Nieuwe Uitdaging !!!

hallo Piet,
Ik zeg ook niet dat je hem uit staf materiaal moet halen.
Ik maak dit soort dingen van een stuk dikke strip, in jouw geval 10 of 12mm dik en 70mm breed. Dat is nog betaalbaar.
Ik maak ze trouwens voor het draaien niet al zo mooi rond hoor. soms zaag de hoeken eraf zodat hij 8hoekig is en de rest gewoon afdraaien.

Maar goed, jouw methode werkt natuurlijk ook goed, want het resultaat mag er wezen.

Ik kan alleen maar zeggen dit is ECHT modelbouw.
Wat een mooi werk maak je er van ik heb er geen andere
woorden voor.
Dit is gewoon modelbouw van de bovenste plank.
Ik volg het met bewondering.

Groet Henk.

hallo Piet,
Ik zeg ook niet dat je hem uit staf materiaal moet halen.
Ik maak dit soort dingen van een stuk dikke strip, in jouw geval 10 of 12mm dik en 70mm breed. Dat is nog betaalbaar.
Ik maak ze trouwens voor het draaien niet al zo mooi rond hoor. soms zaag de hoeken eraf zodat hij 8hoekig is en de rest gewoon afdraaien.

Maar goed, jouw methode werkt natuurlijk ook goed, want het resultaat mag er wezen.

Hallo Stefan,

Tja, dat kan ook om de schijf uit dikke strip te zagen, maar ook die dikke strip had ik niet op voorraad !!

Ik heb de schijfjes uitgezaagd en na het solderen van de 3 schijfjes pas rond gedraaid op de draaibank.
Misschien heb ik dit niet zo duidelijk laten zien, maar ik maak ze van te voren niet eerst helemaal rond hoor, gewoon ronddraaien op de draaibank !!
Daar heb ik de draaibank ook voor hé, om rond te draaien, hahahaha !! :) :) :cool:

En om vierkant te draaien kun je hem ook gebruiken.
Dat deed ik vroeger toen ik nog geen freesbank had.
Ik bedoel met rond dat je ze al zo mooi rond hebt uigezaagt voor het draaien net zoals het gat voodat je hem ging frezen. Ik laat die 10mm lekker staan en draai ze er wel af.

Laatst bewerkt:
En om vierkant te draaien kun je hem ook gebruiken.
Dat deed ik vroeger toen ik nog geen freesbank had.
Ik bedoel met rond dat je ze al zo mooi rond hebt uigezaagt voor het draaien net zoals het gat voodat je hem ging frezen. Ik laat die 10mm lekker staan en draai ze er wel af.

Hallo Stefan,

Tja, ik ben nog van de oude stempel hé, eerst alles netjes voorbewerken, dan afwerken !!!
(dit heb ik heeeeeeeeeel vroeger zo geleerd) :teacher: :teacher:

0059

Hallo allemaal,

Even weer een update de bouw van de Broshuis Semi-dieplader :

De bovenste afdekplaat gedraaid voor op het Axiaal naaldlager.

HPIM9287.jpg

HPIM9288.jpg

HPIM9289.jpg

Het axiaal naaldlager past perfect in de onderste draaischijf.
Zie de losse hardstalen ringen van het axiaal naaldlager, deze zijn nodig, want anders zouden de naalden gaan vreten in het messing !!

HPIM9292.jpg

HPIM9294.jpg

HPIM9295.jpg

HPIM9296.jpg

De afgedraaide bovenste afdekplaat past perfect boven op het naaldlager
Het axiaal naaldlager draait heel licht en soepel

HPIM9298.jpg

HPIM9299.jpg

De afgedraaide bovenste afdekplaat past perfect boven op het naaldlager

Het geheel past ook weer mooi in de onderplaat van het zwanenhals.

HPIM9303.jpg

HPIM9304.jpg

HPIM9305.jpg

Wordt vervolgd

0060

Hallo allemaal,

Even weer een update van de Broshuis Semi-dieplader :

Montagebeugel gemaakt om het lagerblok/kingpinbesturingsschijf te monteren op de onderplaat van het zwanenhals
Ook wat messingstaf besteld om debehuizing van het radiaallager te maken.

HPIM9306.jpg

HPIM9307.jpg

HPIM9308.jpg

HPIM9309.jpg

HPIM9310.jpg

HPIM9312.jpg

HPIM9313.jpg

HPIM9314.jpg

HPIM9315.jpg

HPIM9316.jpg

HPIM9317.jpg

HPIM9319.jpg

HPIM9320.jpg

De behuizing voor het radiaallager gedraaid, daarna de behuizing vastgesoldeerd op de montagebeugel van de draaischijf en mooi glad gedraaid op de draaibank en de binnenkant op maat gedraaid voor het radiaallager.

