Nieuwe vliegregel in Alphen

In Alphen wordt er sinds het begin indoorgevlogen door een vaste groep. Deze groep betaalt gezamenlijk elk seizoen van te voren een groot deel van de zaalkosten voor het hele jaar, zodat de reservering gegarandeerd is. Zolang het totale aantal vliegers niet te groot is (lees: zolang iedereen naar hartelust kan vliegen) is er plaats voor gasrtvliegers.
Door de ontwikkelingen op gebied van motoren, accu's en vliegtuigen is in het laatste jaar 3D-vliegen explosief toegenomen.
Daarbij komt ook nog eens dat misschien wel ervaren vliegers, maar zeker geen ervaren INDOOR-vliegers komen vliegen met deze 3D kisten en '' er maar wat op los raggen''.
Een aantal leden van de vaste groep vindt dat zij niet meer voldoende de kans krijgen om met normale slowflyers, heli's en experimentele modellen te vliegen.
Om iedereen tevreden te houden geldt vanaf de volgende keer de volgende regel: 3D-vliegers en alles wat op acro lijkt vliegen het eerste half uur, alle anderen het tweede half uur. Enzoverder...
We gaan kijken hoe dit zich ontwikkelt, en gaan in een tweede stadium, indien nodig, de tijden bijstellen, en/of andere regels hanteren.
Let op: zo 23 jan 2005: Alphen.... 12-16 uur en NIET 13-17 uur.
En dit geldt voor iedereen: het eind-uur betekent niet dat men dan moet stoppen met vliegen, maar wel dat dan de zaal leeg moet zijn.

Vind het een goede zaak dat er eens gekeken wordt naar de regels in Alphen.

Hierbij wil ik dan ook nog enkele punten noemen die volgens mij ook in aanmerking komen om er eens naar te kijken.

Ik vind het een heel storend feit dat er met grote regelmaat wordt opgestegen vanuit een hoek van de zaal. Hierbij kan de betreffende piloot dan ook niet aangegeven dat hij gaat opstijgen. Met het gevolg dat je staat te vliegen en er ineens een model tussendoor wringt waarvan je schrikt.

De regel van het links omvliegen wordt naar mijn mening nog teveel genegeerd.

Als je al een tijdje staat te wachten met je model en je kunt dan gaan vliegen. Dat er dan gauw iemand de lucht in gaat die net komt aanlopen.

Misschien is een dergelijk systeem een keus:
Niet meer dan b.v. 3 vliegtuigen in de lucht en in een wacht rij opstellen om aan de beurt te komen.

Omdat het in Alphen altijd een drukke bijeenkomst is ben ik er ook zeker voor dat er wat aan gedaan wordt. Misschien is het een idee om een briefing te houden bij de eerst volgende keer.

Groeten Jeroen.

Jeroen,

Je hebt het helemaal bij het rechte eind! En voor wat betreft die briefing, daar ben ik helemaal voor.
Technisch gezien heb ik niets tegen mensen die een flink eind ''verderop'' staan met hun zender. Het lijkt erop dat er veel meer storingen ervaren worden als de zenders juist dicht bij elkaar staan, zoals we dat in het begin deden. Zo'n sportzaal is natuurlijk één grote reflector en storingen komen veel meer voor dan buiten. Communicatie is en blijft het sleutelwoord: iedereen, ook die piloot verderop moet dus wel aangeven wat hij doet.
We zijn echter wel van plan om te proberen de aparte 2 groepen ieder hun eigen zaakjes te laten regelen, d.w.z. ik of Peter of wie dan ook gan niet rondlopen om de boel in de gaten te houden. Ik denk dat het een goede zaak zou zijn om ook in de 3D groep iemand aan te duiden (kan uiteraard ook iedereen samen) om afspraken op te zetten en op te volgen... Niks voor jou, Jeroen? :idea:

Willem,komt er ook een apart deel van het uur voor heli's?
Sinds kort heb ik ook weer een microheli vandaar mijn vraag... ;-)
Ik kan me voorstellen dat sommige helivliegers ook eens wat rond willen vliegen en als er dan ook vliegtuigen tegelijk vliegen is dat ook niet echt handig.
Wel lastig inderdaad om het voor iedereen naar zijn zin te maken qua vliegen als het vrij druk is...

