Ik heb gedurende een korte tijd een tweedehands Dx6i gehad.
Ik had die zender nodig om een BnF modelletje voor indoor te kunnen aansturen, omdat ik toen alles van Multiplex had, maar dat werd me te duur.
Nu heb ik voor de prijs van een nieuwe Dx6 een frSky Taranis gekocht, en voor diezelfde prijs krijg je een 16-kanaals zender met telemetrie, ongelimiteerde programmeer-mogelijkheden, en een bereik waar je bij Spektrum alleen maar kan van dromen, en alleen kan benaderen met hun allerduurste ontvangers. Bij een range test haal ik makkelijk 80m (wat je maal 30 moet doen om het echte bereik te berekenen).
Een extra 16-kanaalsontvanger kost iets van een 34 Euro, een telemetrie sensor gemiddeld in de 20 Euro.
Je krijgt er ook een software bij waarmee je op de pc (of Mac) al je model-instellingen kan doen en bewaren, en uitwisselen met je zender die je via usb aansluit. Via die software kan je ook ineens de log uitlezen van al je vluchten (een soort logboek van alle telemetrie waarden), de bewaard worden op de SD kaart die er ook nog eens standaard bijgeleverd wordt. Je kan dan na je vliegdag grafiekjes bekijken van al je vluchtgegevens als je wil. Allemaal standaard.
Standaard is ook dat de telemetrie gegevens kunnen luidop afgelezen worden via de luidspreker, evenals eender welk alarm je wil programmeren, of eender welke actie ("gear up", "gear down", ...."battery low"). Je kan die audio clipjes overigens zelf inspreken als je wil, maar er is een ellenlange lijst in het engels beschikbaar. En als je wil, kan je zelfs muziek op de SD kaart zetten om te beluisteren tijdens het vliegen....
Deze zender is inmiddels zo populair geworden dat ze wereldwijd bijna constant uitverkocht zijn, wat niet te verwonderen is als je de specificaties en de kwaliteit bekijkt.
Als je dus een budget hebt van rond de 200 Euro om aan een zender uit te geven, dan is dit mijns inziens een veel betere optie.
O ja, en als je al Spektrum ontvangers in je modellen zitten hebt, en je wil niet de moeite doen om die te verkopen, dan kan je gewoon een Spektrum zendmodule in je Taranis klikken, en per modelgeheugen kies je dan of je een frSky ontvanger of een Spektrum ontvanger wil aansturen....
Mar je kan evengoed een Futaba of JR module inpluggen, als ze maar de juiste connector heeft.