Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Alex,
ik heb de indruk dat het rudder tijdens remmen VEEL efficienter is dan de rolroeren.
Is de kist nog wel voldoende bestuurbaar tijdens remmen en heb je hiervoor nog iets in de afstelling veranderd?
Bas
Het oude onuitroeibare bijgeloof......en omdat je vlakker draait win je ook meer hoogte
Het oude onuitroeibare bijgeloof...
Het is niet zo dat je met rudder vlakker kan draaien. Rudder of geen rudder, bij een bepaalde snelheid en bochtdiameter hoort een bepaalde dwarshelling.
Bas B;1316817Bij de Sirius hebben de rolroeren meer uitslag naar beneden dan naar boven (zie [url=http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=12128348&postcount=1 zei:RC Groups - View Single Post - Sirius and flying with no rudder.[/url]).
Bas
Het oude onuitroeibare bijgeloof...
Het is niet zo dat je met rudder vlakker kan draaien. Rudder of geen rudder, bij een bepaalde snelheid en bochtdiameter hoort een bepaalde dwarshelling.
Niet alleen dat, de uitslag links en rechts, vooral naar boven verschillen ook. Is die Sirius krom of zo? Andere mogelijkheid, het kielvlakprofiel is assymetrisch en heeft ook nog een aandeel in het bochtgedrag.
Tja, met een koolstofbuisje als romp wordt de slipweerstand wel kleiner... maar denk eens aan het effect van de V-stelling bij slip (verschil invalshoek binnen- en buitenvleugel), en aan de schuine hoek waarin de vleugel wordt aangestroomd waardoor het profiel effektief opeens heel anders (dunner) is...Dat kan echt wel. Het enige bij effect is dat je dan ook iets slipt.
De reynolds getallen van een DLG zijn zo klein dat een schuin aangestroomt profiel een veel groter reynolds getal heeft en daarmee de weerstand weer afneemt.Tja, met een koolstofbuisje als romp wordt de slipweerstand wel kleiner... maar denk eens aan het effect van de V-stelling bij slip (verschil invalshoek binnen- en buitenvleugel), en aan de schuine hoek waarin de vleugel wordt aangestroomd waardoor het profiel effektief opeens heel anders (dunner) is...:
Nadeel van een vliegende vleugel is dat je geen positief gewelfde flap kunt zetten Dat doet al het eventuele efficiëntere vliegen weer teniet.Als het waar is zou een vliegende vleugel efficiënter moeten thermieken (geen rompweerstand bij zijslip). Toch nog nooit van gehoord...![]()
Al met al is bij een echte kist slippen nooit voordelig maar bij een DLG kan het wel voordelen hebben
Ik ben van mening dat een rudder voordelen heeft tijdens vliegen.
Loet en Peter gebruiken 0.4mm staal i.p.v. Dynema waardoor er minder rek optreedt en het rudder tijdens de start minder uit het midden wordt gedrukt, mogelijk levert ze dit een paar meter extra uitgangshoogte op (ik was bijna in hun verhalen getrapt dat ze dit deden omdat Dynema kan breken als het tegen koolstof schuurt).
Bas