nieuwe heli

De staartrotor zorgt niet alleen voor een koppel (alleen rotatie) maar voor een moment (rotatie + translatie), de staartrotor oefent een ook een zijdelingse kracht uit op de heli als geheel. Die moet je compenseren met wat cyclic trim naar rechts bij een rechtslopende hoofdrotor, de rechter schaats zal bij landing (zonder zijwind) als eerste de grond raken. Bij een linksloper is het precies andersom. Hetzelfde is ook waar te nemen bij mens-dragende helicopters. Bij helicopters met een dubbele rotor zal dit niet optreden: Flettner 'Kolibri', Boeing 'Chinook', Piasecki 'Flying Banana', Kamov coaxiaal rotor.

Laatst bewerkt:
Oh jeeh krijgen we dat weer.....
Niek het was geen vraag aan jou maar aan Jeroen en dat bedoelde ik niet ik wilde alleen weten of dat ook zo was bij een andere heli omdat de Piccolo totaal al anders is dan de "normale" heli`s.

Jeroen, het is precies dat wat jij zegt dat ik bedoel.
Staat jouw heli ook scheef op de grond?

Oh ja bedankt Ron dat was eigenlijk precies wat ik wilde weten :D

Mvg,
Dave

hmmm, mijn heli staat recht ja, misschien omdat ik de stokjes v\h landingsgestel gelijk van lengte heb gehouden? Kweetniet wat het anders zou moeten zijn.
Verder klopt het verhaal van Ron zeker en dit is zeker het geval bij een picco, zeker als je heli zich nog in het groundeffect bevind.
Groetjes Jeroen

Back