Ziet er gelikt uit.
Maar hoelang doe je eigenlijk over het laatste frees/zaag werk?
Hallo Mark,
Dat wil jij niet weten !!
Het frezen van dit soort blokjes is heel arbeids-intensief.
Om 1 blokje te kunnen frezen moet het blokje 7 keer worden opgespannenen en 7 keer uitgeklokt worden, daarna nog 1 x opspannen en uitklokken om het gaatje te boren voor de ophanging van het cilindertje.
En dat dan 12 keer steeds !! (12 blokjes)
Je moet steeds heel secuur opspannen en uitklokken om de blokjes allemaal gelijk te krijgen.
Ik werk op de 0,05mm nauwkeurig, dus vergt het opspannen,het uitklokken en het frezen heel veel tijd.
Om de 12 blokjes te frezen ben ik ongeveer 14 uur bezig geweest.
Maar voor al het freeswerk tot nog toe aan de semi-dieplader ben ongeveer 90 uur aan het frezen geweest.
Als je dit per uur zou moeten betalen, dan wordt de Semi-dieplader onbetaalbaar, hahaha !
Als je uitgaat van 60,00 per uur, nou dan weet je wel wat het dan moet kosten !!
Maar misschien ben ik veel te secuur en zijn er wel modelbouwers die dit in de helft van de tijd kunnen of het nog sneller kunnen.
Als je een CNC frees en draaibank zou hebben, dan hoef de gegevens maar 1 keer in de computer in te voeren, zorgen dat er materiaal in de freesbank zit en de freesbank freest het blokje in 1 keer zonder problemen en zou denk ik wel 100 a 150 blokjes per dag kunnen maken.
Maar ik maak geen massawerk, maar echt maatwerk, waar er maar 1 van is/wordt gemaakt !!
Dus Mark, heeft is heel tijdrovend, maar wel heel leuk werk !!
Ik kan er geen genoeg van krijgen, zo mooi werk vind ik modelbouw !!
Jammer, dat ik niet meer tijd heb, anders kon ik wat sneller bouwen !!