Nieuwe servo's aansluiten op oude ontvanger (FMSS)

• Topicstarter Topicstarter M. Lips
  • Startdatum Startdatum
M

M. Lips

Guest
Ik heb een Robbe Terratop 8-kanaals zender van iemand overgenomen. Bij die zender zaten 2 ontvangers: een 8-kanaals en een 5-kanaals. Ook zaten er 4 servo's bij (met pinnetjes ipv gaatjes).

In die ontvangers (FMSS) zitten gaatjes in plaats van pinnetjes. 8O

Hoe kan ik daar nu mijn vaarregelaar en mijn al ingebouwde servo (met gaatjes) op 1 van de 2 ontvangers aansluiten? :?

Bestaan daar verloopstekkertjes voor of hoe kan het anders??

Ooit waren er verloopkabels van Robbe naar Futaba en vice versa. Deze zullen tegenwoordig niet meer leverbaar zijn.

Losse Robbe servosnoertjes zullen echter nog wel hier en daar verkocht worden. Je kunt deze aan je regelaar en de reeds ingebouwde servo solderen.

Wat tegenwoordig ook vaak wordt gedaan bij oude Robbe-ontvangers is het om (laten) bouwen naar het Futaba stekkersysteem. Hierbij krijgt de ontvanger dan de pennetjes en kun je alle nieuwe apparatuur zonder aanpassingen aansluiten.

Volgens mij zijn er nog wel verloopjes in de handel.
Kijk eens in een Robbe/Futaba catalogus of in de CONRAD-catalogus.

Je hebt gewoon een oer-degelijke ROBBE-ontvanger.
Ik heb er ook nog een (FMSS) liggen. Heb aan mijn servo's gewoon oude-robbe stekkertjes gesoldeerd. Werkt prima.

deze zijn nog te krijgen ik gebruik ze ook, en volgende maand (1 1/2 md) is het terug Dortmund en met enig speurwerk vind je ze daar ook, en dit aan betere prijzen :roll:

Bedankt voor de reacties!

Ik ben al bij Quartel geweest en ook daar hebben ze geen (verloop)stekkerjes meer van het huidige futaba stekkersysteem naar het oude robbe. :?

Ik wil mijn huidige (nieuwe) apparatuur (1x servo en 2x vaarregelaar) wel graag gebruiken op mijn oude robbe FMSS ontvangers, in combinatie met de zender Robbe TerraTop.

Weet iemand misschien nog een winkel waar ze die stekkertjes hebben?

Hallo,

Hier het adres van een Franse website (gemakkelijk te vertalen met een online vertaalsite) inclusief foto's waar je ziet hoe men de Robbe-ontvanger kan ombouwen tot UNI-fiche-systeem (aktuele standaard) :
http://pierre.rondel.free.fr/robbe.htm
Want de prijs van enkele van die adapter-draadjes Robbe-->Futaba loopt aardig op en niet erg handig, en voor zover ze nog te vinden zijn.

Dus niet getreurd, haal die oude Robbe-ontvangers uit de mottebollen vandaan en warm je soldeerbout op!
Olivier

Ik heb in de oude FMSS ontvangers gekeken, maar ik zie het niet zitten om ze om te bouwen naar het huidige stekkersysteem. :oops:

Ook heb ik bij Quartel gevraagd of de ontvangers om te bouwen zijn, maar daar keken ze me raar aan: ze hadden er nog nooit van gehoord. :?

Bij Quartel hebben ze geen kabeltjes meer van het oude Robbe- stekkersysteem.

Weet iemand waar een winkel zit die wel stekkers of verloopkabeltjes heeft? :cry:

je kunt ook natuurlijk de oude stekker eraf knippen en de nieuw van Futaba en aan solderen en isoleren met krimpkous (de mooiste oplossing vind ik persoonlijk)

Als je de ontvangers naar mij opstuurt wil ik ze wel voor je ombouwen ;) kost enkele euro's aan nieuwe pennetjes. Solderen doe ik gratis voor je ;)

Langskomen mag ook, dan kan je er op wachten. Drenthe is nog te doen ;)

Ik heb een oude Robbe Eco. Heel wat tijd besteed aan het ombouwen van servo's en het zoeken naar oude stekkertjes op eBay Duitsland. Nu blijkt dat moderne regelaars absoluut niet kunnen worden gestuurd met die oude ontvangers (en zenders). (zie ook draadje "help,mijn pico regelaars werken niet"). Dus: de hele boel terug in de kast, of verkopen en een moderne zender kopen!!!
Had ik het maar geweten!

Bedankt voor de reacties!!

Ik heb, na lang wachten, van Muco Modelbouw in Amsterdam te horen gekregen dat ze nog oude robbe servo-snoertjes hebben. Ze sturen volgende week een aantal kabeltjes op. 8)

Ik zal dan proberen of het nieuwe spul werkt met de oude apparatuur. Mocht het niet werken, dan wordt het toch een nieuwe zender :?

@Tadango: als Muco geen snoertjes had, was het een uitkomst! Toch bedankt voor het aanbod :P

Back