HPIM9322.jpg

HPIM9323.jpg

HPIM9324.jpg

HPIM9325.jpg

HPIM9326.jpg

HPIM9327.jpg

Het asje in de draaischijf is een hulpstukje en wordt nog vervangen door een dikkere gedraaid asje voor het radiaallagertje.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Hoi Piet,
elke keer als ik een update van je bekijk denk ik, dat kan niet over troffen worden.
Maar je blijft me verbazen en steeds meer motiveren met mijn eigen bouw.
Zou bijna een slabbertje om moeten doen tegen het kwijlen als ik je updates lees en bekijk. :lol:
Heb al veel van je geleerd en dat zal zeker nog een poosje door gaan als ik het zo zie.

Hoe groot gaat het allemaal worden?
Dit gaat toch nooit passen?

Mark, zeg nooit geen nooit bij Piet. Anders zit je straks zo :hammer: :lol:

Hoe groot gaat het allemaal worden?
Dit gaat toch nooit passen?

Hall Mark,

Hoezo gaat dit nooit passen ????

Blijf kijken zou ik zeggen, want ........................... het gaat echt passen hoor en ook nog zo, dat het helemaal mooi uit het zicht komt !!!
Net als bij de echte 1:1 !!!

Miischien lijk het op de foto's erg groot, maar zo groot is het nou ook weer niet hoor !!!

Piet & Ruud,

Zal wel blijven opletten en in Bemmel wel wat (stiekeme) spionage foto's maken.

0061

Hallo allemaal,

Weer even een update van de Broshuis Semi dieplader :

De behuizing van het Radiaal lager vast gesoldeerd op de bovenplaat van het axiaal naaldlager.
Het materiaal goed warmgestookt zodat het tin goed is door gevloeid in de 3 delen.

HPIM9334.jpg

HPIM9335.jpg

Daarna het geheel aan de binnenkant en buitenkant mooi glad en op maat gedraaid.
De binnenkant uitgedraaid op 19 mm rond voor het radiaallager
Het radiaal lager heeft een buitenmaat van 19 mm rond, een binnenmaat van 7 mm rond en het radiaallager is 6 mm dik/hoog

Let op de steunen aan de zijkant van de smanegestelde bovenplaat, deze steunen worden vast geschroefd op onderplaat van het zwanenhals.

HPIM9328.jpg

HPIM9329.jpg

HPIM9331.jpg

HPIM9332.jpg

HPIM9333.jpg

HPIM9337.jpg

Het lager op de foto is niet het lager wat uiteindelijk gemonteerd word in de behuizing van de bovenplaat.

HPIM9338.jpg

HPIM9339.jpg

HPIM9340.jpg

HPIM9342.jpg

HPIM9345.jpg

HPIM9346.jpg

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Ik kan nog niet helemaal volgen waar en hoe de bovenstaande constructie moet komen, maar we gaan dat vanzelf zien denk ik.
Maar is het niet een enorme "overkill" deze hele constuctie voor een "speelgoedautootje"? :confused:

Ik kan nog niet helemaal volgen waar en hoe de bovenstaande constructie moet komen, maar we gaan dat vanzelf zien denk ik.
Maar is het niet een enorme "overkill" deze hele constuctie voor een "speelgoedautootje"? :confused:

Hoi Adam,
denk inderdaad dat je snel genoeg te zien krijgt welk onderdeel dit wordt.;)

Wat de "overkill" betrefd, och, dit krijg je nu eenmaal met echte detail modelbouw. :cool: :lol:

Hallo Adam,

Bedankt voor je positeive kritiek : "speelgoedautootje" :) :) :) :) :)

Tja, jij vind het een "speelgoeduatootje", dat mag hoor, maar ik denk hier toch iets anders over, dit is in mijn ogen modelbouw, zoals ik het graag zelf wil bouwen, zo natuurgetrouw mogelijk naar de 1:1 Semi-dieplader.
En wat een ander er dan vind, dat vind ik dan weer minder belangrijk !
Als de mede forumleden het mooi vinden, dan is dat mooi neegenomen !!
Trouwens de meeste forumleden zijn positief over de bouw van de Semi-dieplader.
Ik laat de bouw van de Semi-dieplader op dit forum zien, om het te delen met mede modelbouwers, die er misschien nog wat van kunnen opsteken, of na willen bouwen.

Deze constructie is nodig om een goede lichte besturing te krijgen,die perfect werkt met een minimale speling op de stuurassen.
Want elke speling is eigenlijk dodelijk voor een mooie besturing !!
Als er veel speling op de totale aansturing zit, dan zwabbert de trailer achter de trekker.
Bovendien, als ongeveer 25kg lading op ligt en er zou geen lagering aanwezig zijn dan stuurt de kingpin heel erg zwaar, hierdoor verlies ik te veel kracht op de servo van de achterste as, omdat ik maar van 1 servo gebruik maak !!

Ik zou zeggen blijf kijken, dan zie je vanzelf hoe het geheel wordt samengebouwd.

