Nieuwe Trex 450 pro V2 software problemen?!

Beste forum leden,

Ik ben nieuw op het forum en ook nieuw in de RC wereld. Ik heb me goed voor laten lichten en een Trex 450 pro V2 gekocht. Gebouwd volgens handleiding, Youtube en adviezen. Voor de finale afstelling terug naar de winkel en die krijgen hem niet goed.

Bij het optoeren begint hij te schudden en te vibreren en voordat hij gaat stijgen is dat zo heftig dat hij bijna omvalt.

Volgens de winkel kan het de bedrading zijn die ik stak over het frame heb zitten. Alles doorgemeten maar kan geen draadbreuk meten!

Advies winkel een nieuwe module ipv 3GX er op 189 euro en door hun laten monteren. Maar een nieuwe heli uit doos van Align moet toch gewoon kunnen vliegen?

Wie heeft er tips voor me, wat ik nog kan proberen?

ten eerste welkom op het forum

antwoord: zou zeker moeten vliegen de 3GX is een prima flybarless systeem

bladspoor ?
loopt alles lekker soepel?
bladen gebalanceerd?

hoeveel pads onder de 3gx en wat voor pads?
werken de correcties de goede kant op?
setup goed doorgelopen?

om zo maar wat dingen op te noemen
misschien een foto van hoe je de 3gx hebt monteerd
eventueel een video van het probleem

gr Nick

Heb je een filmpje van wat er gebeurt?

Misschien is het nl een ontzettend simpel iets, waar even niet aan gedacht is..

Hoi bedankt voor de snelle reactie,

Ik zal morgen een filmpje maken, zodat je een beeld krijgt wat er gebeurt. Foto´s van de 3GX zal ik er ook bij doen. De 3GX zit onderin zoals handleiding hem voorschrijft, achteraf vernomen dat dat niet de beste plaats is.

Zoals gezegd ben ik een beginner en ben ik er vanuit gegaan dat de pro in de winkel bladspoor heeft gecontroleerd, alles loopt soepel geen gekke geluiden.

Misschien een stomme vraag maar wat bedoel je precies met bladen geballanceerd? Heb met de blad zelf niets gedaan! Natuurlijk wel alle afstelling bladhoek enz....

Gr Robin

hoi
deze moet je op gewicht balanseren;)

ps de 3GX houd echt niet van trillingen probeer hem op een zo goed als trilling vrije plaats te monteren.
op de zijkant tegen het frame kan ook geloof ik

ook opstijgen moet je vrij snel doen en houd altijd de swash in de gaten indien nodig tegen sturen probeer zo snel mogelijk van de grond te komen.
en als je een beginner bent adviseer ik je een trainings kruis aan;)
of heb je al enkele ervaring met een heli?
het zijn gehaktmolens in de verkeerde handen:p

Gr Nick

Hoi @molletje74:

Welkom op dit forum,
hier word je zeker goed geholpen,
ik ben benieuwd op de film,
het kan namentlijk niet, dat een 450er niet vliegt, ha ha

(winkeladvies voor een 3GX 189€ is lache,
die 3GX krijg je onder 100€ en hoezo zou ze kapot zijn,
als de heli nog niet eens gevlogen is?? rare dingen)

Dus plaats een filmpje, wees vorzichtig, niet overdrijven bij het filmen !!

groetjes van Heli-Uwe

3gx kan dus niet op de zijkant;-)
Dan gaan de gyro's verkeerd werken.

Heb je dit al gelezen?
http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372

Staat heel de basis in.
Ook balanceren en dergelijke.
Ik ben eigenlijk voornamelijk benieuwd of de trilling die je omschrijft, uit de 3gx komt of dat het "gewoon" een hardware probleempje is
Als het echt een nieuwe trex is, en je hebt de kit daar bij die winkel gekocht, moet het eigenlijk gewoon garantie zijn (als het dus echt die 3gx is)

Heb ik ook gehad met een 3g. Opstijgen met de 600, en opeens alle stroom van het spul af.
Gelukkig liet ik hem toen nog invliegen door de heren van de winkel, dus zij konden ook meteen constateren dat de 3g dood was.
Nieuwe erop, en het heeft nog lang goed gevlogen

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe vast staan de hoofdbladen, die moet namelijk nog kunnen bewegen.