Groeten,
Marcel

Marcel,

Ik vind absoluut dat helipiloten ook zeker hun eigen ''slots'' zouden moeten hebben, zonder vaste vleugeltoestellen, of misschien samen met de micro-rc, die blijven meestal toch helemaal aan een kant vliegen...

We zouden ook naar blokken terug kunnen gaan zoals we dat in den beginne hebben gedaan. Wat heb je daar voor nodig: een aanduiding voor welke groep mag vliegen, een luide wekker, (en een tesla-generator, die je kunt aanzetten wanneer de tijd om is, om die laatste, die niet wil landen, uit de lucht te halen... :D ) Als je gaat blokkenvliegen moet er wel iemand zijn die dit alles goed in de gaten houdt en op de vaste tijden aangeeft dat er geland moet worden voor de volgende groep...

Willem

@ Willem,

Uiteraard wil ik me graag bezig houden met het zoeken naar het ideale reglement voor het 3D vliegen. Jammer genoeg kan ik de eerst komende keer er niet bij zijn. :(

Als er mensen zijn die voorstellen hebben kunnen die wat mij betreft hier hun hart uitstorten. Ik zal dan 13 februari zorgen voor een inventarisatie van alle ideeën. Hieruit kan dan een reglement gevormd worden voor het 3D vliegen.

Denk ook zeker niet dat het de bedoeling is dat er iemand als politie agent wordt aangesteld, iedereen is wel capabel genoeg om een ander aan te spreken op een eventuele overtreding.

Groeten Jeroen.

het leuke van dit alles is,
dat de organisator zelf geen tijd meer heeft om te vliegen
daarom ben ik na 5 jaar gestopt met "regelen"
heb nu tenminste zelf een beetje tijd om te vliegen

wat we in Markelo dus een keer geprobeerd hebben, de bekende line-up, is ook geen oplossing
(was ook te druk bijna 30 vliegers)

maximaal aantal vliegers vast stellen????
voorinschrijven ????

Kunnen we jou daar voor inzetten met het blokkenbord, fluitje en spiegelei en proppenschieter?

;)

Marco ,dat is makkelijk gezegd,maar er zijn piloten die kijken enkel naar hun eigen vliegtuig en die vliegen overal zo door heen :|

dat is dan zeer jammer en die zouden er dan ook behoorlijk op aangesproken moeten worden want we zijn tenslote allemaal van elkaar afhankelijk. omdat het anders niet te betalen zou zijn om zo'n hal voor een paar uur te huren zo als ik heb ervaren

Tja Marco om de een of andere reden is het toch nodig om de mensen erop te attenderen dat er "regels" zijn waar men zich aan dient te houden.

Zoals het de laatste keer in Alphen ging hoeft het voor mij niet meer. Ik stond verschillende keren behoorlijk lang te wachten om met mijn indoor pylon modelletjes te kunnen vliegen maar steeds kroop er iemand voor. Men startte gewoon zonder te kijken wie en wat er allemaal stond te wachten, vandaar ook dat ik in samenspraak met enkele "oudere" deelnemers toen heel brutaal die modellen er gewoon tussen heb geknalt.

Ook is het niet echt nodig om de accu in een keer helemaal leeg te vliegen. Een vlucht van maximaal 5 minuten moet toch zeker wel genoeg zijn. Men hoeft dan ook niet snel de accu te wisselen om de volgende weer leeg te vliegen. Op die manier komen de anderen ook nog eens aan vliegen toe. Ik heb toen maar 1 vlucht kunnen maken met mijn Yak en ook een met de Pushy-Galore en met de Geebee wat kunnen experimenteren.

Ik had me eerst uit deze discussie willen houden maar kon het nu toch niet laten.

Inderdaad Theo,dat zie ik ook regelmatig gebeuren,dat er enkele piloten(op de pilotenplek)staan te wachten tot het weer wat rustiger is in de lucht en vervolgens komt er uit de hoek gewoon iemand opstijgen die nergens naar kijkt :nooo:

Moet bekennen dat het mij ook wel eens is gebeurd dat ik perrongeluk voor mijn beurt ging :oops: :oops: en dat ik er op gewezen werd dat er iemand stond te wachten.
Ik ben meteen geland en heb de persoon voorrang verleend, deze bleef vervolgens zo'n 10 minuten met z'n shockflyer rond lummelen :puppydogeyes: ik heb toen gezegd dat ik nu aan de beurt was :agrue: en ben gaan vliegen hij is toen ook geland.
Twee tellen later werd ik door een ander uit de lucht geknald, model kapot en € 12.- armer. :onweer: :onweer:
Vlieg nu regelmatig op een andere plaats, wat niet wil zeggen dat ik niet meer naar Alphen kom, vindt het daar altijd gezellig. :zon:

Janneman

Na overleg met een aantal mensen hebben we besloten het aanstaande zondag zo te doen:
1150 uur: briefing
1200: 3D en Acro-slot (''groep A'')
1230: slow flyers en heli's (''groep B'')
enz.
enz.

