nieuwe zender

Naast de originele Futaba FASST ontvangers zijn er drie fabrikanten, die ook ontvangers leveren, die het FASST protocol kennen. Dat zijn Simprop, FrSky en Corona.
En Orange, toch? Of komen de Orange ontvangers ook bij FrSky vandaan?

dus als ik het goed begrijp zullen die 2 ontvangers dat ik gepost heb werken? Even nog een vraagje, die fasst wat betekent dat dan eigenlijk juist?

Zo hebben ongeveer alle zendermerken op de 2.4 Ghz een eigen systeem. Het leuke is dat vanwege het patent niemand anders een FASST zender mag maken, maar ze kunnen niemand verbieden om op te vangen wat in de ether is dus een FASST ontvanger kan een clone zijn.

Opmerkelijk... HK biedt FrSky en Orange naast elkaar aan...
Ben erg benieuwd wanneer ze met Graupner HOTT ontvangers komen :-)

Bart,

Corrien was misschien niet helemaal duidelijk voor je: de Orange ontvangers worden geproduceerd door FrSky. In twee versies: voor gebruik met Futaba Fasst of met Spektrum. De FrSky ontvangers (die HK aanbiedt) zijn voor gebruik met de FrSky modules en werken niet op Futaba Fasst.
De "Orange" ontvangers voor Fasst worden in Europa overigens nog onder andere namen aangeboden: bij Schweighofer onder de naam Quick.sky en bij Lindinger onder de naam Master. Ook bij QteP hebben ze een andere naam, meen ik. Allemaal hetzelfde FrSky produkt. Wel is het zo dat er twee versies van zijn: een versie waaraan een tweede ontvanger kan aankoppelen en een versie waarbij dat niet kan. Bij Hi-model staan ze allemaal in het assortiment, maar om de verwarring helemaal compleet te maken daar wel onder de naam FrSky. Er zijn overigens ook 4- en 7-kanaalsversies.

Juun

Ben erg benieuwd wanneer ze met Graupner HOTT ontvangers komen

Bart,

Nog een nabrander: ik weet niet of Graupner Hott een wereldwijd aangeboden product wordt (nu zij los staan van JR); zonder dat is het wellicht niet interessant genoeg voor ontwikkeling van een compatibele ontvanger. Ik hoop het gezien mijn recente terugkeer naar Graupner natuurlijk wel, want mijn (inmiddels aan een clubgenoot van jou en mij verkochte) Orange functioneerde perfect. Originele Hott ontvangers zijn overigens verhoudingsgewijs niet duur.

Hoi Juun,
Met mijn opmerking
Opmerkelijk... HK biedt FrSky en Orange naast elkaar aan...
bedoelde ik dat HK dus dezelfde ontvanger aanbiedt onder de naam Orange en onder de naam FrSky... dat vond ik bizonder. Vandaar dat ik dat nog schreef na de uitleg van Corrien.

Opmerkelijk van de Spektrum versie vind ik dat de satelliet ontvanger ongeveer het dubbele kost van de basisontvanger... maar samen voor plm. 15 dollar is evengoed een koopje. Ze hebben trouwens ook een vierkanaals Spektrum ontvangertje dat zo groot is als je duimnagel, perfekt voor indoor, voor een tientje...

Hallo Bart,

Jaja, die kleine door FrSky gemaakte 4k ontvangers zijn bijzonder fraai en werken uitstekend. Ik kocht een FrSky-versie voor clubgenoot FW (ik bouwde voor hem na de "Corona-affaire" binnen G&E de Corona-module uit en een FrSky-module in). Als ik nu voor de keuze stond zou ik voor FrSky kiezen i.p.v. voor Corona, maar ik heb in drie jaar tijd een bestand van 11 Corona-ontvangers opgebouwd en kan dus niet makkelijk overstappen. Problemen heb ik met Corona nooit gehad, overigens; al mijn park-flyers en zwevers vlieg ik ermee, ook aan de helling met heel veel andere piloten tegelijk.

Nu even terug naar het topic (samenvattend, voor Harrishawk): in mijn post van gistermiddag staan de onder diverse namen verkrijgbare, door FrSky vervaardigde, compatibele ontvangers genoemd die functioneren bij de T8fg. Wel steeds bijzonder goed opletten dat je de FASST-versie neemt. Bij HK vind je de 8k-versie onder de naam Orange, in S (koppelbare) en normale versie. De 4k-, 6k- en 7k-versies verkopen ze onder de naam FrSky (met code TFR). Diverse staan helaas in backorder.

Bij deze ontvanger staat "FASST compatible" en dat betekent dat-ie op Futaba FASST zenders werkt. FrSky biedt ook nog onder eigen naam een eigen systeem 2,4 GHz modulen aan en de bijbehorende ontvangers.

Waar jij op moet letten is dat FASST compatible, dan is het goed.

Harrishawk,

Ik schreef dit speciaal voor je op. Ik zou niet weten hoe ik dat nog duidelijker had kunnen doen.

HTML:
Nu even terug naar het topic (samenvattend, voor Harrishawk): in mijn
post van gistermiddag staan de onder diverse namen verkrijgbare, door
FrSky vervaardigde, compatibele ontvangers genoemd die functioneren bij
de T8fg. Wel steeds bijzonder goed opletten dat je de FASST-versie
neemt. Bij HK vind je de 8k-versie onder de naam Orange, in S
(koppelbare) en normale versie. De 4k-, 6k- en 7k-versies verkopen ze
onder de naam FrSky (met code TFR). Diverse staan helaas in backorder.

Bart,

Nog een nabrander: ik weet niet of Graupner Hott een wereldwijd aangeboden product wordt (nu zij los staan van JR); zonder dat is het wellicht niet interessant genoeg voor ontwikkeling van een compatibele ontvanger. Ik hoop het gezien mijn recente terugkeer naar Graupner natuurlijk wel, want mijn (inmiddels aan een clubgenoot van jou en mij verkochte) Orange functioneerde perfect. Originele Hott ontvangers zijn overigens verhoudingsgewijs niet duur.

Vermits de HoTT-ontvangers ook FCC goedgekeurd zijn, vermoed ik toch dat men bij Graupner toch ook een stukje VS wil meepikken.....nu is 52€ voor de GR-12 al niet veel, en ik heb toch een heel stuk meer vertrouwen in 't origineel, zeker gezien de support die graupner biedt...

W.

Graupner schijnt dit jaar nog enige nieuwe Hott ontvangers uit te brengen ofschoon daarvan nog niets te zien is in het Neuheitenprospekt.
De stekkeraansluiting aan de kopse kant is niet altijd handig. En de gr12s is dat ook niet, gezien de JST-stekkeraansluiting (met verloopkabels naar JR-stekkers gaat het gewichtsvoordeel sowieso verloren).
Een ontvanger a la Futaba 617FS zou mooi zijn.
En als FrSky in aktie komt: dan ook de 4-kanaal ontvanger graag, want dat is een superding.

Back