Nieuwe trend: Rudderless?

Alex,

ik heb de indruk dat het rudder tijdens remmen VEEL efficienter is dan de rolroeren.
Is de kist nog wel voldoende bestuurbaar tijdens remmen en heb je hiervoor nog iets in de afstelling veranderd?

Bas

Alex,

ik heb de indruk dat het rudder tijdens remmen VEEL efficienter is dan de rolroeren.
Is de kist nog wel voldoende bestuurbaar tijdens remmen en heb je hiervoor nog iets in de afstelling veranderd?

Bas

Niets. Heb ook niet echt doorstarts geoefent zonder rudder.

...en omdat je vlakker draait win je ook meer hoogte
Het oude onuitroeibare bijgeloof...
Het is niet zo dat je met rudder vlakker kan draaien. Rudder of geen rudder, bij een bepaalde snelheid en bochtdiameter hoort een bepaalde dwarshelling.

Het is niet zo dat je met rudder vlakker kan draaien. Rudder of geen rudder, bij een bepaalde snelheid en bochtdiameter hoort een bepaalde dwarshelling.

He he, eindelijk iemand die mijn vermoedens bevestigd. Als je een vliegtuig "vlak" laat draaien vliegt hij niet optimaal en dat kan nooit goed zijn. Niet dat een rudder niet nodig is, het helpt wel bij het draaien, maar heel minimaal.

Bas B;1316817Bij de Sirius hebben de rolroeren meer uitslag naar beneden dan naar boven (zie [url=http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=12128348&postcount=1 zei:
RC Groups - View Single Post - Sirius and flying with no rudder.[/url]).

Bas

Niet alleen dat, de uitslag links en rechts, vooral naar boven verschillen ook. Is die Sirius krom of zo? Andere mogelijkheid, het kielvlakprofiel is assymetrisch en heeft ook nog een aandeel in het bochtgedrag.

Dat kan echt wel. Het enige bij effect is dat je dan ook iets slipt. Dit is bij lage vliegsnelheden/vleugelbelastingen redelijk ondergeschikt aan de verlaagde daalsnelheid en dus brengt vlakker draaien vaak een iets verlaagde daalsnelheid.

Dat kan echt wel. Het enige bij effect is dat je dan ook iets slipt.
Tja, met een koolstofbuisje als romp wordt de slipweerstand wel kleiner... maar denk eens aan het effect van de V-stelling bij slip (verschil invalshoek binnen- en buitenvleugel), en aan de schuine hoek waarin de vleugel wordt aangestroomd waardoor het profiel effektief opeens heel anders (dunner) is...
Als het waar is zou een vliegende vleugel efficiënter moeten thermieken (geen rompweerstand bij zijslip). Toch nog nooit van gehoord... :rolleyes:

Als slippend, maar vlakker vliegen je meer hoogtewinst geeft dan niet-slippend maar onder een hoek vliegend dan hebben de 'slippende vliegers' gelijk.

Ik voorzie al nieuwe configuraties:
- een kist met een vleugel onder een hoek zodat je al cirkelend toch een luchtstroom haaks op je vleugel hebt.
- een vliegende vleugel mét rudder om vlakker (slippend) te cirkelen. Iets om bij de BPG te proberen :rolleyes:. Leuk idee Bart :D

Laatst bewerkt:
Tja, met een koolstofbuisje als romp wordt de slipweerstand wel kleiner... maar denk eens aan het effect van de V-stelling bij slip (verschil invalshoek binnen- en buitenvleugel), en aan de schuine hoek waarin de vleugel wordt aangestroomd waardoor het profiel effektief opeens heel anders (dunner) is...:
De reynolds getallen van een DLG zijn zo klein dat een schuin aangestroomt profiel een veel groter reynolds getal heeft en daarmee de weerstand weer afneemt.
Als het waar is zou een vliegende vleugel efficiënter moeten thermieken (geen rompweerstand bij zijslip). Toch nog nooit van gehoord... :rolleyes:
Nadeel van een vliegende vleugel is dat je geen positief gewelfde flap kunt zetten Dat doet al het eventuele efficiëntere vliegen weer teniet.

Al met al is bij een echte kist slippen nooit voordelig maar bij een DLG kan het wel voordelen hebben

6854a5f5da651844.jpg

Ik heb het geprobeerd! Conclusie 1, ik leer niet zomaar even rudder niet meer te gebruiken.

Ik trof het. Het veld was behoorlijk thermisch. De eerste worp (we hebben het in dit draadje gelukkig niet over werphoogtes......) was naast de bel. Binnen 30 seconden stond de Soeperdzjiee II weer aan de grond. Gelijk weer gesmeten. Ook naast de bel, maar draai gelukkig de goede kant op, zo de stofzuiger in. Oops, gewoon mijn rudder gebruikt in die turbelente onderlaag. Vanaf minuut 1 gaat het als een raket omhoog. Het is niet moeilijk om van het rudder af te blijven. Alleen met up schroeft het zo naar boven.

