nieuwe motor

Kan iemand iets zeggen over het "inlopen"van nieuwe motoren? Ik heb een 4,5 cc verbrandingsmotor en een elektro motor. Hoe lang duurt het voordat ik er mee kan vliegen?

Groeten,
Leen

ik persoolijk laat mijn nieuwe verbrandingsmotoren 1 tankje op de grond lopen volgas, waar ik dmv de brandsoftoevoer te regelen met de sproeiernaald de motor op temeratuur breng en dan weer afkoel door veelbrandstof er doorheen te laten lopen.
na dit tankje, afstellen op optimaal vermogen 3 tanden rijker van daaruit en gewoon rustig invliegen.

werkt perfect.

Met een electromotor kan je direct vliegen, deze behoeft niet te worden ingelopen. Bij iedere verbrandingsmotor zit een uitvoerige gebruiksaanwijzing, waarin de samenstelling van de brandstof staat zij schrijven meestal een samenstelling van de brandstof voor met meer olie dan in de meeste kant-en-klaar brandstoffen zit, ik beveel het voorschrift van de fabrikant van de motor aan, geeft betere koeling en smering. De motorfabrikant geeft ook aan hoe je de motor het beste kan inlopen, en met welke propeller. In het algemeen volgas, met iets rijke afstelling, tot de motor op bedrijfstemperatuur is, dan volledig afkoelen, waarna dezelfde procedure kan worden herhaald. In de regel is de motor na dit zo'n 10x herhaald te hebben voldoende ingelopen om ermee te kunnen vliegen. Maar zelfs bij een goed ingelopen motor geldt: laat hem altijd iets aan de rijke kant lopen, zodat hij goed blijft doorlopen als je het model met de neus verticaal omhoog houdt, bij volgas uiteraard.

:D Kijk zo kom ik verder jongens. Bedankt. De Engelstalige beschrijving zal ik dus toch door moeten nemen. :evil:

Leen

Paul Tupker zei:
Met een electromotor kan je direct vliegen, deze behoeft niet te worden ingelopen.

Wel als het een borstelloze motor betreft; een exemplaar met koolborstels en collector dient te worden ingedraaid om deze goed op elkaar te laten inslijten. Gebeurt dit niet dan kunnen met name wat grotere motorn vervroegd aan hun einde komen door inranden van de collector. Inlopen kan op de volgende manieren worden gedaan:
1) lange periode (etmaal) onbelast draaien op een lage spanning (enkele cel of een trafo)
2) 5 minuten draaien op lage spanning met de koolborstels/collector ondergdompeld in ee bekertje gedestilleerd water. (Na afloop goed drogen en de lagers voorzien van een drupj olie!)

Zelf heb ik laatst een Irvine gekocht een 4,009 CC. :D
Ik heb hem 2 tankjes moddervet laten draaien door de sproeier er bijna uit te draaien en daarna de sproeier terug gezet in de stand waarin ik het motertje gekocht hebt. Hij loopt perfect!
:wink:

Stefannnn

Je hoort wel eens dat men de motor eruit haalt en hem buiten het vliegtuig in laat lopen. Wat is het doel heirvan?

Leen,

Wat voor verbrandingsmotor is het precies?
(merk/type) Is dit een motor met zuigerveer of ABC/ABN motor?

Electromotor: paar uur op 2V inlopen.
(ik ga ervan uit dat je geen borstelloze motor hebt)

Gerben

Nou ik zat er dus helemaal naast. Het is een OS Max 40, wat neer komt op 6.5 cc i.p.v. 4,5 cc. Maar dat zal wel niets uitmaken met het inlopen. Voor de rest weet ik er niets van. abc/abn? geen idee wat dit is. Over de electromotor weet ik verder ook niets, die hebben ze in de winkel voor me in elkaar gezet. Zoals je merkt barst ik nou niet van de kennis. :oops: Ben wel naar een club gegaan om lid te worden, dus ik verwacht dat ik volgend jaar wat meer weet.

Greetz,
Leen

Ik zou iemand van de club vragen om je motor in te laten lopen, het is niet moeilijk maar je hebt nog niet de 'feeling' en de 'schwung' om de motor zelfs maar te starten. Is niet moeilijk, je moet het een paar keer gezien hebben en het moet voorgedaan worden. Tot die tijd kun je je motor alleen maar slecht behandelen.

Doe ik zeker Ron,
Het gaat me nog niet eens zo zeer om de kosten wanneer er iets fout gaat, maar wanneer er kennis voor handen is ga je natuurlijk zelf niet opnieuw het wiel uitvinden.

Greetz,
Leen

Als het een kleine electromotor betreft:
Hang hem maar gerust helemaal onder water!
Ruim water nemen, paar drupjes JIF/CIF erbij.
Geregeld water verversen!

Test: kijk maar es naar de vonken tijdens het draaien ALS IE
NIEUW IS, en NADAT IE NAT IS INGELOPEN !!!!!
Dan word alles duidelijk!

Joost:

De CIF zorgt ervoor dat het wat sneller gaat, het heeft
een licht schurende/polijstende werking.
En kwaad doet het niet !!!!

Een type 400 of 480 motor hang ik na het inlopen
in een potje dat gevuld is met WD 40, even laten draaien,
zo word echt al het water uit de motor "verdreven".
Als laatste de motor lichtjes uitblazen, en klaar is Kees/Klara.

Back