FOX35
PH-SAM
Uit een bericht van Rob Olijve, voorzitter subcommissie Lijnbesturing van de KNVvL:
Voor ons LB ers was de vraag; moeten wij ons ook registreren of niet.
Met andere woorden , worden wij behandeld als radiovliegers , of niet.
Welnu, onze voorzitter van de afdeling Modelvliegen, Frits van Laar heeft hierover contact gehad met het betreffende ministerie
En daaropis het volgende antwoord gekomen.
Vanmiddag heb ik wederom overleg gehad met het Ministerie van I&W over lijnbesturing en… ik heb goed nieuws.
Lijnbestuurde modellen met een MOTW tot 1 kg zijn uitgezonderd van de nieuwe EU regelgeving, dus geen exploitantennummer en buiten clubverband geen A1/A3 Vliegbewijs.
Voor lijnbestuurde modellen met een MTOW van > 1kg is de EU regelgeving wel van toepassing, dus wel een exploitantennummer en buiten clubverband wel een A1/A3 vliegbewijs.
Goed nieuws misschien voor kleinere sportmodellen en eigenlijk alle wedstrijdklassen, behalve kunstvlucht (of stunt als je wilt). Vrijwel alle modellen voor 6cc en alles daarboven weegt meer dan 1kg.
Misschien dat de fanatiekere wedstrijdvliegers bereid zijn om aan alle regelgeving te voldoen en de kosten daarvan te dragen, maar van aanwas bij F2B van nieuwe vliegers zal in heel Europa niet snel sprake meer zijn. F2B kan dan (weer, net als voor de vijftiger jaren) een puur Anglo/Amerikaanse aangelegenheid worden.
Als in kunstvlucht geïnteresseerde sportvlieger of als gepenioneerde F2B-vlieger op een mooie zondagmiddag een vluchtje maken met je oude toestel of een leuke demo geven is er dan niet meer bij, tenminste niet als je dat braaf legaal wilt doen en geen onnodige kosten en heisa wilt.
Hoe zal zich dit ontwikkelen? Ontstaat er een Europese trend om modellen net onder de kilo te bouwen met een lichte 4-6cc motor? Terugkeer van de Fox35? Misschien terug naar jaren vijftig en zestig toen de meeste Europeanen stunt vlogen met 2,5cc motoren? Of sterft stunt helemaal uit?
PP
Voor ons LB ers was de vraag; moeten wij ons ook registreren of niet.
Met andere woorden , worden wij behandeld als radiovliegers , of niet.
Welnu, onze voorzitter van de afdeling Modelvliegen, Frits van Laar heeft hierover contact gehad met het betreffende ministerie
En daaropis het volgende antwoord gekomen.
Vanmiddag heb ik wederom overleg gehad met het Ministerie van I&W over lijnbesturing en… ik heb goed nieuws.
Lijnbestuurde modellen met een MOTW tot 1 kg zijn uitgezonderd van de nieuwe EU regelgeving, dus geen exploitantennummer en buiten clubverband geen A1/A3 Vliegbewijs.
Voor lijnbestuurde modellen met een MTOW van > 1kg is de EU regelgeving wel van toepassing, dus wel een exploitantennummer en buiten clubverband wel een A1/A3 vliegbewijs.
Goed nieuws misschien voor kleinere sportmodellen en eigenlijk alle wedstrijdklassen, behalve kunstvlucht (of stunt als je wilt). Vrijwel alle modellen voor 6cc en alles daarboven weegt meer dan 1kg.
Misschien dat de fanatiekere wedstrijdvliegers bereid zijn om aan alle regelgeving te voldoen en de kosten daarvan te dragen, maar van aanwas bij F2B van nieuwe vliegers zal in heel Europa niet snel sprake meer zijn. F2B kan dan (weer, net als voor de vijftiger jaren) een puur Anglo/Amerikaanse aangelegenheid worden.
Als in kunstvlucht geïnteresseerde sportvlieger of als gepenioneerde F2B-vlieger op een mooie zondagmiddag een vluchtje maken met je oude toestel of een leuke demo geven is er dan niet meer bij, tenminste niet als je dat braaf legaal wilt doen en geen onnodige kosten en heisa wilt.
Hoe zal zich dit ontwikkelen? Ontstaat er een Europese trend om modellen net onder de kilo te bouwen met een lichte 4-6cc motor? Terugkeer van de Fox35? Misschien terug naar jaren vijftig en zestig toen de meeste Europeanen stunt vlogen met 2,5cc motoren? Of sterft stunt helemaal uit?
PP