Het ELRS protocol schijnt heel goed te zijn, maar je mag je daarbij af vragen of het protocol zo goed is, of dat alle externe modules met extreem te veel vermogen uitzenden (iligaal).
Eigenlijk bestaat ELRS uit meerdere protocols (in hoeverre ik het begrijp), je kunt in een zender of op sommige modules voor verschillende zgn packet-rates kiezen, de ontvanger vindt vanzelf het juiste protocol waarop de zender is ingesteld.
Naast het protocol kun je kiezen voor een vast zendvermogen of het max. zendvermogen wat de zendermodule mag gebruiken, het zendvermogen wordt dan aangepast aan hand van de telemetrie die terug komt van de ontvanger.
En er zijn inderdaad modules (zowel intern als extern) die technisch gezien een veel hoger vermogen aan kunnen dan is toegestaan.
Mijn eigen ervaring is dat wanneer je de juist firmware (voor Europa LBT) op de zendmodule hebt staan dat het max. vermogen is begrenst op 100 mW, waarbij ik vermoed dat dat ook de wettelijke norm is.
Er zijn enkele (FPV) piloten die testen in de praktijk wat de maximale reikwijdte is bij een bepaald vermogen en packet-rate, de 'records' zijn terug te vinden op https://www.expresslrs.org/info/long-range/#rules. Hier zie je dus dat afstanden van 40 km worden gehaald met 25 mW zend-vermogen. Conclusie reikwijdte voor legale vluchten met een model kan eigenlijk geen probleem zijn.