'Nieuwe' lipo moet eerst 3 maal geladen en ontladen worden!?

Laden na afkoelen en niet verder dan 80% leegvliegen (dus nog 20% resterende capaciteit) en je houden aan de gegeven ontlaadt- en laadstromen, en je lipo's gaan makkelijk lang mee.

Vlieg je ze tot op het gaatje leeg, of belast je ze te zwaar.. ja dan 'slijten' ze sneller. Bij kleine lipo's die niet al te duur zijn, kan dat een keuze zijn. Bij grote, dure lipo's is het gewoon het beste niet verder dan nog 20% resterende capaciteit te gaan.

Het volgende infoblaadje is wel interessant:

http://www.rcmart.com/catalog/images/lipo_manual -13-5-2008.pdf

Schade ontstaat vooral door te lang (ont)laden, (ont)laden met te hoge stromen en te hoge temperaturen als gevolg. Elektronica defecten kennen hoofdzakelijk twee oorzaken; mechanisch geweld (slijtage) of warmte. Vervelend bij Lipo's is dat, te veel warmte, mechanische geweld tot gevolg kan hebben. :hammer:

Als er niet zo iets is als conditioner, dan verbaas ik me er over dat juist de twee packs die ik niet rustig heb 'ingeladen' (een aantal keren met 0,5/0,7/1 C laden en ontladen), het na ~35 vluchten het voor gezien hielden, terwijl alle packs die ik wel zo heb behandeld nog geen spoor van veroudering vertonen.
Alle zijn/waren gelijke 4200 4S packs, het ontladen is een gecontroleerd proces (2600mAh in 5min30).

Ik denk dat dit door het fabrikage proces komt Bruno. De platen van de accu worden gemaakt en op een gegeven moment samen gevoegd. Op dat moment ontstaat de "electrochemische cel", of te wel de accu cel. Die cel zal al spanning afgeven EN ook stroom kunnen leveren ondanks dat hij nog NOOIT geladen is.
Van dit effect maakt men bij veel loodaccu's gebruik om ze na fabrikage heel lang op te kunnen slaan. ZONDER het elktroliet, wat ook wel accuzuur wordt genoemd, zal de accu geen spanning geven aan de polen en dus geen stroom kunnen leveren. De accu verouderd ook nauwelijks dus ook al staat de accu een jaar in een magazijn hij zal prima gaan werken als je er elektroliet in doet.
Een LiPo is dus NIET geladen wanneer je hem koopt. De spanning die hij al afgeeft ontstaat door het elektrochmische effect wat op gang is gekomen toen de cel werd samengesteld.
Het is dus heel goed mogelijk dat de chemie in de cellen eerst goed op gang gebracht moet worden. Het is vergelijkbaar met het weer "wakker" maken van een accu die heel lang opgeslagen is geweest. Het heeft dus niet met conservering of zo te maken maar gewoon met het op een gecontroleerde en goede manier op gang brengen van de chemie in de cellen.

Het wordt me langzaamaan duidelijk....:yes:
In een nieuw accu zijn nog weinig ionen aanwezig, pas na het laadproces is dat het geval.

Weinig ionen = hoge Ri.
Hoge Ri + hoge ontlaadstroom = :onweer: + :schrik:
Twee vergelijkingen met 1 onbekende, dus:

:onweer: = (Nieuwe accu + hoge ontlaadstroom) - :schrik:
Ik ben gewaarschuwd.....

Het is dus heel goed mogelijk dat de chemie in de cellen eerst goed op gang gebracht moet worden.

Op basis waarvan is dat zo? Ik bedoel dit niet vervelend, maar serieus, wat verandert er in een lipo dan na op z'n minst de 1e cycle?

Het is vergelijkbaar met het weer "wakker" maken van een accu die heel lang opgeslagen is geweest.

Is dat zo? Voor zover ik weet (geen accu-expert) heb je het dan over Loodaccu's, NiMH's of NiCD's. Het is een beetje klok en klepel bij mij, maar had dat niet met kristallisatie (of een dergelijk effect) te maken ? Heeft een LiPO daar ook last van?

Je doet overigens 1 aanname die kennelijk niet perse waar hoeft te zijn, namelijk dat een lipo niet geladen (al dan niet 'halfvol') geleverd wordt.. er zijn er ook de zeggen dat een fabrikant als FlightPower de accus cycled voordat ze de fabriek uitgaan. Zelf geef je die mogelijkheid al aan in een eerdere post.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back