Nieuwe motor, do or don't?

• Topicstarter Topicstarter hilbren
  • Startdatum Startdatum
Dirk Jan zei:
De Fantom FR12 is wel een hele snelle en mooie motor, maar er zit geen trekstarter op de rear exhaust versie. Je zal dan een starterbox moeten kopen en lage motorsteuntjes, zodat je vliegwiel laag genoeg ligt om bij het starterwiel te komen. Standaard ligt deze meestal te hoog namelijk bij fun modellen.

Wat ik bedoel met 'onhandelbaar' is: zorg ervoor dat je weinig tot geen speling in de auto hebt, anders gaat hij erg slingeren. Bovendien moet je enigszins downforce hebben, dus een beetje gestroomlijnde kap kan ook geen kwaad. Dan zijn banden met goede grip ook altijd welkom en de goede schokbreker afstelling en eventueel stabilisators, zodat de auto niet te veel overhelt en niet te snel uitbreekt.
Hier moet je een beetje mee experimenteren, maar dat is best leuk :)

ik moet toch nieuwe motorsteunen kopen omdat die steunen standaard in de hpi .15FE verwerkt zitten. (dus niet los bruikbaar) dus dat proleem had ik al :P , een bijkomend voordeel is dat het zwaartepunt weer omlaag kan.
En zo'n startbox wilde ik toch al hebben want ik ben die trekstarter helemaal zat :( zeker nadat ik een half uur moest trekken voordat die motor pas wilde starten. stabilisators heb ik voor de hpi rs4 rtr3 nog niet gezien :( (nog even zoeken dus, en anders zelf maken of jatten van een ander merk) ow en mijn banden zijn toch bijna op.... dus ik stap over op schuimbanden, ik ben benieuwt of het veel uithaald :roll:

Schuimbanden zijn echt een heel groot verschil, khad mijn standaard rubberen banden al na 3 weken vervangen omdat ze geene grip gaven.Schuimbanden plakken echt op de weg en ze zijn ook goedkoper dan gewone rubberbanden, nadeel is dat ze hard slijten en hoe meer ze slijten, hoe lager de auto komt te liggen en er is maar 1 soort velg (wel verschillende kleuren).

maar je hebt toch ook verschillende hardheden?? als je nu 45 neemt ofzo dan hebben ze misschien even veel grip en gaan ze langer mee, of gaat dit niet op ??

hilbren zei:
maar je hebt toch ook verschillende hardheden?? als je nu 45 neemt ofzo dan hebben ze misschien even veel grip en gaan ze langer mee, of gaat dit niet op ??

Je hebt meerdere hardheden maar het effect is zeer afhankelijk van de baan en van de temperatuur. Vandaag heb ik bv met hele zachte banden gereden en nog had ik geen beste grip .... het vroor ...

Begin maar eens met 35, dat is voor snelle wagens op een goede vlakke baan een mooie hardheid.

Nismo zei:
hilbren zei:

Je hebt meerdere hardheden maar het effect is zeer afhankelijk van de baan en van de temperatuur. Vandaag heb ik bv met hele zachte banden gereden en nog had ik geen beste grip .... het vroor ...

Begin maar eens met 35, dat is voor snelle wagens op een goede vlakke baan een mooie hardheid.

wanneer gebruik je dan 45 ? dat is dan zeker wel een heel stuk harder of niet ?

hilbren zei:
Nismo zei:
hilbren zei:

wanneer gebruik je dan 45 ? dat is dan zeker wel een heel stuk harder of niet ?

45 is zo'n beetje het hardste wat er is, mooi voor een super gladde baan als het 32 graden is buiten. :lol:

15 - erg zacht
20 - zacht
25 - medium / zacht
30 - medium
35 - medium / hard
40 - hard
45 - erg hard

Nismo weet jij de sites en het adresen nog van die duitse winkels waar je die motor kan bestellen. We hebben nu alleen een site gevonden op internet maar dat is weer in america en we willen het een beetje in de buurt bestellen misschien dat het dan goedkoper is.

