het probleem is dat ik nog nooit van een vliegclub of dergelijks hier in de buurt heb gehoord. en ik zie ook nooit iemand met een heli of vlieger vliegen.
Het begint allemaal met de zinsnede: "jullie hebben gelijk, en de heli is nu stuk !!!"die nogal sterk uitdrukt dat je er aanvankelijk geen reet van geloofde dat het allemaal zo lastig zou zijn als men hier beweerde. Daar gaat mijn nekhaar een beetje van overeind staan.
Het valt wel mee met dat dramatische van mij, het valt echter niet mee met de gemene verwondingen die een CP heli (zelfs de kleintjes) kunnen veroorzaken. Je moet niet doen alsof je er niks aan kon doen en de heli draaide zo langzaam en ging zomaar opeens heel hard draaien etc etc. Je bent namelijk als bestuurder/bediener zélf verantwoordelijk voor jouw kennis en vaardigheden, en je word verondersteld te weten wat het ding doet onder gegeven omstandigheden, en als je dat niet weet, moet je dat éérst uitzoeken. Zo zit zelfs de aansprakelijkheidswetgeving in Nederland in elkaar. En je hád het kunnen weten want er is hier op het forum genoeg over gezegd, allemaal met één muisklik op te vragen. Je bent op info gewezen, maar "Pffff, da's allemaal veelste "ervaren taal" dus...."
Als je er alleen voor staat, en je negeert de tips hier (en blijkbaar heb je ook niet echt verder gezocht), ja, dan gooi ik snel het bijltje er bij neer, temeer omdat ik je gezien de afstand toch niet kan helpen.
Maar wat dat zoeken naar info, er alleen voor staan en dergelijke betreft:
Ik zie dat je in Kerkrade zit. Aangezien tot voor zeer kort het meest gelezen modelbouw tijdschrift van Nederland juist in kerkrade gemaakt werd, kan ik mij niet voorstellen dat er bij jou in de buurt helemaal niks te vinden is wat modelvliegen aan gaat.
Hier in Friesland is modelvliegen een uitzonderlijke bezigheid met maar heel weinig clubs (drie clubs en twee min of meer serieuze winkels in de hele provincie) en toch schijnt iedereen mij te kunnen vinden als het om hulp of les gaat. In bijna iedere provincie in Nederland zijn er echter nog steeds voldoende mogelijkheden, en volgens mij zitten er in Limburg meer dan voldoende modelvliegclubs om niet minstens binnen straal van een kilometer of tien, vijftien, een goede club te vinden. Ik neem tenminste aan dat je het ding ergens gekocht hebt (en via internet, ja, dan kom je daarmee niet verder) maar er moet toch wel een modelbouwwinkel in de buurt te vinden zijn die clubadressen voor je weet?
Het is niet lullig bedoeld, maar serieus, verdiep je er eens in en zoek actief hulp, en dan zul je merken dat het modelbouw-volkje best behulpzame mensen zijn (ook ik, al komt het mischien nu niet zo florissant over

Groet, Bert