Nieuwe piloot

Ik vind het wel een leuke technische hobby, het vliegen is wel erg lastig maar het mechanisch afstellen leuk en ook niet moeilijk. Inmiddels ook een fp heli dus wel zelfde besturing maar vliegt makkelijker. Het is leuk met de combi van mechanica en beetje elektro. Alleen zo n zender dat vind ik maar gedoe qua programmeren en al die functies. Ik heb me er nog niet in verdiept ben ook meer iemand van zichtbare techniek.

Ohw ja en zo n sim zal best leuk zijn hoor maar ik heb niks met achter een pc zitten doe mij maar echt kun je zien proeven ruiken en voelen. ieder zijn ding maar een pc was er vroeger ook niet, en toch kon het.

Ik vind het wel een leuke technische hobby, het vliegen is wel erg lastig maar het mechanisch afstellen leuk en ook niet moeilijk. Inmiddels ook een fp heli dus wel zelfde besturing maar vliegt makkelijker. Het is leuk met de combi van mechanica en beetje elektro. Alleen zo n zender dat vind ik maar gedoe qua programmeren en al die functies. Ik heb me er nog niet in verdiept ben ook meer iemand van zichtbare techniek.

Ik heb mijn instellingen en curves alle mal grafisch in een Excel datei gepakt,
heel handig bij nitro en benzine helis,
die nog niet helemaal 100 % ingestellt zijn,
da neem ik zelfs een uitprint mee naar het veld,
voordeel voor een visuele type mens !

groetjes , Heli-Uwe

Ohw ja en zo n sim zal best leuk zijn hoor maar ik heb niks met achter een pc zitten doe mij maar echt kun je zien proeven ruiken en voelen. ieder zijn ding maar een pc was er vroeger ook niet, en toch kon het.

Vroeger kocht je ook niet zomaar even een heli op internet om hem vervolgens een dag later in de grond te boren, het was toen haast onbetaalbaar. Zelf vlieg ik nog niet zo heel lang maar volg het modelvliegen al van kleins af aan.

Onlangs is er in Zwitserland geloof ik nog een man overleden omdat hij zijn heli tegen zijn hoofd heeft gehad, Ron heeft het al eerder aangekaart.

Als je geen sim wilt gebruiken ga dan naar je lokale vliegclub, dan kun je in een (voor zover mogelijk) gecontroleerde omgeving leren vliegen en ook je setup laten checken. Die kunnen je zeker ook helpen met je zender.

nou, 'n paar jaren geleden dacht ik ook,
wat 'n onzin met de SIM,
maar het is zo als geschreven:
je leert automatismen en reacties en reflexen,

kan ook zonder SIM als de portemonnee groot genoeg is.

groetjes van Heli- Uwe

Simmen combineren met live vliegen, niet uitsluitend simmen, dan leer je je verkeerde dingen aan. Sim gebruiken om de live dingen te repeteren/polijsten/inslijten.
Simmen kan ook als je op onderdelen wacht. En wanneer het avond/nacht/donker/winderig/nat/koud is, een verse kop gloeiend hete koffie naast de computer. Met daarop een stroopwafel.

Laatst bewerkt:
Lees net je bericht, ben zelf ook net begonnen met heli vliegen.
Elke minuut al een crasch en de stukken in het rond.
Maar goed niet erg als je op een simulator oefend, voorlopig blijft m'n echte heli veilig op de kast staan.
Volgend jaar zijn eerste vlucht proberen, en dan naar een 600 type.
Maar jij zonder sim?

Ben benieuwd en sucses

Heb zelf ook nog wat problemen denk ik met de sim.
Heb de dx7 als zender maar lijkt wel of hij alleen maar achteruit wil vliegen.
Gaan nog heel wat bakjes koffie doorheen "Ron".

Hooveren is een kunst appart, en lijkt saai.
Maar niet eenvoudig en moet ook op gevoel kunnen.

Zo inmiddels wat ervaringen rijker inmiddels ook wat andere hulp en nu zou het wel eens kunnen gaan lukken, nog even weer zonder wind gewenst. Een en ander besltelt bij [mod] geen winkelbespreking..[/mod] maar duurt al meer dan een maand en nog niet eens verstuurd. Hoe zijn de ervaringen geld weg en geen goederen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo veel wind was er niet hoor dit weekend, was perfect vliegweer :D. Ja je moet geduld hebben bij bestellingen uit het verre Oosten, volgens mij is er ook een nationale feestweek en dan ligt veel daar plat. Alles wat ik daar besteld heb ( denk wel 125 orders) is altijd aangekomen, maar je moet inderdaad wat geduld hebben.

Winkelbesprekingen zijn hier niet toegestaan...
We zijn een technisch forum, geen helpdesk voor winkels in het buitenland.

Beste raad in dergelijke gevallen is contact met ze opnemen, en wat geduld hebben..
Soms duurt het wel eens een zeer stevige tijd

Hallo allen,

Ben ook volledig nieuw op dit gebied (geen enkele vliegervaring), heb nu sinds kort een sim (RealFlight Basic), en heb daar even een paar dagen mee "gespeeld".

Verschillende heli's geprobeerd, de coaxiaal heli vind ik redelijk makkelijk te vliegen in allerlei richtingen (nose-in/tail-in/side-in), dus zowel vliegen als "schuiven", ook het "hangen" in de bochten krijg ik onder de knie.

