniek door de huiskamer, met alle armen en benen zwaaiend achter de heli aan, maar nu issie toch echt stuk.

de rotor bladen, achter propeller en 1 control arm zijn gebroken, en de as van de rotor bladen is krom. dus best wat schade.

wat is gebeurd:

ik liet de heli langzaam draaien op de vloer van de woonkamer, lag ernaast en was alle bewegingen aan het bestuderen die ik met de contoler deed. alleen nog steeds verbaast dat de bladen niet van hoek veranderden om op te stijgen. maar ...... nu zitten er 4 dip switchen voor op de controller, waarvan ik de betekenis niet weet. jullie voelen hem al aankomen natuurlijk ......

1) Aileron
2) Elevator
3) Trottle
4) Rudder

bij de eerste 2 merkte ik nog niets, maar toch kwam de derde .... Trottle !!! schijnbaar was dit de boosdoener van het niet opstijgen en zoef ..... weg was die !!! wij rennen en springen achter dat ding ......
als dat gefilmd was, was dat wel een YouTube nominatie waard. maar het aller domste was nog, ik zette van schrik de controller uit, in plaats van gas terug te geven. wel leuk dat ik nu een restauratie project heb.
alleen balen dat momenteel nergens een compleet rotorhead set te krijgen is. niemand heeft deze op voorraad liggen. allemaal back orders.

ik heb maar weer een nieuwe CP3 besteld. zal donderdag wel hier zijn. dan ga ik maar weer eens proberen. maar dan buiten op een groot grasveld.

maar kan mij iemand uit leggen, wat de betekenis van de 4 dip switchen is ?? en waarom deze losse functies ??

en rechts op de controller heb ik een "trainer switch" zitten, die niet schakelbaar is. die kan ik alleen maar vast houdend schakelen. dus bij los laten van de schakelaar gaat deze weer terug in rust stand.

dat zijn dus dingen die ik nergens in de beschrijving uit gelegd krijg. wat ik dan wel weer minder vind.

en kan zo'n heli ook in een training mode gezet worden ?? dus dat die langzamer gaat, en handelbaar is ??

En wij kunnen blijkbaar ook lullen als brugman, en het heeft blijkbaar even weinig zin....

Heb ik het nu goed begrepen dat je een CP heli geprobeerd hebt in de huiskamer, terwijl je hier gewaarschuwd bent dat zoiets niet "zomaar effe" gaat? Terwijl er anderen in de huiskamer waren?

En je gaat terwijl je niet het flauwste benul hebt HOE een heli stuurt, NAAST een op toeren draaiende CP op de grond liggen, en al draaiend je dipswitches om zetten zonder te weten waar die voor dienen?

En je vond het nog "lollig om te zien" ook? Met zijn allen achter de heli aan hollend?
Jezus man, wees blij dat er geen ernstig gewonden gevallen zijn!

Sorry hoor, maar ik laat het hierbij, en ik hoop voor jou dat je je in de toekomst niet al te erg gaat bezeren!

Groet, Bert

jij doet wel erg dramatisch ............... ik heb geen moord gepleegd. en de heli draaide erg traag toen ik er naast lag / zat. toen was ik de servo's aan het bestuderen. tijdens het opstijgen stond ik er naast. wist ook niet dat de heli ineens meer toeren ging draaien. maar als je nu niet meer behulpzaam wilt zijn door dit voorval lijkt me een beetje ver gezocht. ik ben gewoon te nieuwschierig en kan niet wachten. daar ben ik nu van genezen. dit gebeurt me geen 2e keer meer. ik heb al een kist gemaakt met klemmen er op, om voortaan tijdens werkzaamheden de heli vast te zetten.

maar ik ben nog steeds zoekend naar een uitleg wat de dipswitchen betekenen en doen tijdens bediening.

1) Aileron
2) Elevator
3) Trottle
4) Rudder

Persoonlijk zou ik :
- Niet luisteren naar tips op dit forum
- Niet simmen
- Niet je eigen verdiepen in de materie
- Wel door blijven tobben
- en vooral , heel eigenwijs blijven ,
- een nieuw draadje openen onder de noemer : gevaarlijk en dom.

Je mag mij altijd benaderen voor persoonlijke bruikbare tips.
Henk
:proost:

Hoi Marco.
Is er toevallig niemand in je omgeving of kennisenkring die al wat meer ervaring heeft met een CP heli?
Vooral het afstellen kan nauw luisteren.
Als je bijv de heli zelf al hebt afgesteld en dan door iemand laat invliegen dan scheelt dat echt enorm.
Mijn ervaring is, dat als je nog weinig vliegervaring hebt met een CP heli en dat dan ook nog eens wilt gaan combineren met het toestel af te stellen/bij te regelen tijdens het vliegen, dat erg lastig is.
Wat die 'misser' betrof................
We maken allemaal wel eens foutjes, en gelukkig is het in jouw geval nog goed gegaan.
Belangrijkste is dat jij ervan hebt geleerd en pas alsjeblieft voortaan goed op.
Het is speelgoed voor grote jongens, maar dat speelgoed kan je nare wonden geven.Ogen bijvoorbeeld zijn zelfs anno 2010 nog NIET te vervangen.

Ik geef je ook als advies mee om veel te lezen op Forums omtrend jouw helikopter en ook betreffende CP info.
Je kunt een CP heli dmv verschillende setttings erg tam laten vliegen maar ook erg snel zoals een kolibri.
Hoop dat je snel plezier gaat krijgen van deze hobby en niet al te vaak crasht.
Vr GR Erwin

het probleem is dat ik nog nooit van een vliegclub of dergelijks hier in de buurt heb gehoord. en ik zie ook nooit iemand met een heli of vlieger vliegen. dus wat dat betreft sta ik er momenteel alleen voor. dan ga je snel zelf op onderzoek. en eerlijk gezegd, ik wist ook niet echt wat voor een heli ik heb gekocht. ik dacht dat dit een redelijk tamme beginners heli was. althans, dat stond in de verkoop text. en prijsmatig was dit een lachertje. dus in mijn ogen een koopje. maar ......... dan maak ik een blunder, die gelukkig goed en met een lach af loopt, krijg ik al gelijk het gevoel dat ik hierdoor niet echt welkom ben. dus ik hoop dat men hier vergevings gezind is, en me alsnog wil bij staan bij problemen.

maar, ik heb zojuist via een forumlid een E-Flight Blade MSR gekocht. deze gelijk effe buiten geprobeerd, en dat bevalt zeer goed. erg handzaam en goed te vliegen. dus ik ga hier maar effe mee aan de slag. ik heb gelijk de losse defect onderdelen voor de CP3 besteld, en kan deze volgende week gaan monteren. daarna laat ik deze eerst maar effe na kijken en afstellen bij Shamrock in Maastricht. ik heb nu via Marktplaats een orginele simulator software gekocht. de Aeroflight Professional deluxe. alleen heb ik het gevoel dat de verkoper de software voor zichzelf heeft gecopieërd. want hij verkocht alleen de orginele software, niet de controller. kan ik mijn controller hierop gebruiken ?? of moet ik daar nog een controller voor aanschaffen ??

Back