Nieuwe hobby

Hallo,

Sinds afgelopen zomer doe ik aan modelvliegen. Via Marktplaats een Hype Action 139 gekocht voor 5 tientjes compleet met 2,4 ghz zender,paar 2200 lipo's en een liposaver bij de Hobbyking besteld,en hoppa;vliegen maar!

Nu dus een aantal maanden gevlogen en heel wat meegemaakt met de Action 139.
Vliegtuig in sloot,vliegtuig in tweeën gebroken,vliegtuig in volle vaart met de neus op de grond,vliegtuig door hond gepakt (stuk vleugel afgebeten,dus vleugel ingekort),enzovoort...
Bisonkit is de beste vriend van dit vliegtuig gebleken want ze vliegt nog steeds prima.....,d.w.z; ze vloog tot vorige week prima.

Tijdens het stunten brak de vleugel af en stortte ze met nog aan één kant een vleugel,van grote hoogte naar beneden........,precies in de sloot. Nu is "slechts" mijn regelaar (ESC heet dat geloof ik) overleden.

Twijfel nu of ik nog in haar moet investeren,eigenlijk ben ik wel toe aan wat anders....,ga de advertenties op dit forum goed in de gaten houden.

Hallo Kornsta,
Leuk je hier tegen te komen.
Met je laatste "stunt" is idd wel het beste van je hype action af.
Ondertussen is het een vliegend reclame bord geworden voor bizon.
Misschien is dit wat voor je….deze laat zich alleen zo makkelijk plakken met bisonkit.

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator:
Jammer van die kist, maar zéker als je alles alleen uitvogelt is het normaal dat je eerste kist "nogal wat te lijden heeft" :rolleyes: en je daarna aan iets anders toe bent.
Ik heb nog gezocht op het type dat je noemde, maar kon het zo niet vinden.

Je Hype Action was een electrokist. De tip van Scout gaat voor een deel ook over brandstofkisten. Daar is op zich niks mis mee, maar het is handig voor jezelf daarin een keuze te maken. Allebei kan, maar dan moet je ook in beiden investeren.
Je hebt fervente voorstanders van brandstofmotoren, maar óók van elektromotoren.

In ieder geval zijn electromotoren vandaag de dag minimaal even krachtig als brandstofmotoren en met de juiste setup kun je even lang vliegen.

De argumenten voor brandstof spitsen zich in hoofdzaak toe op persoonlijke voorkeur zoals belangstelling voor de techniek en het mooie geluid e.d. (voor velen óók de 'geur' ;-))
Ook wordt genoemd het "makkelijk even bijtanken en je kunt weer", in tegenstelling tot het weer langdurig laden van een accu, maar met twee accuus (of drie) wordt dat argument alweer een stuk minder belangrijk. Ook heb je na een paar vluchtjes gewoon even rust nodig omdat vliegen nu eenmaal concentratie vergt.
Qua kosten is het verschil dat je voor electro in accuus moet investeren waarna je een hele tijd erg goedkoop vliegt terwijl je bij brandstof voor elk vluchtje geld voor de brandstof moet aftikken.

Electrovliegers (waaronder ikzelf ;-)) vinden het voordeel ervan dat het schoon en (over het algemeen) stil is. Wil je een mooi schaal-geluid dan zijn daar ook weer electronische oplossingen voor. zoals een geluidsmodule die zowat elk vliegtuig dat in het echt vliegt na kan bootsten.
Verder vind ik het voordeel van electro dat je de motor(en) mooi schaal kunt inbouwen. je hoeft b.v. geen cylinderkoppen of uitlaten weg te werken.
Als laatste gebeurt het tegenwoordig steeds vaker dat een club vanwege milieu-eisen alleen met electromotoren mag vliegen.

Tja, jammer van je vliegtuig, hopelijk heb je er nog wat herinneringen aan over gehouden (met een hoop ervaring natuurlijk). Nou is het natuurlijk mogelijk om weer een nieuwe te kopen, toch zou ik voor willen stellen dat je er zelf een maakt van schuim. Ontwerpen zijn overal op het internet te vinden ( bv. YouTube: flitetest(.com)). Ik gebruik nu net als hun het schuim met aan beide kanten een laag papier. Ik kon hier bij een kunstenaars winkel terecht ( Peter van Ginkel, Arnhem) ze schijnen ook wel eens wat te verzenden, moet je even voor op hun website kijken. Maar voordat je dat doet kan je even bij je in de buurt kijken. De zender, servos en motor kan je waarschijnlijk wel hergebruiken als je ze goed laat drogen en controleert of ze echt goed werken. Dan een scherp mes en een lijmpistool pakken en je hebt binnen de kortste keren weer een goed werkend en nieuw vliegtuig. Als je de grotes wilt veranderen moet je gewoon de full size PDF nemen, downloaden en als poster uitprinten, dan kan je selecteren hoe groot je hem wilt. Verder is er de mogelijkheid om kaal depron te gebruiken, toch is mijn ervaring dat dit moeilijker te vinden is,maar dat kan natuurlijk gewoon plaatselijk zijn.

Veel succes ermee,
Maurice

Bedankt voor de reacties mensen!

