Nieuwe zwever ~1.4kg speed 600 welke prop?

Hoi!

Ik heb sinds kort een 'nieuwe' oude zwever [Robbe SeaGull] gekocht [via Bosmodelair] die ik volledig aan het opknappen ben [ter zijner tijd zal ik wel wat foto's plaatsen]

http://data.robbe-online.net/robbe_pdf_en/3044.pdf

Maar voor nu heb ik een vraag m.b.t. de motor die erbij zit. Het is een Graupner 600 Turbo 12v [8x4.5 prop], met een Robbe Disc 600, welke ik wil gaan vliegen met een 7-cel NiMH accupack.

1] Zou deze voldoende trekkracht hebben om de 1,5Kg omhoog te krijgen?
2] Verder vraag ik me af of een gotere/kleinere prop veel zou uitmaken?
3] Ik heb een Brushless motor [e-400] met een 18-25 AMP GWS/GS400S ESC liggen zou deze geschikt kunnen zijn voor 1,5 kg?

Groet,
Sap

Sap,

je geeft aan dat om een Speed600 12V gaat die je op 7cellen wilt gaan draaien ( 7x1,2V= 8,4V ).
Ik vrees dat de motor te weinig toeren gaat maken.
Ofwel zal je een pakket met meer cellen moeten hebben of een andere motor.

Met mijn huidige beperkte kennis van verschillende brushless motoren en mijn slechte ervaringen met Speed600 ( persoonlijke ervaring, 1x ) zou ik zeggen: investeer in een borstelloze motor en eventueel al in lipo's.
De borstelloze motor omdat deze stukken goedkoper zijn geworden en veel meer power kunnen leveren per gewicht motor dan borstelmotoren. 3-4 jaar geleden zou ik gezegd hebben een AXI 2820/10, nu weet ik het echt niet meer, zoveel nieuwe en andere (goedkopere) motoren.
Lipo's omdat deze weer een stuk lichter zijn dan Nicd of Nimh.
En gelijk een regelaar met Lipo-afslag.
Het lijkt nu een grote investering maar in mijn ogen eentje waar je geen spijt van krijgt.

Maar je huidige motor met een 7-cellen pakket is in mijn ogen een recept voor teleurstelling, misschien wel grote schade aan je vliegtuig.

Hopelijk reageren er nog meer mensen die je van nog meer adviezen kunnen voorzien. Ik heb zeker niet de wijsheid in pacht en heb maar een beperkte kennis van wat er tegenwoordig allemaal te koop is.

Hans

hans,

Bedankt voor je reactie, Ik heb het vliegtuig van iemand overgekocht die is overleden, de speed 600 motor zat in het vliegtuig. Ik kan hem uiteraard niet mmer om advies vragen en ik heb geen idee met wat voor aantallen cellen de man vloog.

Ik heb dus nog een Brushlessa motor liggen [zonder merk overigens] die ik nu op 7 cellen vlieg. Ik denk dat ik een kan proberen om te kijken of de Brushless [BMI e-400?] 8 cellen aankan....

Is er een manier om dit veilig te testen, zonder alles op te 'blazen'?

groet Sap

p.s. ik probeer er achter te komen wat voor brushless ik bij mn BMI set heb gekregen, maar het valt niet mee. Het enige wat op de doos staat is Motor e-400. En dit zegt mij echt niks.

Hallo Sap
Veel vermogen heb je niet nodig als je te minste niet recht omhoog wil
maar onder een gepaste hoek kom je zelf met een klein vermogen goed terrecht
net wat hans zij.
Kijk eens hoeveel de motor aan vermogen trek onder belasting op de werkbank(begin eerst met weinig cellen of niet volspeed en kijk of de motor warm word) en voer later het vermogen op eventueel de prop iets vergroten
De motor en de Cellen mogen niet al te warm worden (je moet ze vast kunnen blijven houden) zeg maar
succes met het geheel..... jan

J.v.d.Wetering zei:
Hallo Sap
Veel vermogen heb je niet nodig als je te minste niet recht omhoog wil
maar onder een gepaste hoek kom je zelf met een klein vermogen goed terrecht
net wat hans zij.
Kijk eens hoeveel de motor aan vermogen trek onder belasting op de werkbank(begin eerst met weinig cellen of niet volspeed en kijk of de motor warm word) en voer later het vermogen op eventueel de prop iets vergroten
De motor en de Cellen mogen niet al te warm worden (je moet ze vast kunnen blijven houden) zeg maar
succes met het geheel..... jan

Hoi Jan!

Heel erg bedankt naar zo'n advies was ik opzoek! Ik ga ht van de week een testen!

sap

Back