Hallo Adam,

Tja, jij vind het een "speelgoeduatootje", dat mag hoor, maar ik denk hier toch iets anders over, dit is in mijn ogen modelbouw, zoals ik het graag zelf wil bouwen, zo natuurgetrouw mogelijk naar de 1:1 Semi-dieplader.
En wat een ander er dan vind, dat vind ik dan weer minder belangrijk !
Als de mede forumleden het mooi vinden, dan is dat mooi neegenomen !!
Trouwens de meeste forumleden zijn positief over de bouw van de Semi-dieplader.
Ik laat de bouw van de Semi-dieplader op dit forum zien, om het te delen met mede modelbouwers, die er misschien nog wat van kunnen opsteken, of na willen bouwen.

Ik zou zeggen blijf kijken, dan zie je vanzelf hoe het geheel wordt samengebouwd.

Hoi Piet,
kijk de echte modelbouwer spreekt. :teacher: :lol:
Dat is nou precies wat ik bedoel. Als beginnende model truck bouwer leer ik nog steeds enorm veel van je.
Hoop dat dat dan ook nog een poosje zo door gaat.:D

Het was niet serieus bedoeld hoor Piet :D
Ben zelf "in de bootjes" en daar hebben toeschouwers het ook vaak over "speelgoedbootjes".
Deze personen hebben er geen benul van hoeveel tijd, moeite en energie er in gaat zitten.

Bovendien, als ongeveer 25kg lading op ligt en er zou geen lagering aanwezig zijn dan stuurt de kingpin heel erg zwaar, hierdoor verlies ik te veel kracht op de servo van de achterste as, omdat ik maar van 1 servo gebruik maak !!
En daar ben ik het dan niet met je eens. Voor het sturen van de achterassen doet het er niet toe hoe "zwaar" de kingpin stuurt.
Al draait de kingpin als een zonnetje (wat hij bij jou hoogstwaarschijnlijk wel gaat doen) de achterassen gaan daar niet soepeler van draaien, zeker niet als je stil staat.
Maar dat is in het echie niet anders, je wil de pomp niet horen als de stuurassen bij stil stand van volledig rechts naar links moeten

Het was niet serieus bedoeld hoor Piet :D
Ben zelf "in de bootjes" en daar hebben toeschouwers het ook vaak over "speelgoedbootjes".
Deze personen hebben er geen benul van hoeveel tijd, moeite en energie er in gaat zitten.

En daar ben ik het dan niet met je eens. Voor het sturen van de achterassen doet het er niet toe hoe "zwaar" de kingpin stuurt.
Al draait de kingpin als een zonnetje (wat hij bij jou hoogstwaarschijnlijk wel gaat doen) de achterassen gaan daar niet soepeler van draaien, zeker niet als je stil staat.
Maar dat is in het echie niet anders, je wil de pomp niet horen als de stuurassen bij stil stand van volledig rechts naar links moeten

Hallo Adam,

Bedankt voor je uitleg, want inderdaad gaat er heel veel tijd zitten in modelbouw !

Even een correctie van mijn kant, ik heb het niet helemaal goed en duidelijk heb opgeschreven wat ik bedoel !!!
Je hebt gelijk, de kingpinbesturing heeft inderdaad niets te maken met besturing van de 6 assen !, ook niet bij de 1:1, die trouwens hydraulisch wordt gestuurd via de kingpin.
Ik heb overwogen om dde besturing ook hydrayulisch te doen, maar dat werd toch behoorlijk ingewikkeld en duur !!!
Tja, modelbouw is consessies doen hé !!
Trouwens bij de nog te bouwen Nooteboom 6 assige Nooteboom smalbed dieplader ga ik wel de besturing en de vering hydraulisch maken.

Maar wat ik bedoel is, dat ik zo min mogelijkwrijvingen zo min mogelijk/geen speling op de kingpin wil hebben, want dan krijg ik bij de tandwieloverbrenging naar de potmeter te veel ruimte en gaat de boel een beetje rammelen, mogelijk gaat hierdoor de potmeter een beetje klapperen/heen en weer bewegen, waardoor de servo steeds een beetje wordt aangestuurd en daardoor de assen weer worden aangestuurd en mogelijk de trailer gaat zwabberen.
De tandwielbesturing van de potmeter wordt t.z.t. nog behandeld in dit topic !!
Hopelijk begrijp je wat ik bedoel, ik wil zo min mogelijk speling hebben op het totale besturingssysteem !!
Ik wil dat de trailer echt strak stuurt, maar ook mooi recht achter de trekker loopt en niet in een "hondengang" achter de trekker hangt !! :) :):) :) :)

Adam, als er nog vragen zijn, of nog niet allles duidelijk is, of als je het niet met mij eens ben, dan hoor ik dit graag hoor !!
Ik hou wel van positieve opbouwende kritiek, want daar leer ik ook weer van hé !!

Back