Nieuwe zuiger/cilinderset -> welke??

  • Topicstarter Topicstarter Kapitein Koek
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
tsk tsk tsk, eigenwijs nee hoor.
lees de advertentie van pk racing nog maar eens.
daar staat precies in in welk type motortjes het past, die hebben allemaal hetzelfde cartertje.
gebruik het goede setje wat door de fabrikant van de motor aangeraden word (de snelle 3cc of de originele)
ga je cylinders,zuigers etc van force, duratrax of os erin zetten loopt ie voor geen KNAAK .


maar daar kom je wel achter als ie erin zit en je geld weggegooit is.

denk trouwens dat je wel erg schraal hebt gereden met je motor, ik heb zelf een hpi 2.15cc (zelfde type motor) en die loopt nog steeds prima na een liter of 15 brandstof
 
15 liter????
Het hoogste wat ik heb gehoord is 6 liter!!
Het is een nickel cilinderwand heh, dat slijt ongelooflijk snel hoor!
Heb je het nu over het nieuwe type fs12 of niet?
 
weet ik zo niet, zit op min super nitro rally.
sleutelwoord is gewoon wat rijker draaien, laat maar pruttelen.
de meeste knijpen hem lekker uit want dan jankt ie goed en is ie bloedje snel.
inderdaad, bloedjesnel versleten.
mijn motoren lopen allemaal goed rijk, tegen het 4takten aan.
dan maar wat minder vermogen, maar wel motortjesheel.
 
Gerard,

Ik weet zelf ook wel wat er gebeurd al ik mijn motortje te schraal zet.
En 3 1/4 slag open noem ik nou niet bepaald schraal!
Als ik hem verder open draai naar 3 1/2 zit ie op het randje van afslaan en gaat ie zeker niet harder dan 20 km/h.
 
4liter is ook wel wat weinig maar als het is wat hij zegt kan het heel goed.

hoe slijt hij eigenlijk hij polijst er gewoon een laagje af en dan is de compressie minder of weg.
 
Zo ongeveer ja, ook als de motor warm is.
Dan is de cilinder heel erg uitgezet en dan heeft ie totaal geen compressie meer!
Dat wordt ik gewoon zat!
 
Ik snap volkomen wat je bedoeld.

maar het is toch gewoon een force motor.
en is het niet een vs12 inplaats een fs12.
 
kapiteintje zei dat hij z'n motortje vaak uit elkaar had gehaald, dat is niet slim want er kan dan altijd rommel in komen. Of nog erger als je de cilinderwand ietsje draait kan je je cilindersetje heel snel wegflikkeren.
 
jah maar je kan je cilindertje er toch maar op in manier in zetten.
het lijkt mij ook niet goed om je blokje te vaak uit elkaar te halen dit inverband met het schroefdraad wat het dan niet lang houd
 
Ik heb mijn motor 2x uit elkaar gehaald.
Een keer voor een nieuw cilindersetje en de 2e keer om al aangekoekte zooi van de 'crankcase' te verwijderen.
Trouwens als ik me cilinderwand draai, maakt ie een ander geluid als ik aan de trekstarter trek.
En ik onthoud heus wel hoe hij heeft gestaan.
IK ga denk ik gewoon maar dat setje van O.S. bestellen voor 38 euro.
En dat ik het risico loop dat het niet past.
Maar volgens mij moet het wel passen omdat het cilinder+zuigertje ook een .12(2,11cc) is en ook voor een motor met zij uitlaat is!
Ik zou dus niet weten waarom een ander setje niet zou kunnen passen.
Misschien past de drijfstang dan niet, maar dat vogel ik wel uit...
 
Tja, aan de ene kant heb je gelijk.
Maar het is gewoon verleidelijk goedkoop om het op zijn kinst te proberen.
Ik zag bij Towerhobbies ook hele goedkope motoren, misschien koop ik dan wel een komplete motor.
Alleen wil ik er wel persee 1 met 'CHROME' wand!
Dit slijt namelijk niet zo snel!
Iemand suggesties?
 
ik denk niet dat die os set past ik weet het niet zeker maar zoals ik al eerder zij vergelijk je cilinder met de andere als dat gelijk is past het wel.

en je cilinder kan er maar op 1 manier in je hebt toch een busje op je carterhuis en een gluifje in je cilinder boven kant dus a;s je hem ander doet forceer je de boel toch.
 
Zeggen de volgende woorden iets: Boring, slag, compressie, shim, timing, inlaatpoort, uitlaatpoort, overstroompoort, poort-hoek, rokhoogte, poort open- en poort sluit-hoek, poortoverlap, tegendruk, Schnuerle, PDP, dwars-stroom, kamzuiger, wanddikte, ABC, AAC. Al deze getallen/technieken kunnen verschillend zijn.

Schroeven overlangs/diametraal aantrekken ...? Merkteken op drijfstang en zuiger? Monteren op een schone witte doek? In olie-en? Warm stoken?

Wanhoop niet, met een snijbrander, een vijl, een hamer (van ijzer, geen koper) en wat kracht-termen krijg je het wel passend ;) En een houten deuvel gebruiken we al helemaal niet.
 
dit slaat ook weer nergens op.

als de spoel poorten en de uitlaat poort op de zelfde plek zitten de cilinder even dik is de zuiger even lang is en het past maar het is van een ander merk mag je het dus niet gebruiken.

ik weet zeker dar force hpi tamiya en dat soort merken allemaal 1 pot nat is zal dat niet het geval zijn zal er dus ook nooit een universele set voor deze motoren op de markt kunnen komen en die is er wel.
 
Die universele setjes passen op alle vergelijkbare motoren, maar op de force en kyosho motoren NIET. Dus je zal echter nooit een force setje in een tamiya ding kunnen zetten !!
 
sphereman zei:
... dit slaat ook weer nergens op ...
Toch wel, het zijn begrippen uit de motortechniek. Er zijn dus meer getallen waar rekening mee gehouden dient te worden wil je weer een motor krijgen die net zo goed loopt als voorheen.
 
ron van sommeren zei:
sphereman zei:
... dit slaat ook weer nergens op ...
Toch wel, het zijn begrippen uit de motortechniek, blijkbaar kende je ze nog niet.

neej dat bedoelde ik niet ik bedoelde je snijbrander en zo.

ik ga hier nu ook over op houden het enigste wat ik nog kwijt wil is.

als dat universele setje voor jouw motor geschikt kan je denk ik voor 80% ook een zuigersetje van de andere fabrikanten gebruiken waar het universele setje ook voor bestemd is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top