Pasqual zei:
Nismo weet jij de sites en het adresen nog van die duitse winkels waar je die motor kan bestellen. We hebben nu alleen een site gevonden op internet maar dat is weer in america en we willen het een beetje in de buurt bestellen misschien dat het dan goedkoper is.

Ik heb even een balletje opgegooid bij een shop hier in NL. Zodra ik wat weet hoor je het cq plaats ik het hier in dit draadje. 8)

ik had ook al een mailtje gestuurd naar ROAL (die verkopen namelijk wel fantom elektro motoren) maar hun kunnnen er ook niet aankomen...

hier nog een zoek resultaat van een amerikaans forum http://www.radiocontrolzone.com/for...d=335517&sortby=lastpost&sortorder=descending
en nog een positieve reactie:
http://www.radiocontrolzone.com/for...8d713eef2f6a&threadid=144432&highlight=fantom
en nog een:
http://www.radiocontrolzone.com/for...8d713eef2f6a&threadid=139176&highlight=fantom

en nog een winkel in amerika gevonden die ze verkoopt: http://sheldonshobbies.com/
op het moment heb ik nog het meeste vertouwen in: http://www.stormerhobbies.com/ aangezien de meeste mensen van het bovestaande forum daar hun motor vandaan hebben.

Pasqual zei:
idd die motoren zijn hier toch bijna net zo duur als de auto zelf.

Maar mensen vergeten wel eens dat deze motoren naast het feit dat ze sneller zijn kwalitatief ook veel beter zijn. Minder startproblemen, minder olie-lekkage door de lagers etc.

En wat is 200 euro tov. 150 euro voor een mindere motor, die 50 euro is het wel waard

Dat is dan wel een voordeel jah want als je ziet dat hilbren zijn motor na een liter of 4 helemaal naar de ...... is. Ik heb ook een HPI motor maar die doet het nog wel goed en start ook goed. Alleen begint ie ergens heel erg olie te lekken want als ik 2 tankjes heb gereden dan zit heel mijn motor onder de olie en de achterkant van me auto. ik heb al een paar x gekeken waarr het nou vandaan kan komen maar ik kom er niet achter.

Draai je motor eens open en maak hem goed zuiver met remmenreiniger zou ik zeggen.Dat hebben ze vandaag ook tegen mij gezegd in de winkel.Kheb nu zo'n 4 liter gereden en ik zou er dus blijkbaar goed aan doen de motor zuiver te maken.Zo gezegd, zo gedaan, hoop ik :P

het zal je uitlaat misschien wel zijn... heb ik ook gehad..

Rick

ofwel je uitlaat aanschroeven/diching vervangen
anders je koelkop aanspannen/dichting vervangen

niet veel geld voor die afdichtingen

jiooooooooo nitro

BlackFox zei:
Draai je motor eens open en maak hem goed zuiver met remmenreiniger zou ik zeggen.Dat hebben ze vandaag ook tegen mij gezegd in de winkel.Kheb nu zo'n 4 liter gereden en ik zou er dus blijkbaar goed aan doen de motor zuiver te maken.Zo gezegd, zo gedaan, hoop ik :P

Waar komt die wijsheid vandaan ?
Het schoonspoelen van motoren wordt alleen gedaan als men agresieve brandstoeffen gebruikt. Ik heb brandstoffen gezien die met een uur stilstaan al een aanslag op de metalen delen gaf, dan moet je spoelen !!!!

Bij normale brandstoffen is dit niet nodig of hooguit als je een motor opbergt voor de winter of als reserve waarbij er een kleine kans bstaat dat de metalen delen aangetast raken.

Mocht je een motor willen uitspoelen, zet hem dan wel in elkaar met voldoende (afterun)olie over de hele krukas, in de lagers en op de zuigerset, Olie voorkomt ook roest.

Back