nieuwe lid

ik weet niet veel van de forum maar ik ben rudi peleman en begin pas met een hobby amergio vespicuo art 741 en zou graag hebben dat iemand mij kan helpen
mvg rudi

Allereest hartelijk welkom op dit prachtige forum.
Mooi dat je met een zeilschip begint te bouwen.
Helaas hebben we er daar niet veel van hier;)
Als ik het goed begrijp is dat de AV in schaal 1:84 met een lengte van 1250 mm?
Ik begrijp ook dat je pas begint met modelbouw?
In dat geval heb je niet het meest makkelijke model gekozen, en zal hulp zeker welkom zijn.
Dan zit je hier goed:D
Dan eerst even een paar tips, uit eigen ervaring.
1) Zorg voor een goede stevige bouwplaat, langer en breder dan het model wordt, waar je de valse kiel in kunt klemmen.
2) Erg handig om straks de spanten te richten en te lijmen zijn Lego blokjes, die zijn namelijk haaks!! als je spanten niet mooi haaks staan, wordt het niks en is nagenoeg niet te herstellen.:(
3) Minstens net zo belangrijk; eerst elke stap in dry-fit!!! als je zeker bent van de juistheid, pas lijmen

Als je twijfeld, foto maken van het probleem en wij kijken met je mee, en kunnen eventueel adviezen geven.
Lees vooral eerst de verslagen van een aantal grote zeilschepen, het zal je helpen met de namen van de onderdelen, en staat vol met tips en foto's
Zoals; de Prins Willem, De Wasa, Wappen van Hamburg, Brik Irene.

Bij dit schip zul je veel oplosbare vragen en/of problemen tegenkomen.
Niet opgeven, maar gewoon vragen.

Misschien de titel van je topic veranderen in de naam van het schip met de schaal erbij, is wat makkelijker te volgen.

Groet, welkom en veel succes;)
Germt

Dag Rudi,

Mede namens mij welkom of dit forum. Een aantal goede tips heb je al van Germt gehad, en als start heb ik daar weinig aan toe te voegen.

Je hebt niet de eenvoudigste boot uitgekozen om mee te beginnen. Ik weet het, want ik heb haar een jaar of 6 geleden gebouwd. Maar ik had daarvoor al wat ervaring opgedaan met kleinere schepen, onder andere de twee-mast schoener "America".

Eerst maar beginnen met het skelet zoals Germt beschrijft. De handleiding is weliswaar ook in het Nederlands, maar dat is niet altijd van de beste kwaliteit. Ik heb begrepen dat Mantua hiervoor een Frans sprekende Belg heeft ingehuurd, die het Nederlands er ook wel bij zou doen. En z'n Nederlands is niet al te best, maar kennelijk zijn Italiaans ook niet. Bij een andere Mantua boot (de Mississippi) heb ik hem er weleens op betrapt dat hij niet uit het Italiaans, maar uit het Engels had vertaalt. Een fout die niet in de Italiaanse versie stond, maar wel in de Engelse bleek ook in de Nederlandse en Franse vertaling voor te komen!!!
Maar je kunt er wel degelijk wat steun aan hebben. Wel is de handleiding door al die talen door elkaar heen soms moeilijk te volgen, maar uiteindelijk went het wel.

Mantua bood indertijd twee opties voor de romp aan. De eerste was de "traditionele" dubbele beplanking van de romp, de tweede een beplanking met balsa met daaroverheen een laag spanpapier. Ik heb indertijd voor de eerste gekozen. Mocht je voor de tweede gaan, dan denk ik dat het tegenwoordig gebruikelijker is om dan de romp af te werken met een laag epoxy met keperdoek. Hier heb ik geen ervaring mee, maar er zijn wel voorbeelden van op het forum te vinden.

Succes met de start.

Groet,

Ad Bakker

Back