Er wordt in ieder geval verwacht dat iedere piloot zijn vlucht zal beperken tot ca. 4 minuten. Dit is meer dan genoeg voor een ''programma'' Deze beperking werkt al 7 seizoenen goed, het is pas recent dat men vindt dat men zijn lipo's moet leegvliegen. Beide groepen duiden iemand aan die eea coordineert. Voor zover mogelijk wordt er ook gekeken naar ''pilot time''.

Nog een ding: gastvliegers melden zich aan en voldoen de bijdrage VOOR het vliegen! Hierop wordt geen uitzondering meer gemaakt. Zo kan de administratie om bv. 14u afgesloten worden en hoeft er niemand te zitten wachten tot 16 of 17 u. De dames die de kas en administratie bijhouden zijn vrijwilligers en we willen graag dat ze ons op deze manier blijven helpen!

Groet,
Willem

Hallo medevliegers,

Omdat er in het 3D halfuurtje in Alphen elke keer zoveel mid-airs ontstaan zijn we gaan nadenken over een oplossing voor dit probleem.
Een van de oorzaken van dit probleem bleek dat er aan het begin van het halfuur vaak tot wel 5 modellen tegelijk gestart wordt. Ook verder in het halfuur komt het nog voor dat er vele modellen tegelijk in de lucht zijn.
Dit komt doordat de accu’s vaak in een keer geheel leeg worden gevlogen. Dit levert meestal vluchten op van 8 minuten of langer.

Doordat er vaak tot wel 5 modellen tegelijk in de lucht zitten ben je meer bezig met de andere in de gaten te houden dan je eigen model. Na zo’n vlucht heb je dan ook niet echt het gevoel lekker gevlogen te hebben.

13 maart willen we daarom het volgende gaan toepassen:

Het eerste halfuur van het uur zal nu voor de slowflyers en heli’s beschikbaar zijn. Ondertussen neem ik alle piloten op die dan in het 3D
blok willen vliegen.

De lijst geeft dan de volgorde en tijden aan waarin de piloten zullen gaan vliegen.
Wanneer er dan b.v. 10 piloten zijn ingeschreven betekent dit dat er dan 6 minuten door twee man tegelijk gevlogen kan worden.
En bij b.v. 6 piloten iedereen alleen gedurende 5 minuten.

Dus komende zondag kan er ingeschreven worden vanaf 12:00 en de eerste 3D kisten zullen hun vlucht beginnen om 12:30.

Hierdoor willen we iedereen een eerlijke kans geven om op zijn gemak te kunnen vliegen.

Groeten Jeroen.

Ik vraag me af wat deze regel nu moet gaan brengen.

Feitenlijk hadden we al lang staan dat de max vliegtijd beperkt moest worden tot 4-5 minuten per vlucht en dat het niet de bedoeling was om de lipo's leeg te vliegen. Helaas wordt hier door een aantal mensen gewoon niet de hand aan gehouden. Nu ben ik bang dat net de verkeerde mensen de dupe worden van deze regel.

Verder stond er nog een afspraak en wel dat men linksom een soort van circuit dient te vliegen. Dit gebeurt ook niet meer. Men vliegt op de een of andere manier zijn figuur en als ze dan niet goed uitkomen vliegt men maar tegen de richting in.

Straks moeten we nog nummertjes trekken om te kunnen vliegen.

Wil je een demo vliegen dan heb ik er begrip voor dat je met de aanwezige piloten een slot regelt waarin je alleen vliegt. Maar daarbuiten moeten we het kleine luchtruim en de korte tijd samen delen.

Ik heb al eens 6D voor gesteld... 2 piloten tegelijk, rug tegen rug in het midden van de zaal, elk een halve zaal..

Back