Heb je een pitchmeter? Zorg ervoor dat als je "gasstick", dus collectief in het midden staat en dat je dan op beide bladen ongeveer 0 graden hebt. Volgens mij hebben die "pro's" iets verkeerd gedaan. Kortom, blijf weg bij die winkel en luister naar onze adviezen.

Wat de winkel bedoelt met de bekabeling is dat je ze misschien te strak op het frame hebt vastgezet(tyrap). Het gaat dan niet om een draadbreuk.
De bekabeling van/naar de Gyro gaat moet niet helemaal strak staan, er moet een klein beetje beweging in zitten.

Als het te strak zit kunnen de draden de trillingen vanuit het frame overbrengen naar de Gyro, ze moeten ook niet te los zitten zodat ze zelf gaan bewegen en dus ook trillingen doorgeven.

Gr. Eric.

Goede middag heren,

Eerst maar even de fim en de foto's:

Film: https://www.dropbox.com/s/csqeefgaya60jxz/FILE0090.AVI

Hierin kun je zien dat aan het einde van het optoeren de heli begint te schudden. Volgens de heli man van de winkel durfde hij hem niet te laten stijgen omdat het effect nog heftiger wordt. Ik heb nog nooit gevlogen en met dit verhaal en zeker op zolder durfde ik niet verder te gaan!

Foto1: https://www.dropbox.com/s/o66i14xntw3b4vh/IMG_9993.JPG
Foto2: https://www.dropbox.com/s/m0u8iwowkv47b7j/IMG_9994.JPG
Foto3: https://www.dropbox.com/s/al7ays0xf5nf6jo/IMG_9995.JPG
Foto4: https://www.dropbox.com/s/jif74kmgytz4l6m/IMG_9996.JPG

Ik hoor graag wat jullie gedachten hierbij zijn?

Gr Robin

Dan jullie tips en opmerkingen:

Big Lama aan de film kun je al een aantal dingen misschien zien:

- Bladspoor had voor de film een zwart tapeje geplakt en getest, volgens mij is dat op het oog goed.

- Loopt alles soepel alles draai fijn en je hoort volgens mij ook geen mechanische geluiden die op iets anders duiden.

- bladen balanceren, ik heb het opgezocht, ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet heb gedaan. Je hebt er ook om het goed te doen een digitale weegschaal en een tooltje voor nodig om balans van twee wieken te meten. Zou het dus kunnen zijn!

- pads onder de 3GX als je met pad dubbelzijdige tape bedoel, 1x meegeleverd bij de heli gemonteerd op voorgeschreven plek. Mocht je iets anders bedoelen hoor ik graag van je.

- Correctie werken contra van de beweging die je maakt en zijn ook gecontroleerd door de man van de winkel

- Setup 3GX is door de man van de winkel opnieuw gedaan, heeft laatste versie software ingeschoten en snapte het stukje met de staartrotor niet. Maar zou goed moeten zijn!

Verder geef je aan snel op te stijgen, na het verhaal van de winkel durf ik dat dus niet, misschien zeg je na het zien van de film wel gewoon doen?

Nog geen kruis, hadden ze niet meer op voorraad maar zal er even bestellen, ben gek op gehakt maar niet rauw en zeker niet van mijn vingers ;)

Heli-Uwe

Thnx voor het welkom en je commentaar staat me ook wel aan, dat er geen één 450'er is die niet vliegt!

De winkel adviseerde mij om de 3GX weg te doen en een beter flybareless systeem te kopen. Deze zou mij dan 189 euro kosten.

Ik hoop dat je me verder kunt helpen film is inmiddels online

Student

Thnx voor je links!

Ik ben benieuwd of jij het kan zeggen of het er mechanisch of software matig uit ziet?

SandorV

Bladen kunnen gewoon bewegen, zie ook foto zijn ze achter op in transport stand.

Collective Pitch heb ik afgesteld volgens [URL="
450 Pro V2 3GX Build Guide Part 8 Blade Pitch Setup - YouTube[/URL]

Ik ben even huiverig om alle instelling te resetten, als ik weer direct in het menu van de 3GX ga. De man in het filmpje geeft wel aan dat het lastig is om ze goed af te stellen en dat de 3GX wel iets compenseert maar als dat niet goed is je heftige vibraties krijg....

