Nieuwe wankel motor op de markt!

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door arjen27, 5 jan 2007.

  1. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Hoe het zit tegenover een tweetaktmotor weet ik niet, maar vergeleken met een viertakt levert een Wankelmotor toch een heel stuk meer pk's.
    De enige Wankel in een productiewagen is momenteel de Mazda RX8, uit 2x654cc halen ze 231pk bij 8200 toeren :shock:

    Dan verbruikt hij gemakkelijk 15 liter benzine op 100km en 1 liter olie per 1000km. ;)
    Dat hoge olieverbruik is te wijten aan het feit dat de rotor de olie van de cilinderxwand 'afschraapt'.

    Ze maken wél een heel mooi geluid: klinkt een beetje als een stille turbine of opgevoerde stofzuiger.

    Linkje naar de PDF met technische specificaties: https://nl.mazda.be/NR/rdonlyres/FB1C1D7F-EC75-4F2B-9686-4C52374D232D/0/RX8_Specifications.pdf


    [​IMG]

    Leuke deurtjes ook.
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2008
  2. jpjedi

    jpjedi

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Minderhout, Belgie
    Fantastisch motor concept. Vroeger op school veel over gehad en ben altijd gefacineerd geweest. Mijn collega in Nederland heeft een Mazda met Wankelmotor en compressie is nog super na 80,000 km maar de uitlaat is echt weg. Dat ding wordt gewoon roodgloeiend en moet dan ook keramisch worden behandeld en kost een klein vermogen.

    Misschien dat ik er eentje koop al is het maar om er mee te pielen en het geluid weer eens te horen. machtig mooi en ik wist niet eens dat ze in model bestonden!
     
  3. jpjedi

    jpjedi

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Minderhout, Belgie
    Yupz..ik heb er eentje besteld. De uitlaat was niet op voorraad dus even geduld voor ze kunnen versturen. :cool:
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De Ridder Fijnmechanica in Veenendaal heeft, jaartje of 15 geleden?, een twee-schijfswankelmotor ontwikkeld voor modelbouw (en voor in de vitrinekast). 2*15cc dacht ik.
     
  5. rene_w

    rene_w

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    152
    Locatie:
    leeuwarden
    heb van een lid van onze club ook al eens gehoord dat mischien wel 15 jaar geleden er iemand was die een 20 cc wankel had op een kist welke overigens niet van os max was. heb wel op internet al eens wat hier en daar gezocht maar eigenlijk nooit iets concreets over productie modellen van een ander merk.:(
     
  6. dit kwam ik tegen: ::UAV Engines Ltd: UAV ENGINES LTD:: Vanaf 20 pk....dus dan heb je wel een hele serieuze kist, dacht ik.

    Zelf heb ik sinds eergisteren die O.S. PI II in het bezit...heb hem net ingelopen. Wat mij opviel is het geluid, dat erg mooi en beschaafd is. Bij mij op de club zijn ze erg streng met geluid namelijk, ik denk dat deze met de standaard uitlaat wel binnen de norm zal vallen. Maar ik denk dat het nog veel stiller kan als je met extra dempers gaat werken. Verder is het geluid gewoon héél realistisch: een echte wankel-pruttel, klinkt als muziek vergeleken met die ééncylinderherrie.

    Het andere grote voordeel is dat het ding nagenoeg trillingsvrij is, wat voor mij doorslaggevend was bij de keuze tussen wankel en 4-tact. Da's namelijk een verschil van dag en nacht...en die wankel kun je dus op veel lichter gebouwde kisten monteren. Bovendien is ie super compact, en die motorsteun is ook heel slim ontworpen.

    Verder loopt het ding prachtig stationair, en het afstellen is zeer eenvoudig vergeleken met 'normale' motoren. Kortom: ik ben er heel erg tevreden mee, topmotor!

    Oja, vraagje: hoe doet deze motor het in een pusher / push-prop configuratie? Geeft dat geen problemen met koeling ofzo?

