Nieuwe hobby

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Cain, 29 jun 2013.

  1. Cain

    Cain Guest

    Hallo allemaal,

    Ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik voor de gein een klein helikoptertje heb gekocht (dubbel rotor) om eens te kijken of dat wat al jaren aan mij knaagt, zo leuk is als het lijkt.

    Nu krijg ik de smaak aardig te pakken, en ben ik eigenlijk op zoek naar de juiste manier van opbouwen.

    Zelf had ik het plan gevat om een goede zender te kopen, waarmee ook met simulatie software op de pc gevlogen kan worden. Duur grapje, op zich niet erg, maar is dat de juiste stap?

    En zo ja, waar moet ik rekening mee houden bij het aanschaffen van een goede zender. Veel heli's die je in de winkels ziet hebben al een zender erbij, je zult het wel herkennen.

    Hoe hebben jullie e.e.a. aangevlogen toen jullie met deze hobby begonnen.
     
  2. Wasp250

    Wasp250

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    773
    Locatie:
    oss
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  3. Cain

    Cain Guest

    Dank je voor je reactie.
    Zit inderdaad al lekker het forum door te snuffelen, en ben ook zeker niet van plan om over een nacht ijs te gaan, en alles rustig aan te bedenken/uitvoeren.
     
  4. Wasp250

    Wasp250

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    773
    Locatie:
    oss
    Graag gedaan hoor, ik neem aan dat je er ook van bewust bent dat het een behoorlijke aanslag kan zijn op je bankrekening :) , en dan te hopen dat je vrouw/vriendin/partner er ook mee blij is :)

    Oh ja, voor ik het vergeet, kijk ook eens bij je in de buurt voor een lokale modelbouw vliegclub, en ga daar eens langs om te zien wat er zoal door de lucht gaat. Daar zal je zeker heel veel informatie vandaan halen. :)
     
  5. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Als je de realflight sim koopt zit daar al een "zender" bij om te simmen. Het is overigens ook mogelijk om les te nemen, kijk voor dat idee bv eens op helischool-oldeberkoop.nl. Als op zo'n manier de basis leert kan je vervolgens zelf verder.

    Zelf ben ik begonnen met een fp heli, die zijn vaak redelijk crashbestendig maar vloog voor geen meter tov cp ;-) en het heeft de nodige tijd en onderdelen gekost :)

    Qua zenders zul je veel vinden als spektrum vs futaba wat zo de meest gebruikte merken zijn. Met een spektrum kun je e-flite/blade modellen vliegen maar wie weet vind je een futaba pretttiger of misschien een walkera die ook leuke micro's heeft. Voor de modellen die je als kit bouwt is het merk zender minder van belang.

    (posted with a tablet)
     
  6. Cain

    Cain Guest

    Hoi,

    Ja mijn vrouw/vriendin is op de hoogte, en ook blij dat ik het langzaam aan wil gaan oppakken. Ik ben mij er ook van bewust dat het geen goedkope hobby is. Ik heb de realflight sim voorbij zien komen in mijn zoektocht, dus die had ik al op het lijstje staan. Goed te weten dat daar een zender bij zit.

    Bedankt voor de tips v.w.b. de zenders, daar ga ik wel uitkomen.
    Ik ben ook zeker van plan om eens bij (een) vliegclub(s) te gaan kijken hier in de buurt, en de tip van lessen is een goede, die zal ik onthouden.
     
  7. demolle

    demolle

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    296
    Locatie:
    het land van bartje
    Hallo Cain welkom in de heli wereld als ik jou was zou ik het even rustig aan doen.
    Als er geen uitdaging meer in je coax zit dan een jaartje fp rtf en dan cp.
    Na de fp weet je zeker of je wel of niet verder wilt met deze hobby.
    Om nu gelijk bakken met geld uit te geven en er later achter komen dat het toch niks voor jou is zou jammer zijn.
    Ik ben begonnen met een coax van 50euro en toen een fp voor 150euro en nu een cp voor 300 euro zonder sim.
    Maar als het niks was geworden met de fp dan was ik gestopt met deze hobby.
    Het is elke keer weer een nieuwe uitdaging en je moet elke keer weer opnieuw beginnen.
    Maar ja zoveel mensen zoveel meningen en dat maakt het voor jou alleen maar moeilijker op om een goede keuze te maken.