Tegen de 4 minuten val ik uit de bel. De windvaan aan mijn antenne hangt nog slap. Terug vliegen dus. Even zoeken, zo rond minuut 5, en weer bingo! Zie je die zaagtand tussen minuut 4 en 6? Als de lucht niet erg stijgt kan ik niet netjes cirkelen zonder rudder... Tot minuut negen gaat het weer prima zonder rudder. Inmiddels is de Supergee ver weg. Ik steek terug, met speedstand dwars door de sink. Rudder is nu ook niet nodig. (ik besluit hier ergens dat ik wel wat expo op de ailerons kan gebruiken. De Supergee wappert als een gek zo terug vliegend door sink.) Rond minuuut 11 ben ik weer terug, boven de startplek. Helaas overal sink. De windvaan aan mijn antenne begint te wapperen. Ik waag nog een rondje downwind. Bingo!! Ik vlieg een klein belletje in. Vanaf minuut 13 tot 15 kan ik mijn rudder niet missen. De bel is krap, dan links om cirkelend, dan weer rechtsom. Daarna eruit geflikkerd worden en gelukkig weer even de lift terug gevonden. Na minuut 15 helaas weer weg. De wind valt echter stil en ik waag een cirkeltje vlak boven mijn hoofd. Dat ene cirkeltje wordt nog een cirkeltje. Er komt meer hoogte onder de vleugels, ik waag de oversteek over de sloot, meer hoogte volgt, dan verder boven het mais. Dit alles met rudder. Inmiddels is de Supergee behoorlijk downwind. De wind neemt sterk toe en daar ik angstig ben voor zoekacties in het mais steek ik terug. Minuut 20 tot en met 23, dan ben ik weer terug op het honk. De lift is weg. De lucht is blauw geworden. Het is mooi geweest. Thuis wachten vrouw, kinders, pannekoeken en bier.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn mening (maar ik zit er wel vaker naast).

Ik ben van mening dat een rudder voordelen heeft tijdens vliegen.
Het enige argument dat me aanspreekt om over te gaan naar een model zonder rudder is dat het hoger start. Hierbij moet je je afvragen waarom een model zonder rudder hoger start. Als dit veroorzaakt wordt doordat het rudder tijdens de start uit het midden wordt gedrukt zou je maatregelen kunnen nemen om dit te verminderen, zoals langere hevels op servo en rudder om de stuurdraad minder te belasten. Loet en Peter gebruiken 0.4mm staal i.p.v. Dynema waardoor er minder rek optreedt en het rudder tijdens de start minder uit het midden wordt gedrukt, mogelijk levert ze dit een paar meter extra uitgangshoogte op (ik was bijna in hun verhalen getrapt dat ze dit deden omdat Dynema kan breken als het tegen koolstof schuurt). Je kunt nog een stap verder gaan door b.v. 0.6 mm koolstof te gebruiken. Een andere oplossing (die ik gebruik) is het richtingsroer wat preset te geven tijdens het begin van de start.
De weerstand van de kier kan verminderd worden met een plakbandje zoals gebruikt wordt op de vleugel van de SALpeter.

Bas

Laatst bewerkt:
Ik ben van mening dat een rudder voordelen heeft tijdens vliegen.

Ik ben het helemaal met je eens. Maar daar ik geen "Grote Jongen" ben in dlg land is mijn mening slechts gebaseert op gebrek aan echt talent en kennis.

Ik ben blij met je verhaal Bas.

Het afplakken van de rudderkier ga ik ook maar eens doen.

Mijn Micro heb ik geen rudder op, bewuste keuze want op de helling mis ik hem niet en bij gewoon een beetje gooien en spelen ook niet.
Maar als ik, zoals in vlaardingen, wil proberen om zo vlak mogelijk te draaien en zo min mogelijk hoogte te verliezen in een bocht dan toch wel hoor!
Wat wel heel erg veel scheelt is dat ik mijn rudder veel te groot had. Ik heb hem puur op gevoel een 4tal centimeter ingekort en het resultaat is er naar. Bochtjes zijn krapper en vliegtijden zijn omhoog gegaan (van zelden meer dan 30seconden naar zelden minder dan 45) en gooihoogte heeft er niets onder te lijden gehad.
Ik kan nog steeds voor geen meter thermiek zoeken maar als ik dit in vlaardingen al gedaan had, had ik wel mee kunnen vliegen in een belletje denk ik.

Loet en Peter gebruiken 0.4mm staal i.p.v. Dynema waardoor er minder rek optreedt en het rudder tijdens de start minder uit het midden wordt gedrukt, mogelijk levert ze dit een paar meter extra uitgangshoogte op (ik was bijna in hun verhalen getrapt dat ze dit deden omdat Dynema kan breken als het tegen koolstof schuurt).
Bas

Mis, ik gebruik 0.3 mm. 0.4 mm is me te zwaar en heb ik niet.
Jammer dat je onze truc doorgrond hebt:mrgreen:

Loet

Ah kijk, het geheim is nu bekend....

Ik gebruik 0,23 mm gitaarsnaar, op het tweede servo-gaatje van de D47. Ook ik geef enkele mm tegenroer tijdens de preset, en doe ik het staal dus niet vanwege grotere werphoogtes.

Staal geeft nog wel enkele voordelen naast het niet wegslijten en haken aan de kool geleidingsrand van de romp; je kunt de staaldraad makkelijk door de romp duwen tijdens montage. En de thermische uitzetting van het staal en de kool rompjes zijn nagenoeg gelijk, zodat ik niet hoef bij te trimmen bij verschillende temperaturen. En is de lengte van de staaldraad stabieler onder spanning; met de meeste draadsoorten moet met name aan het begin nog wel eens wat extra rek bijgetrimd worden.

Ik weet ook niet precies wat de grootste invloed is op een hogere start zonder rudder; (torsie)stijfheid van het kielvlak zelf denk ik toch meer dan aerodynamisch. Misschien geeft een koolstof bekleed kielvlak met rudder (of aramide, heh Bas...) ook al een grotere uitgangshoogte...?

Peter

Back