Het hoveren vind ik gemakkelijk met deze heli, vooral omdat de tail niet zo nerveus is !

Een ander verhaal is de T-Rex 500, waarmee ik echt wil trainen op de sim; ik wil hiervoor het schema van Radds School of Rotary Flight gebruiken, alhoewel dit eigenlijk bedoeld is voor "echte" heli's.

In het eggie vliegen is duidelijk een heel ander verhaal, dat besef ik terdege, maar ik wil eerst errug goed op de sim uit de voeten kunnen, voordat ik in het echt ga !

Goed, nu mijn vraag/opmerking: op de sim vlieg ik in mode 2, rechter stick - pitch en roll, linker stick - rudder en throttle. Het is me opgevallen dat de rudder op de stick een (relatief) groot dood gebied heeft, m.a.w. rudder left geven en weer terug naar rudder right is verhoudingsgewijs een "lang" stuk schuiven met de stick. Is dit normaal ?

Het geeft een hoop problemen bij een nerveuse tail, die is hierdoor haast niet stil te krijgen.
Of ligt dit aan mijn onervarendheid ? Bij de roll en pitch reageert de heli onmiddelijk op elke mm dat je de stick beweegt (heerlijk scherp)

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen met dit "probleem" , en mijn excuus voor het mogelijk off-topic zijn; blijf dit draadje volgen inzake de ervaringen van GTV6 ! (Je durft wel he, zonder enige ervaring !)

Mvrg. Swashplate

Welkom @swashplate: op het MBF forum.

goed met de SIM beginnen,
Niet goed, nu al een heli te modificeren ,
de basis instellingen zijn niet voor niks.

Buiten vliegen is wel wat anders,
Maar de basis leer je binnen.
Weet, dat een Coax buiten niet vliegt.

En als je een heli koopt,
en men zegt, minimal 450 of 500,
zo moet ik zeggen (ik heb alles zelf geleerd , kunnen maar heel weinig mensen)
meeeeennnn is die groot, phh,

of kijk eens bij een club, of een buurman, die vliegen kan.

Rustig aan, het duurt iets langer als autorijden leren !

suc6 met dit geweldige hobby !

groetjes
Heli-Uwe

@Heli-Uwe.

Hallo Uwe,

Dank voor je reactie; mijn bedoeling was niet om een heli te modificeren, alleen een vraag inzake (vermeende) speling op de rudderstick, hetgeen dus niet zo is bij nader onderzoek.
Hoe langer je oefent, des te beter gaat het.
Inmiddels kan ik de tail nagenoeg stil houden (tail-in), en met iets meer throttle (heel voorzichtig) naar lift-off (10cm boven grond), en de skid vlak houden (hij wil i.d.d. bij iets meer throttle naar voor/links kantelen).
Met heel voozichtig de pitch/roll te gebruiken, kan ik hem nagenoeg op z'n spot houden.
Next step: hoveren naar alle richtingen !

Kopen doe ik voorlopig nog niets, en je raad om eens bij een club te gaan kijken zal ik zeker opvolgen.

Dank voor je advies !

Mvrg. Swashplate.

Sim & automatisme, volgens mij gaat dat niet samen.
De meesten denken hier heel anders over, als ik zo al die youtube filmpjes en reacties hier zie!!!
Crash na crash ( ok ze vliegen dan wel 3D, daar gaat het niet om, hou die machine liever heel ).
Je kan zelfs 3D zonder crash : iets afleren is veel moeilijker dan aanleren!!!
Even de besturing bekijken in een sim is wel ok als je dat nog niet weet,
daar hoef je niet gelijk 200 euro voor neer te leggen.

Gewoon rustig aan blijven doen, niet te veel willen.

Edit : Wat Ron zegt zo kun je het ook bekijken, ik zelf kan best een dagje zonder helikopters gelukkig.
Als je maar beseft dat je fout bezig bent met die simulator, dan zit alles goed.
Tog werken je hersens op de automatiese piloot, blijft link dus.
Erg moeilijk : psygologie.

En niet vergeten : alles wat je linksom oefent ook rechtsom oefenen.

Laatst bewerkt:
@Heli-Uwe.

Hallo Uwe,

Dank voor je reactie; mijn bedoeling was niet om een heli te modificeren, alleen een vraag inzake (vermeende) speling op de rudderstick, hetgeen dus niet zo is bij nader onderzoek.
Hoe langer je oefent, des te beter gaat het.
Inmiddels kan ik de tail nagenoeg stil houden (tail-in), en met iets meer throttle (heel voorzichtig) naar lift-off (10cm boven grond), en de skid vlak houden (hij wil i.d.d. bij iets meer throttle naar voor/links kantelen).
Met heel voozichtig de pitch/roll te gebruiken, kan ik hem nagenoeg op z'n spot houden.
Next step: hoveren naar alle richtingen !

Kopen doe ik voorlopig nog niets, en je raad om eens bij een club te gaan kijken zal ik zeker opvolgen.

Dank voor je advies !

Mvrg. Swashplate.

Als je je throttle curve vlak zet bijv 0-60-70-70-70 dan blijft je staart veel strakker staan (heli vliegt dan ook veel strakker) , met een curve van 0-25-50-75-100 moet je gyro veel corigeren op throttle en pitch
probeer maar eens , in het begin misschien een beetje eng omdat je gelijk al wat toeren maakt, maar dat went snel ;)

Nick

Back