    Suc6 met deze leuke hobby Gr André
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Overwegingen bij en tips voor Een zender kiezen. ‎

    En ook de overige stickies/belangrijks, permanent vastgepind bovenaan in de diverse heli-subfora. Besparen jou, en ons :D, veel vragen. Met name de vragen waarom werkt het niet?, waarom is het kapot? Vooral de vraag waarom/waardoor ben ik gecrasht? wil je niet hoeven stellen.

    En op vliegscholen les je met materiaal van de school, risicoloos. Al neem je maar één keer les, ik zou het doen
    KNVvL Modelvliegsport
    -> algemeen
    -> vliegscholen

    Vier elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B

    Forumtipjes:
    • Geef behalve je leeftijd ook je woonplaats of regio in je MBF profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
    • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ;) bedankt voor de "plug"....

    Maar dan moet Cain natuurlijk wel in de buurt van Friesland zitten, anders is het sop (de lage prijs) de kool (de reiskosten) niet waard natuurlijk....

    Zo ja, dan hebben wij een heel interessante winter-indoor aanbieding, maar vol=vol....

    Groet, Bert
     
  10. Waxweazle

    Waxweazle

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Hoofddorp
    Heli vliegen is een hele leuke hobby, uitdagend en soms frustrerend ;)
    Het begin is het moeilijkst met cp ik zou zeggen veel simmen.
    En phoenix is ook een goeie sim ook iets goedkoper dan realflight.
    En als je er minimaal een dx6i bij haalt dan zit je voorlopig gebakken.
    En je kunt ook online met phoenix met meerdere piloten vliegen.
    En een leuke micro erbij fp of evt een cp.
    Of als je budget het toe laat een wat grotere heli en lessen nemen of gewoon veel simmen.
    Al is het toch wat anders lekker chill in je bureaustoel of in het echt.
    Veel plezier!
    Gr wax

    4 Beta
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  11. Cain

    Cain Guest

    Mijn voorkeur gaat uiteraard uit naar "in het echie".
    Heb een coax micro helicopter waar ik mee loop te oefenen. Die houd ik al aardig in de lucht zonder te crashen :) Dat ding is echter een prullaria, dus zoek nu eigenlijk voor wederom een micro/indoor helicopter, van een goede kwaliteit. CP geniet mijn voorkeur maar FP is wellicht vooralsnog beter. Duidelijk is wel dat het huidige ding niet volstaat voor mij.

    Ik wil proberen om volgend jaar naar buiten te gaan met een groter model en wil dit jaar aanvatten als trainingsjaar (al dan niet op een sim).

    De genoemde topics heb ik al voorbij zien komen en ben ik door heen gestruind, en blader ik regelmatig door. Ben nu vooral nog bezig met veel lezen, en veel kijken/leren.

    Edit: stats bij mijn profiel gedaan voor meer duidelijkheid.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    zaterdag a.s. is er een "rookie"dag bij MV-europoort... (www.mv-europoort.nl)
    kun je veel leren, en zien.
    ook zenders kun je wat voor en nadelen van navragen.

    Vergeet ff niet dat jouw coax zelfstabiliserend is. En tegenwoordig zijn erg veel fp'tjes dat ook. Zeker degene met de zgn. 45 graden flybar.
    Cp heli's zijn het eigenlijk allemaal niet, dus net als het "echie"

    alleen is dat wel een stevige stap vanaf een coax..
    cp heeft veel toeren, en heeft daardoor ook snel veel schade bij een aanvaring met de grond. Kijk eens naar de blade mcpx als voorbeeld.
    pak wel de v2, de bl versie is naar mijn mening net een haar te groot en veeeeels te veel power voor een beginner in huis
    alles kan getemt natuurlijk, maar iets wat van nature wat rustiger is, lijkt me handiger
    misschien zul je hier ff aan het geld moeten denken... mcpx is leuk, maar een 450 vliegt zoveel beter... is duurder, en zal altijd buiten moeten vliegen. maar vliegt zo relaxt als je een mcpx achtige gewend bent