Ik moet even iets rechtzetten: het is geen Hype Action 139,maar een Hype Alpha 139. Was even in de war....:turn-l:

Dit is 'm dus:

7423-Alpha139-4.jpg

Kist is ondertussen weer gelijmd en ik heb een nieuwe ESC besteld bij de Hobbyking. Ding gaat gewoon weer de lucht in binnenkort,deze keer met extra vleugelversteviging....,al doende leert men.

Ik heb contact gehad met ErikJ van dit forum over de kisten die hij te koop aanbied. Hij radde mij aan als beginner er toch maar niet aan te beginnen,en ik ga dat advies te hand nemen.
Heb nu mail-contact over deze kist,een Phoenix models Piper cub (1.50 meter). Het is nog even afwachten of het iets gaat worden.....,vind 'm eigenlijk wat groot om te stunten,toch is het wel een heel leuk modelletje!

Een kloon van de Easystar, de trainer der trainers. Prima kist om mee te beginnen :-)

Lijkt me ook een prima opvolger van de Alpha ;)

Ja Thieu,vloog er zo mee weg de eerste keer! Maar na een paar keer ga je toch een beetje zitten klooien,en dan ontstaan de schades.....

Niks meer gehoord over de Piper Cub,vreemd dat men gewoon niet meer reageert,dus ik neem aan dat de kist verkocht is aan een ander.

Nu was ik nog even bij de Hobbyking aan het bladeren en zag deze Piper Cub voor een prima prijs: Piper J3 Cub 1400mm EPO (PNF)

Omgerekend iets van E80,das toch niet te duur dacht ik! Alleen de verzendkosten zijn exorbitant hoog; de voordeligste manier om de bestelling in huis te krijgen kost 51 dollar.....,da's wel weer veel geld.

Tja, jammer van je vliegtuig, hopelijk heb je er nog wat herinneringen aan over gehouden (met een hoop ervaring natuurlijk). Nou is het natuurlijk mogelijk om weer een nieuwe te kopen, toch zou ik voor willen stellen dat je er zelf een maakt van schuim. Ontwerpen zijn overal op het internet te vinden ( bv. YouTube: flitetest(.com)). Ik gebruik nu net als hun het schuim met aan beide kanten een laag papier. Ik kon hier bij een kunstenaars winkel terecht ( Peter van Ginkel, Arnhem) ze schijnen ook wel eens wat te verzenden, moet je even voor op hun website kijken. Maar voordat je dat doet kan je even bij je in de buurt kijken. De zender, servos en motor kan je waarschijnlijk wel hergebruiken als je ze goed laat drogen en controleert of ze echt goed werken. Dan een scherp mes en een lijmpistool pakken en je hebt binnen de kortste keren weer een goed werkend en nieuw vliegtuig. Als je de grotes wilt veranderen moet je gewoon de full size PDF nemen, downloaden en als poster uitprinten, dan kan je selecteren hoe groot je hem wilt. Verder is er de mogelijkheid om kaal depron te gebruiken, toch is mijn ervaring dat dit moeilijker te vinden is,maar dat kan natuurlijk gewoon plaatselijk zijn.

Veel succes ermee,
Maurice

Interessant verhaal Maurice,wie wil er nu niet z'n eigen vliegtuig bouwen?
Heb je foto's van je bouwsel?

Ja Thieu,vloog er zo mee weg de eerste keer! Maar na een paar keer ga je toch een beetje zitten klooien,en dan ontstaan de schades.....

Niks meer gehoord over de Piper Cub,vreemd dat men gewoon niet meer reageert,dus ik neem aan dat de kist verkocht is aan een ander.

Nu was ik nog even bij de Hobbyking aan het bladeren en zag deze Piper Cub voor een prima prijs: Piper J3 Cub 1400mm EPO (PNF)

Omgerekend iets van E80,das toch niet te duur dacht ik! Alleen de verzendkosten zijn exorbitant hoog; de voordeligste manier om de bestelling in huis te krijgen kost 51 dollar.....,da's wel weer veel geld.

Koop je toch gewoon deze:
Piper J3 Cub 1400mm EPO (PNF) (EU warehouse)

Denk dat de verzendkosten vanuit Nederland wel meevallen.
Als ik zo zie verzendkosten zo'n €12.
En eerst een wat grotere spanwijdte is alleen maar makkelijker.

Ow sorry, ik was even vergeten te kijken naar dit topic, maar ik zal even wat foto's plaatsen.

Oke, misschien kan ik geen goede foto vinden van toen hij nog vloog, maar wel een hele korte video:

https://www.dropbox.com/s/hc1moop61rxwlgm/MVI_8435.MOV

en een foto van nu:

https://www.dropbox.com/s/7gob4hur07htxao/2013-12-25 15.53.58.jpg

en de uitleg hoe hij gemaakt is met alle instructies en bouwtekeningen:

Sport Trainer (je kan op de fotos klikken, wat het doet staat er bij)

En een projectje waar ik nu mee bezig ben :

https://www.dropbox.com/s/zogoyzxg2ezz8t7/2013-12-22 19.36.53.jpg

Die dan weer hier vandaan komt:

FliteTest - YouTube

Bovenstaand kanaal heeft wel veel bruikbare info voor modelvliegen, wel goed om even naar te kijken.

Voor meer info, vraag gerust.

Maurice

Back