Nieuwe PC of Laptop

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door TC01, 18 jun 2014.

  1. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Omdat mijn pc al een kleine 15 jaar oud is wil ik op zoek gaan naar een vervanger. Helaas is mijn kennis op het gebied van automatisering (LOI eerste lijns pc techincus en praktijk diploma informatica) na mijn opleiding achtergebleven....

    Wat is het beste om op dit moment te doen, blijven bij een grote pc kast of overstappen naar een laptop.
    Waar ga ik het voor gebruiken, De bedrijfsadministratie moet erop inclusief het kunnen maken van bedrijfsgerelateerde zaken zoals het ontwerpen en maken van eenvoudige folders en flyers, Modelbouwgerelateerde software draaien zoals profilli en aanverwante zaken. Dan forums af surfen op internet en dan heb je het ook al zover gehad. Ik speel geen spelletjes of zo, dus daar heb ik hem niet voor nodig.

    Naast de vaste pc heb ik nog wel 1 oude laptop en een oude notebook, maar die voldoen ook eigenlijk al niet meer.

    Wat is dus de beste deal en het gemakkelijkste in het gebruik. De bedrijfsadministratie staat op een externe harde schijf, die moet ik dus zo in elke andere pc of laptop kunnen inpluggen via de USB.

    Gebruiksgemak staat voorop.
     
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Een laptop met vergelijkbare prestaties als een desktop zal altijd (veel) duurder zijn. Ter illustratie: ik kocht een aantal jaren geleden een laptop die speciaal gebouwd was om (zware) tekenprogramma's te draaien. Deze kostte toen 3500,- (ex BTW) Voor iets meer dan de helft van dat geld had ik denk ik een vergelijkbare desktop kunnen kopen (zonder keyboard en scherm, dat dan weer wel)

    Maar voor hetgeen jij ermee wilt doen heb je aan een redelijk laptopje van de Staples genoeg. Die is dan nog steeds duurder dan een vergelijkbare desktop, maar het verschil is een heel stuk kleiner. Het hangt er dus vooral van af of je mobiel moet zijn. Wil je je computer mee kunnen nemen naar een klant, of je administratie de ene keer aan de keukentafel en de andere keer in je kantoor doen, dan een laptop. Zit je altijd achter je bureau, dan is een desktop misschien handiger (groter keyboard, groter beeldscherm, geen gedoe met opladers en goedkoper)
     
  3. evbragt

    evbragt

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    Oss / MVC Berlicum
    De keuze tussen Desktop of laptop is een kwestie van smaak en budget.
    Een laptop is in verhouding duurder maar neemt minder plaats in beslag.
    Een pc vind ik prettiger maar kost meer ruimte en verbruikt meer stroom.

    Wat ik van jou begrijp heb je aan een eenvoudige computer meer dan voldoende.
    Ik help regelmatig mensen met het kiezen van een computer voor een gunstige prijs.
    Er zijn diverse bedrijven die lease pc's opknappen en met garantie verkopen aan particulieren.
    Als je advies van me wil, pb me dan even je telefoonnummer.
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    de laptop waar ik nu opwerk heeft windows 7 erop met aanverwante programma's en is van het merk Toshiba satellite c670d-10w. de rest kan ik al niet meer vinden, waar is die oude vertrouwde optie system info................De gewone pc is oud en werkt nog met XP, en is erg langzaam geworden. Hij werkt nog wel steeds correct zonder fouten maar wordt met sommige dingen steeds trager.
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als je computer op een vaste plaats staat, heeft een desktop grote voordelen. Sneller dan een even dure laptop. Een groot beeldscherm en een gewoon toetsenbord en muis. Belangrijk is ook dat bij een eventueel defect onderdelen (zelf) gemakkelijk en goedkoop te vervangen zijn. Dat is bij een laptop wel anders.

    Dit voorjaar mijn stokoude XP computer vervangen. Alle componenten los gekocht. Na minder dan een halve dag werk had ik voor acceptabele prijs een supersnelle machine met een SSD en Windows 8.1 die naar ik hoop nog vele jaren mee kan.

    Ook de overstap naar Windows 8.1 is veel makkelijker verlopen dan verwacht.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik doe dagelijks reparaties aan desktops en laptops en kan je verzekeren dat je lange plezier hebt aan een desktop. De hardware is degelijker en omdat je er niet mee sleept zal er ook minder snel schade ontstaan. Ook is het vervangen van een rotte fan, keyboard en muis bij een desktop veel makkelijker dan bij een laptop.
     
  7. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Heren alvast bedankt, ik ga me van het weekend eens alles doorlopen en bekijken. Vooral de informatie van evbragt ga ik helemaal uitpluizen.
     
  8. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Grappig de argumenten.

    Ik heb een laptop, maar gebruik het ding als desktop.
    Laptop ligt gedockt onder me bureau, aangesloten erop staan 2 beeldscherm, muis en toetsenbord.

    Werkt precies hetzelfde als een desktop dus, maar je hebt nog wel de vrijheid om het ding makkelijk mee te nemen.

    Best of both worlds.

    Degelijkheid van laptops zijn tegenwoordig in orde, mits je niet zo'n budget ding koopt maar gewoon een fatsoenlijk merk (Asus, Toshiba, Lenovo, en dan het liefste een business model.)
     

Deel Deze Pagina