    Andere vraag: is het verstandig om een spinner te gebruiken? Mij lijkt het dat je dan een hoop koeling verliest omdat je dan een groot deel van de airflow naar de koelribben afdekt. In de manual staat dat je gewoon een spinner kan gebruiken....maar een spinnerbout lijkt mij beter ivm de koeling. Of maakt dat niet uit? Hoe zit het met het inbouwen van deze motor? Achter een motorkapje dus? Kan dat, of moet ie echt vol in de wind hangen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 mei 2008
  7. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Om dit topic eens een beetje uit het stof te trekken zat ik dit met verbazing te lezen nadat ik er door Ron op gewezen was. Ik wist niet dat er zo'n kleine wankelmotortjes bestonden. Ik heb namelijk een Mazda RX-7 in de garage staan (andere hobby;)) met wankelmotor en het grappige aan dit verhaal vind ik dat de karakteristieken van de fullscale- en de RC-motor erg veel op elkaar lijken.

    Ze zuipen beiden brandstof (1 op 5 á 6), gebruiken olie (moet worden ingespoten), worden beiden erg heet en hebben beiden een rustige loop.

    Het vermogen is bijvoorbeeld ook wel te vergelijken. Klein blok (als ik de motorkap open doe valt er niet veel te zien) maar toch 150 pk uit een 1.3tje:cool:. 2 kamers van 650 cc. Verder heeft een wankelmotor een vrij vlakke koppelkromme. Ik kan mijn wankel vanaf 1500 tot 7500 toeren doortrekken zonder veel koppelverlies. Altijd leuk bij stoplichtsprintjes.

    Als ik wat verder ben met deze vlieghobby wil ik dit toch wel eens gaan proberen.

    Marc
     
  8. 150 pk? Da's dan wss de eerste generatie RX-7:

    [​IMG]

    Ja toch?! Mooie auto's vind ik dat! Die zie je nauwelijks meer in het wild, jammer is dat, want wat een mooi geluid komt daar uit zeg!
     
  9. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Hallo Sjef,

    Jouw plaatje is de eerste generatie met een 1.1 wankel met max. 120 pk in de laatste modellen. Dit is die van mij, tweede generatie 1.3 wankel met max. 200 pk met turbo en 150 pk zonder:
    [​IMG]

    Dan heb je nog de derde generatie maar daar zijn er maar 30 van in nederland en die hebben 2 turbo's en 280 pk ook uit een 1.3tje;).
    Deze motoren zijn vrij simpel (wel duur) te tunen. Ik ken iemand uit onze club met 570 pk uit een 3 schijfs wankel maar die motor is nooit in nederland geleverd.

    Om het verhaal helemaal compleet te maken.....er zijn er nog plus/minus 200 in nederland van alle 3 de generaties waarvan er meer dan de helft verenigd zijn in onze RX-7 club. Maar nu dwalen we wel heel erg af van dit forum:D.

    En ja, de Calmato past er nét in.

    Marc
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2008
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Gezien de draaikolk in de tank: kan een Wankel, in principe, op LPG lopen? En zo ja, is ombouwen te doen? Ik neem aan dat er soieso geen standaard-installaties op de markt zijn.
     
  11. Nee, natuurlijk ga je geen LPG in een dergelijke auto inbouwen, da's waaanzin! Dit is een LICHTE sportauto, met een ommenabij perfecte gewichtsverdeling...daar een LPG-tank inhangen is een doodzonde.

    Ik heb een nuttigere ik-vraag-me-af-vraag: Ik vraag me af of je die O.S. wankel van glowplug kunt ombouwen naar electronische ontsteking?!?

    Want zo heel betrouwbaar vind ik die motor niet hoor...ik bedoel de graupner-O.S. dus...ik ben dagen en dagen met het ding in de weer geweest om hem perfect af te stellen...echt allés optimaal....en toch blijft ie er een handje van hebben om af te slaan...vooral als je hem mooi langzaam stationair laat lopen en je geeft abrupt gas...dan wil ie weleens zomaar afslaan. Volgens mij komt dat omdat ie gewoon niet hard genoeg 'vonkt' (helemaal niet vonkt zelfs) en dat ie dan gedurende 2 of 3 rotaties geen ontbranding geeft als er opeens een 'wolkje gas' langskomt...en dan kapt ie ermee. Ik denk ook dat er iets meer vliegwiel-effect nodig is om écht mooi stationair te lopen.