Electric

Zoals je misschien op de foto's kunt zien heb ik de bedrading langs het frame stak en komen alle lengtes bij een bij de module waar ze vrij los er tussen zijn gevrommeld!

Ik hoop dat jullie wat kunnen met mijn reactie, foto's en film. Met dit mooie weer begint het wel te kriebelen!
Gr Robin

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Martin,

Dit is volgens de handleiding de plek om hem te monteren en ook de plek die gebruikt werd in een youtube film die ik bij de bouw heb bekeken. Achteraf kwam de winkel er ook mee dat dat geen handige plek is omdat je bij het instellen van de 3GX, voeding moet aansluiten en pin in moet drukken.

Mooier zou zijn achter op de heli boven de staart, als dat mijn probleem verhelpt doe ik dat maar is nogal een K werkje met die bedrading!

Gr Robin

je swash trekt scheef tijdens het opstijgen hij trekt na achteren.
dit heeft te maken met trillingen!
ik had de 3gx achter op de tailboom mount

of je moet sneller op toeren komen

als je te langzaam optoert ,dan kom je op een bepaald toerental waar trillingen ontstaan als je daar te langzaam over heen gaat begint de 3gx te corigeren wat niet in je voordeel is !! althans op de grond

Nick

Ik vind je 3GX wel erg dicht op je motor zitten hoor!
Door het magnetisch veld van je motor zou dat misschien storing kunnen geven.

Zelf heb ik hem boven de tailboomblok (achter de rotorkop) met maar 1 pad er tussen en het gaat bij mij erg goed!

Verder vind ik het landingsgestel van de pro v2 wel erg glad waardoor ie niet "plakt" aan de grond.
Het lijkt wel alsof er veel bladspoor aanwezig is maar het is moeilijk te zien op het filmpje.
Het zou kunnen dat wanneer de heli meer toeren maakt de trilling ook weggaat.
Zou eens goed naar het bladspoor kijken en zeker je bladen balanceren, hier kan het probleem ook in zitten!

Succes!

K.T werkjes zijn best te doen toch ;).
Als het een PRO is kan hij ook onder de staart, op het plankje (bij een 500 bedoel ik, foutje dus)
Groet
Martin

Ik vind de fbl veel de dicht bij de motor !!

ik heb nog nooit de fbl verkeerd om ingebouwd gezien,
ik weet ook niet of dat mag,

die tapes onder de fbl zijn zeker ook hard, denk ik.

Hmmm, fbl verplaatsen en met verschillende taps proberen met metalen plaat.

dat is wat ik zie, suc6 verder, groetjes van Heli-Uwe

Hoi heren,

Allemaal bedankt voor jullie reactie, vooral het commentaar op de locatie van het fbl systeem hebben mij wel verrast. Je zou toch denken dat Align weet waar je zoiest moet plaatsten.

Heb mezelf gister aangemeld voor de Vliegclub in Zoetermeer, ze hebben daar ook een bouw avond. Met jullie commentaar en wat zij live kunnen zien waarschijnlijk het fbl systeem verplaatsen naar de tailboom.

Gr. Robin

Laatst bewerkt:
Op zich kun je van align best uitgaan dat het goed gaat.
Alleen enige zekerheid inbouwen is beter

een motor geeft erg veel magnetische velden etc, waar een gyro van slag door kan raken. dat de unit er tegen moet kunnen is leuk, maar als hij er een stuk verder vandaan zit, is het nog beter. Je zal maar net die unit hebben die er dus minder goed tegen kan..

En meningen verschillen.
Ik bouw mijn heli's op mijn manier, en met mijn gedachtes op de achtergrond.
een ander doet het weer anders, ook met zijn gedachtes. en toch kunnen we het beiden goed doen, zolang de gedachtes erachter maar hout snijden

en soms kom je er wel eens achter dat dit niet het geval blijkt te zijn. Of dat een derde jouw discussie met een ander afluistert, en je er op wijst dat wij beiden precies hetzelfde zeggen, maar anders ingepakt.

Back