Voor zover ik weet is een delta-printer niet nauwkeuriger dan een conventionele xyz-printer.
Toch schijnt dat, bij een 120 graden opstelling, wel zo te zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het je niet zo 1-2-3 tot het gaatje kan onderbouwen, maar de reden hiervoor zou tweeledig zijn:
1) mechanish - de meeste xyz printers gebruiken voor de z as (hoogte) draadeinden. Deze zijn minder nauwkeurig. Een delta doet dat niet.
2) tolerantie - als bv. in een xyz motor een x motor een tolerantie heft van 1% (overdreven gesteld) dan heb je op die as een tolerantie van 1%. Bij een delta is dat anders, daar alle drie de motoren invloed kunnen hebben op de x-positie. Je zou dan kunnen denken dat de tolerantie cumulatief is, maar de wiskundige rekensom er achter levert op dat de tolerantie lager ligt.
Of het ook echt zo is, en of je deze verschillen in de praktijk ook kunt merken, durf ik niet zo stellig te beweren.
Toen ik mijn eerste printer bouwde, stonden deze printers ook nog behoorlijk in de kinderschoenen. Het lijkt me wel leuk om er ooit nog eens een te bouwen, al was het maar vanwege het elegante ontwerp.
Dat is ook wat mij er in aanspreekt. Gevoelsmatig is het beter. Slaat natuurlijk verder als een tang op een varken, maar toch.
Ik heb tot nu toe altijd gebruik gemaakt van J-heads. Nog maar weinig problemen mee gehad.
Er zal een reden zijn waarom die zo populair zijn. Als er bij het electronica-setje wat ik gekocht heb, geen budaschnozzle had gezeten, was ik ook voor een J-head gegaan.