    qua zender, je zal ook hier eerst een budget moeten bedenken..
    de meeste heli's kunnen gevlogen worden met 6 kanalen. een nitro kan ook met 6 kanalen, alleen heeft een 7e dan wel de voorkeur
    een zender kan meestal 10 of 15 modellen in zijn geheugen hebben, vaak met optie tot uitbreiding.
    Doorgaans gaat een zender ook een stevige tijd mee, dus een kleine extra investering is hier erg op zijn plaats.
    Het is wel het enigste ding wat je continu in je hand hebt tijdens het uitvoeren van de hobby..
    je hebt ze vanaf 100 eur, tot een paar duizend eur..
    maar bij die laatste praten we wel over de bijzondere dingen ;-)
     
  13. Cain

    Cain Guest

    Hi Student,

    Dank voor je reactie. Ik ben mij bewust dat mijn coax zelfstabiliserend is.

    De MCPX heb ik al naar gekeken inderdaad, ik vindt dat een mooie heli.
    Bij webwinkels zie ik dat hij leverbaar is met en zonder zender. Mijn voorkeur gaat uit naar een zonder zender omdat ik al mooie Futuba zenders op het oog heb, maar daar roepen ze wat over Spektrum zenders.

    Nu is mijn (misschien wel stomme) vraag, kan zo'n blade mcpx v2 omgaan met Futuba zenders, en zo nee, hoe kan ik achterhalen met welke zenders zo'n heli'tje compatible is.

    Mijn voorkeur gaat uit om nu al met een "definitieve" zender te gaan vliegen om eventueel overstappen naar een nieuwere/grotere/andere heli in de toekomst alleen het vluchtgedrag anders is, en ik dus niet telkens opnieuw aan een zender moet/hoef te wennen. Of gaat dat eigenlijk al weer een stapje te ver als een beginner?
     
  14. Lennovich1

    Lennovich1

    Lid geworden:
    13 nov 2008
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Moerbeke-Waas
    Alle BNF modellen van eflite waaronder ook een mcpx , kun je enkel met spektrum zenders vliegen.

    Mvg



     
  15. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ikzelf heb gewoon een futaba voor mn "echte" vliegspullen
    en een dx 6 voor dat kleine minigrut. En dat kleine grut vliegt dan vaak toch wel erg grappig...

    je kan ook een futaba zender met module uitrusten, maar deze schijnen wat moeilijk leverbaar te zijn.

    Kortweg, niet teveel op deze heli staren, eerder even over deze heli heenkijken naar de volgende stap bij het bepalen van de zender.
    Persoonlijk ben en blijf ik futaba man, zit voor mij gewoon veel logischer in elkaar.
     
  17. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Het is precies wat student zegt, een beetje vooruit kijken in deze hobby is toch wel handig. En voor zender keuze is dat wel handig wil je later grotere helis vliegen 450, 500, 550, etc. is een goede zender nu een investering die zich zeker terug verdiend.

    De gerenommeerde merken hebben allen een zeer uitgebreide keus of dit nu spektrum, futaba, Hitec, etc is. Natuurlijk is e.e.a. afhankelijk van je budget maar een goede zender heb je bijna voor het leven. Een zender is iets persoonlijk en moet vooral goed in de hand liggen en ruim mogelijkheden hebben of bieden voor een eventuele toekomst (denk hierbij aan wil je brandstof gaan vliegen, schaal, 3D, etc)

    succes in ieder geval met je keuze, zenders en helis genoeg:D
     
  18. mdbruin

    mdbruin

    Lid geworden:
    25 jun 2013
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Amersfoort
  19. Richard86

    Richard86

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    duiven
    Ik heb eventueel een sim +controller erbij maar dat is voor windows xp- 98 enz ik had er zelf niks aan omdat ik windows 8 heb ofzo :) als je in de buurt ben ken je hem zo ophalen , ik heb zelf al phoenix v4 grafisch ook wel veel mooier , tis al een kleine stap vooruit dan :) de sim is in mode 2 dus voor de dagelijkse helis!;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015

Deel Deze Pagina