    Dus iets van een vliegwiel erop én electronische ontsteking...dat is wat deze motor volgens mij nodigheeft....want nu gebruik ik hem als presse-papiers..en vlieg ik electro.
     
  12. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen

    In onze club zijn daar al jaren discussies over of het nu wel of niet kan. Wankelmotoren zijn zowiezo al gevoelig. Maar dan vooral bij mensen die niet weten hoe ermee om te gaan. Veel mensen zijn vies van wankelmotoren.....dat is deels omdat men niets van de techniek af weet en deels omdat door de gevoeligheid ze redelijk snel aan een dure revisie toe zijn. Kom ik weer op het feit dat velen niet weten hoe ermee om te gaan.

    Indien je een wankel fatsoenlijk warm rijdt (geld eigenlijk voor elk type motor) kun je dat ding tot in eeuwigheid in de toeren jagen, dat doet hem niets. Ik ken voorbeelden van wankelmotoren die dik 2 ton gedraaid hebben en nog steeds een fatsoenlijke compressie hebben. Mijn eigen RX-7 is nu 20 jaar oud en heeft er 125.000 op zitten zonder problemen. Ook goed onderhoud is belangrijk en vooral frequent olie peilen daar ze olie gebruiken om in de kamers te spuiten......dat wordt nog al eens vergeten.
    Er kan ook eigenlijk vrij weinig kapot gaan want kleppen, distributieriem enz. dat hebben ze niet. Het enige wat er draait zijn 1, 2 of 3 rotors en 'n as. Ik heb een stuk wankelmotor in mijn huiskamer als display staan al voorbeeld hoe het wel mis kan gaan:(.

    Dan de lpg, Ik ken niemand die het gelukt is een wankelmotor fatsoenlijk op lpg te laten draaien. Ik denk ook dat ie de benzine deels als smering nodig heeft dus het zal de motor geen goed doen. Het allerbelangrijkste is eigenlijk waar laat je in godsnaam de LPG-tank? Zoals je al zei Ron, de draaikolk in de tank zal bij LPG nog erger zijn en dan zou je een dermate grote tank nodig hebben om nog enigszins een leuke actieradius over te houden.

    voorbeeld:

    [​IMG]

    Zeg het maar......waar laat je die tank heheh:confused:.
    Ik heb mijn hond (labrador) wel eens op het achterbankje zitten en daar zit ie niet met plezier!

    @Sjef,

    Is het niet zonde om dat wankelmotortje als presse-papier te gebruiken?

    Wil je er niet van af?

    Marc
     
  13. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Geen electronische ontsteking, wel een gloeinstallatie. Deze zorgt ervoor dat de plug (in dit geval pluggen) tijdens stationair draaien tot een bepaald toerental worden "bijgegloeid" Werkt prima!

    [​IMG]

    Oppakken is ook geen probleem (brandstofverbruik wel):

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    idd, bij gloeien is DE oplossing!

    @ micropuller;
    Mooi gemaakt man, hoe heb je die motoren gekoppeld?
    Ik heb ook nog twee wankels liggen, mischien moet ik ook eens proberen een twee schijfs motor er van te bouwen voor op een vliegtuig??

    p.s, Luchtfilters er op houden is zo te zien ook een probleem.......
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2008
  15. @ micropuller: ja die dubbele wankel van jou had ik al laaaang geleden al op youtube gezien...dat ding is legendarisch! Echt héél vet hoor!

    Maargoed: jij had dus ook problemen met stationair lopen? Hoe werkt die bijgloeier van jou nou precies? Die gaat pas 'bijgloeien' onder een bepaald toerental? Zal wel ingewikkeld zijn... Is het niet een idee om permanent bij te gloeien, dan heb je alleen één 1.2 volt cel nodig. Toch?

