Nieuwe motor, do or don't?

• Topicstarter Topicstarter hilbren
  • Startdatum Startdatum
H

hilbren

Guest
Ik ben toe aan een nieuwe motor, m'n hpi .15FE is overleden.
dus ik op zoek...

eisen zijn:
~150euro
ABC construktie
uitlaat aan de zijkant of achterkant maakt voor mij niet uit.
een motor met de uitlaat aan de zijkant moet wel een trekstarter hebben, maar een motor met de uitlaat aan de achterkant hoeft van mij geen trekstarter te hebben.

dus: ik had deze motor op het oog:
ptm1020.jpg

meer gegevens op www.protech.be en volgens mij zijn die motoren van www.ofna.com precies hetzelfde :S
heeft iemand ervaring met deze motor, of zijn er betere alternatieven, laat het mij weten?

Das de motor die o.a. in de Protech Phaser zit geloof ik ?
Kheb de sx12 en ben er tevreden over, makkelijk af te stellen, alleen niet te veel knoeien of het loopt mis :P

BlackFox zei:
Das de motor die o.a. in de Protech Phaser zit geloof ik ?
Kheb de sx12 en ben er tevreden over, makkelijk af te stellen, alleen niet te veel knoeien of het loopt mis :P
wat loopt er dan mis, kun je iets specifieker zijn?

eumh, te arm of te rijk afstellen kan nogal vervelende gevolgen hebben.Te rijk : onregelmatig draaien en vaak afslaan, te arm: te veel compressie en dus kapotte gloeiplugjes...
Maar et is wel over het algemeen goede en snelle motor vind ik.

BlackFox zei:
eumh, te arm of te rijk afstellen kan nogal vervelende gevolgen hebben.Te rijk : onregelmatig draaien en vaak afslaan, te arm: te veel compressie en dus kapotte gloeiplugjes...
Maar et is wel over het algemeen goede en snelle motor vind ik.

hoe lang heb je hem al en hoeveel uur heeft ie ongeveer gedraaid (schatting)
mijne heeft vrij kort gedraaid namelijk ik schat zo'n 4 a 5 liter

Kheb em een paar maanden, maar heb maar een 2 maand gereden in totaal denk ik, ofwel slecht weer, geene tijd of stukken aan chassis :? Motor heeft er al zo'n goeie 4 liter opzitten en rijdt nog goed, moet em alleen nog es opnieuw tegoei laten afstellen, anders help ik em mss helemaal om zeep :?

Een Fantom motor is inderdaad zeer snel, als ik zo naar de specificaties kijk. Ik heb er zelf nog nooit een gezien, maar goede verhalen over gelezen.

De motor die jij (Hibren) in de afbeelding hebt staan is een Force Sx 15 factory tuned (anders dus dan de standaard sx 15, die heeft een blauwe koelkop en is minder snel!). Deze motor levert aardig wat vermogen (+ 1 pk) en heeft een toptoerental van 36.000 toeren. Genoeg om de topsnelheid van je HPI met zo'n 10 km/u te verhogen, wanneer je dezelfde overbrenging gebruikt.
Ik heb zelf ook een Force motor en ik ben er zeer tevreden over. Ik hoor veel mensen klagen over Force dat ze slecht zijn af te stellen, maar dat ligt puur aan jezelf. Je moet gewoon weten hoe het moet en dat moet je ook in de praktijk kunnen brengen! Dat is voor veel autorijders hier nogal moeilijk geloof ik, waardoor ze de motor de schuld gaan geven.
In ieder geval; een goede motor voor niet te veel geld met goede prestaties.

Nismo zei:
Hilbren,

Kijk eens naar de FR15 op http://www.fantomracing.com/main.htm.

