Nieuwe vleugel voor Pilatus B4 3,75m

ZEn Dirk, toevallig ergens een fotoverslag van een dergelijke liggerbouw beschikbaar?
Nee. :(
Dit stamt nog uit de tijd dat digitale camera's nog niet bestonden c.q. betaalbaar waren.
Ergens tussen 1990 en 1995.

Als ik het nu weer zou doen, zou ik op een bouwplank een strook van die bruine verpakkingstape plakken. Daarop twee 'Gamma' houten latjes plaatsen op de goed afstand van elkaar. Dan voorzichtig die latjes op dikte schaven. Ook afplakken met van die tape, en daarin het glas met epoxy leggen. Planje erover en gewichten erop.
En dat 4x herhalen.

Als je het echt goed wilt doen zou je dat nog onder vacuum moeten laten uitharden.
De kans op luchtinsluitsels, en dus zwakke plekken, wordt dan minimaal.

Effe een foto van de romp en het profiel

ffbb58ad9d5fc901e21de126b3588aee.jpg

e247e02d159be1b7e6f20374a28919d7.jpg

Wat voor profiel is het?
Ik denk hier in de richting van een NACA of Ritz.

Ik zou in ieder geval werken met het profiel van de rompwortel.
En wat betreft de liggers.
10 op 8 uitlopend op 10 op 5 greenen.
Hard-balsa 1.5 of 2mm indekking vervolledigt het plaatje.
Dit zonder exotische materialen.

Laatst bewerkt:
Zal de bouw van je BD ligger nog eens bekijken! Is van origine geconstrueerd voor f3j lierstart neem ik aan? En Dirk, toevallig ergens een fotoverslag van een dergelijke liggerbouw beschikbaar?
Kijk eens in post 68 van het ADAMAS draadje van Berrie

De ligger van mijn BD is opgebouwd uit allemaal kant en klare carbonlijstjes, onderling verlijmd met epoxy. Zo'n ligger uit één stuk, zoals Dirk en Peral beschrijven, is natuurlijk mooier! Maar mooier is meestal ook meer werk.....

Al eens over gfk zeillatten gedacht?
Dat buigt wat meer dan carbon maar breekt niet.
En buigen is mooi bij een zwever...

GJ

Het idee is nu om als ligger te gebruiken:

8x 0,8mm carbon
Tot driekwart vleugel verdikt met nog een 8x0,8mm carbon
Tot aan de helft verdikt met nog een 8x0,8mm carbonstrip

Daar op kops balsa

Daar boven weer een zelfde sandwich van carbon strips.

Eventueel het geheel omwikkelen met kevlar draad.

Sterk genoeg? Was er eigenlijk wel van overtuigd, maar nu ik het bubbledancer draadje herlees ga ik twijfelen over de dikte.. Zie bij de bubble dancer dat de ligger tot 18mm wordt opgebouwd in het midden, maar de vleugeljoiner in deze kist is een alu buis en moet t dus niet van het carbon hebben in het midden.

Laatst bewerkt:
Het idee is nu om als ligger te gebruiken:
8x 0,8mm carbon
Tot driekwart vleugel verdikt met nog een 8x0,8mm carbon
Tot aan de helft verdikt met nog een 8x0,8mm carbonstrip
Daar op kops balsa

Waarom het zo ver zoeken als het eenvoudiger kan in hout?
En bovendien even sterk en zeker goedkoper

Mvg,
Aurectar.

Tuurlijk heb je gelijk, maar het punt is het volgende.

1, we willen eens leuk wat maken met de meer high-tech manier.

2, we zouden graag mooie vuren liggers over de volle lengte willen gebruiken, maar die zijn slecht te vinden op die lengte, waarbij de nerf dan ook nog eens mooi doorloopt over de gehele lat. En anders zeer kostbaar om te importeren. Dan is dit een makkelijkere oplossing zo!

Anders wordt het latjes van 1m aan elkaar koppelen en dat geeft, bij gebrek aan de juiste kennis, een minder goed gevoel voor deze kist.

2, we zouden graag mooie vuren liggers over de volle lengte willen gebruiken, maar die zijn slecht te vinden op die lengte, waarbij de nerf dan ook nog eens mooi doorloopt over de gehele lat. En anders zeer kostbaar om te importeren. Dan is dit een makkelijkere oplossing zo!
Ik heb begrip voor je optie maar de
combinatie hout en carbon is geen evidente oefening.
Houten liggers kun je verzagen met tafelcirkelzaagje of combiné.
Mooi vurenhout uit doe het zelf aan schappelijke prijs en je hebt het.

Spijtig woon je ver van mijn deur, anders zou ik ze voor jou verzagen.

Mvg,
Aurectar

Een vleugel ligger kan je toch ook samen stellen uit verschillende lagen fineer ?
Aantal bladen fineer in de zelfde richting samen lijmen tot de gewenste dikte, dan heb je een plank waar je zelf met een handzaag strips van zaag op de gewenste breedte.
Als lijmpers een paar platen 18 mm betonplex of 22 mdf. fijne multiplex maak ik al jaren zo .
P.E. als bescherming daar pakt de witte watervaste houtlijm of epoxy niet op
3 lagen fineer, de middelste dwars voor multiplex.
Alle lagen in de zelfde richting 3 , 4 of meer tot de gewenste dikte .
Zo een plaat is zeker met epoxy van een veel betere kwaliteit dan wat je in de handel koopt.
Wel trage lijm gebruiken je moet de tijd hebben om de lijm op je oppervlak te verdelen.

HPIM0951.JPG
Mijn

HPIM0952.JPG

Een ligger kan je toch zelf samen stellen met fineer, lagen op elkaar lijmen tot de gewenste dikte.
Maak zelf altijd mijn dunne triplex, multiplex .
Paar platen betonplex 18 mm of MDF 22 mm .
P.E. folie, lagen fineer, oneven voor multiplex en de binnenste laag dwars, P.E. folie
Trage lijm gebruiken zo heb je de tijd om de lijm over het oppervlak te verdelen.

Ik gebruik watervaste houtlijm of epoxy.

Zo krijg je een hoogwaardige multiplex.

Wil je een plaat om liggers van te zagen leg je alle lagen in de zelfde richting .

HPIM0951.JPG

HPIM0952.JPG

Vandaag begonnen met het controleren van de romp,romp geschuurd en geen rare dingen tegen gekomen

ee9968414f9c00a17b48d2441bb1f06f.jpg

63c7022d3fabbeb33cb6bfc072f061a3.jpg

e855996278d728ec0ecf38d756d6c53d.jpg
.

De carbonliggers zijn ook binnen dus we kunnen beginnen met het samenstellen van de liggers

Vandaag de liggers nagelopen en de overtollige lijmresten verwijderd.
Verder hebben Jaap en ik de tekening van de vleugels nagelopen en aangepast.
Deze is nu klaar om de vleugelonderdelen te laten frezen. De bouwtekening wordt ook geplot.

727b6398491fa7f573e285f0d755d7c1.jpg

42acf8c0f42df3df649d42c11b258908.jpg

25101a2b037ae4b988bc8854a77d98de.jpg

8f8b04717fa85033b170352dc071fc6f.jpg

6daac74fc052b3b81fb2cef8b6be6cea.jpg

Ook de bouwtafel voorzien van een gipsplaat

9255d55df429ae95edd7d46ab32ae345.jpg

Bouwen kan bijna echt beginnen[emoji2]

Laatst bewerkt door een moderator:
Back