    Maar ik blijf erbij: deze motor schreeuwt om een electrische ontsteking!! Het is niet voor niets dat (volgensmij) élke wankelmotor in de racerij en de vliegerij beschrikt over 2 bougies per rotor: omdat de bougies niet zover in de verbrandingskamer steken als bij een cylindermotor. En omdat de verbrandingskamer veel minder efficient van vorm is....lees: uitgerekter.

    Heeft die bak van jou eigenlijk dubbele ontsteking, Marx7?

    Verder zie ik dat je geen uitlaten erop hebt zitten...gemiste kans, want daar zou je nou een mooi glimmend spagettispruitstuk (ofzo) voor kunnen bouwen. Scheelt je waarschijnlijk ook een hele hoop olierommel overal...want da's ook een nadeel van die 5cc wankels....dat je hele model (tot aan de vleugeltips!) binnen no-time is ondergescheten met olie... En nog iets: heb je geen last van koelproblemen zo? Zou je er niet zo'n koelfan uit een helikopter op zetten? Want als ik jouw setup zo zie, denk ik dat er nog een hoop vermogen te winnen valt, met name qua koeling vooral!

    Zo was mijn setup:

    [​IMG]

    bij mij zat er een stuk siliconenbuis tussen de carb en het blok...waardoor de carburateur niet meer zo waanzinnig warm wordt...en een langer 'aanloopkanaal' dus ook...volgens mij is dat ook gunstiger op lagere toerentallen, zo'n langer inlaatspruitstuk.... Hij liep in iedergeval zo hard met deze setup dat het vliegtuig het niet meer trok...

    Dit was het vliegtuig:

    [​IMG]

    Rust in Stukjes, lief vliegtuigje! :sad:
     
  16. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Dat is een beetje lastig uit te leggen. Laten we het erop houden dat ik twee flenzen heb gemaakt, die ik bij de ene motor voorop en bij de andere achteraan de krukas heb gemonteerd. Verder een koppelstukje om de behuizingen aan elkaar te verbinden.

    Dit was de eerste start met luchtfilters. Probleem is inmiddels verholpen ;)

    Is dat zo? Dat wist ik helemaal niet. Leuk om te horen!

    Mijn probleem was voornamelijk dat ik de motoren met de originele carburateurs (alleen volgasnaald) dusdanig rijk moest afstellen, dat ze bij stationair toerental de neiging hadden om af te slaan.

    Is heel eenvoudig. Een klein printje wat je tussen de ontvanger en de gasservo plaatst. Voeding d.m.v. een externe accu (1 cel + 1 cel per cilinder, in mijn geval dus 3 cellen) Bij stationair gloeit 'ie 100% en dit neemt af tot ca. 30% gas. Ik gebruik de printjes van Jamara, maar volgens mij zijn er ook andere producenten: JAMARA Modelltechnik - THE OVERNEXT GENERATION

    De foto is genomen tijdens de bouw, toen zaten er nog geen luchtfilters en uitlaten op. Ik zal eens kijken of ik nog een foto heb van de uitlaten.

    Edit: gevonden!
    [​IMG]

    Koelproblemen zijn bij micropulling geen issue. De motoren draaien maar zo kort, dat ze geen kans krijgen om te heet te worden. De wankels zijn bij mij nog nooit heter geworden dan 100 graden
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2008
  17. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen

    Oef sjef, daar vraag je me wat.

    Ik weet wel dat de ontsteking niet als een "normale" ontsteking werkt want als ik de verdeelkap open maak dan zit daar een rotor die lijkt op een kerstboom met als ik me niet vergis 8 tippen. Wel heeft ie 2 bobines in elk geval, voor elke kamer eentje. Het werkt in elk geval totaal anders als bij een conventionele motor.
     
  18. jpjedi

    jpjedi

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Minderhout, Belgie
    Ik heb de wankel ook op mij Calmato gezet.. echt fantastische prestaties en nooit problemen. Wel een continue gloei boxje erin gehangen die ik had voor een grote Saito.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ongetwijfeld. Maar dan zal hij nog heter worden, want hij loopt dan op benzine.
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2008
  20. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Dat spookt dus ook al door mijn hoofd:D.

    Zo'n gloeiboxje heb ik al een tijdje ongebruikt in een la liggen.
     

Deel Deze Pagina