Je kan ook motoren vergelijken op: http://www.nitroreview.com/compare/homeengines.cfm

De fantom FR15 is een hele snelle en krachtige motor, 1,25PK en +/- 43.000 tpm!! De eerste x dat ik met de motor racede (na 6 tankjes inlopen) schrok ik, de motor was 2 x zo snel dan mijn OS .15!
Het enigste probleem is dat je hem in Duitsland moet bestellen, ik ben hem hier in NL nog niet tegen gekomen.

die nitroreview.com had ik pas ook gevonden, is echt een aanrader voor iedereen die een nieuwe motor wil gaan kopen!!

maar even voor de duidelijkheid ik bedoel dus wel die pro engine van force.

Die prijzen van fantom vallen honderd procent mee!!! dit is echt revolutionair voor mij... hoe kan het nou dat deze motoren nog niet in nederland zijn ??? ik ga in duitsland bestellen !!!

weet iemand waar ik een bochtje kan kopen voor m'n hpi??
hpic6162.jpg

deze bedoel ik :P

Even een vraag? Wie weet waar je die Fantom motoren in duitsland kan krijgen ik heb al op www.google.de gezocht maar kan nog niet echt veel sites vinden?

Want ik en hilbren zijn wel erg geintereseerd in de prijzen van de FR12 met rear exhaust.

aan die koelkoppen heb je niet zo veel als je een Fantom .12 koopt. Al die koelkoppen zijn namelijk alleen geschikt voor .21 tot .26 motoren. Veel te groot dus.

Maar een andere koelkop heb je waarschijnlijk niet eens nodig hoor :)

nee, die amerikaanse sites kan ik wel vinden... staan op de site. ik wil die motor wat dichterbij bestellen. ik heb google al helemaal mishandeld maar ik krijg er geen fatsoenlijke duitse shop uit :(

nog even dat plaatje opnieuw:
hpic6162.jpg

ik ben op zoek naar zo'n bocht.

zo'n bocht is makkelijk aan te komen. Bijna iedere 200 mm tourwagen die voor het circuit gemaakt is rijdt met een .12 rear exhaust (achter uitlaat) rond. Bochten moeten dus makkelijk te verkrijgen zijn. Kijk eens bij je modelbouwzaak, daar moeten ze die zowat wel hebben.

Met een zo'n Fantom .12 rear exhaust die zoveel toeren maakt, moet het samen met een 2 bak (theoretisch) mogelijk zijn om je RS4 op de 100 km/u te krijgen :) Maar pas de rest van het chassis dan ook aan, want anders wordt hij onhandelbaar.

Dirk Jan zei:
zo'n bocht is makkelijk aan te komen. Bijna iedere 200 mm tourwagen die voor het circuit gemaakt is rijdt met een .12 rear exhaust (achter uitlaat) rond. Bochten moeten dus makkelijk te verkrijgen zijn. Kijk eens bij je modelbouwzaak, daar moeten ze die zowat wel hebben.

Met een zo'n Fantom .12 rear exhaust die zoveel toeren maakt, moet het samen met een 2 bak (theoretisch) mogelijk zijn om je RS4 op de 100 km/u te krijgen :) Maar pas de rest van het chassis dan ook aan, want anders wordt hij onhandelbaar.

ik heb hem voor al 4 mm boven de grond hangen en achter 8 mm, op deze manier zuig ie zich lekker vast aan het wegdek.
wat voor aanpassingen moeten er dan nog worden gedaan?

De Fantom FR12 is wel een hele snelle en mooie motor, maar er zit geen trekstarter op de rear exhaust versie. Je zal dan een starterbox moeten kopen en lage motorsteuntjes, zodat je vliegwiel laag genoeg ligt om bij het starterwiel te komen. Standaard ligt deze meestal te hoog namelijk bij fun modellen.

Wat ik bedoel met 'onhandelbaar' is: zorg ervoor dat je weinig tot geen speling in de auto hebt, anders gaat hij erg slingeren. Bovendien moet je enigszins downforce hebben, dus een beetje gestroomlijnde kap kan ook geen kwaad. Dan zijn banden met goede grip ook altijd welkom en de goede schokbreker afstelling en eventueel stabilisators, zodat de auto niet te veel overhelt en niet te snel uitbreekt.
Hier moet je een beetje mee experimenteren, maar dat is best leuk :)

Back