nieuweling gaat vliegen

beste forum lieden.

allereerst zal ik me even voorstellen.
mijn echte naam is Dennisben 25 jaar kom uit arnhem en ik ben nieuw hier, nieuw in het totale modelbouw wereldje.

nu heb ik laatst via internet een robber charter gekocht met een 6.5 cc motortje aan de zijkant staat 4.0 ik neem aan een os motor.
het vliegtuig heeft geen rolroeren enkel een staart roer.
wat er nog meer bij zit is een graupner mc 12 computerzender, een start kist etc etc.

dus ik vrolijk dat ding gestart in de tuin en gekeken of ie goed liep, nou ging prima vol gas ook.
daarna naar een weiland gegaan om eens het luchtruim te kiezen.( ik heb een paar weken gevlogen met een simulator, rc plane master)

maar nu loopt het motortje raar, ik denk dat hetaan een afstelling ligt.
hij gooit veel brandstof uit de uitlaat, als ik hem vol gas geef dan blijft ie ong 4 sec vol gas draaien en dan zakt ie terug naar stationair en slaat af.

nog een vraagje met betrekking op het klunkje ( als ik dat zo goed schrijf) hoort daar een ijzer kogeltje onder in te liggen? die zit er bij mij namelijk niet in .

ik hoor jullie reacties wel. mcht ik er hier niet uitkomen dan ga ik naar een winkel maar wil het eerst zonder winkel proberen .

vriendelijke groet Sprokkel

klinkt alsof het motortje te rijk staat.

even iets anders, je hebt geen hulp verder en nog nooit gevlogen ?

zoek een club en probeer daar onder begeleiding je eerste vluchten, ze kunnen je daar ook prima helpen met je motortje.

als je alleen aan de slag gaat zal ik je het eindresultaat vast verklappen : BOEM.
al kun je het nog zo goed op de sim.

gewaarschuwd mens telt voor 2

Wist je al dat wildvliegen verboden is in Nederland..? :teacher:

Weet je zeker dat je naar een weiland gaat en zonder begeleiding wil gaan vliegen? ...levert uiteindelijk alleen maar een hoop schade en frustraties op. Misschien is het handiger als je eens bij een modelvliegclub in de buurt gaat kijken. Daar wordt je geleerd hoe je met motoren om moet gaan, en hoe je ze af moet stellen. Je wordt stap voor stap door het beginnersproces begeleid en dat is uiteindelijk een stuk prettiger en vooral veiliger.

heb je hem wel is afgesteld met de sproeiernaald
ben je wel is bij een vliegclub geweest ?
als ik jou was zou ik even naar een vliegclub gaan

groeten raymon

Hallo,

ten eerste keur ik het VOLLEDIG AF!!!.... dat je zomaar in een weilandje vliegt... dit zijn nou de mensen die de hobby een slechte naam bezorgen als er ongelukken gebeuren.... sluit je gewoon aan bij een club.... daar kunnen ze je ook verder helpen met afstellen etc...

ik begrijp dat het door jullie word afgekeurd.
ik heb toestemming van de boer het is echt een gruwelijk groot terein niemand die er komt , geen toeschouwers ik kan niemand er kwaad mee doen behalve mezelf.
de mileuhandhavings auto van de gemeente kwam zelfs nog een kijkje nemen en die keurden het ook niet af terwijl ik daar met draaiende motor sta.

dus wil ik vragen kunnen jullie me helpen ?

ik doel niet eens op het wildvliegen, je eerste vlucht is zo afgelopen dat kan ik je wel vast vertellen.
om een kist in de eerste vlucht even te trimmen enzo is toch wel wat vliegervaring gewenst.

het gaat gewoon mis, zonde van je kist.

hmm dat word dus lastig moet ik hiervoor naar een winkel gaan die supercommercieel denken. ik wil perse nu nog niet naar een club. ik wil eerst een vliegtuig proberen als ie crashed dan bouw ik een nieuwe en dan zal ik naar een club gaan.
moet het eerst meemaken voor ik handel :)
dus hoe kan ik het motortje minder rijk afstellen zodat hij niet veel brandstof uit de uitlaat gooit.

zucht... :neutral:
hij heeft toch duidelijk aangegeven dat hij toestemming van de landeigenaar heeft en er voor de rest geen hond te bekennen is??
Tuurlijk is het beter om lid te worden van een club, maar als hij bereid is het op de harde manier te leren is dat toch zijn keuze??
M.a.w. ik vind dit geen reden om hem niet te helpen. ;)

Ik hou me verder inhoudelijk op een afstand, want ik vlieg electro (:cool:) en weet zodoende niet al teveel van brandstofmotoren... :lol:
Misschien heb je wel iets aan de volgende faq:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=26 ;)

dank je jonathan

ik tank tornado plane fuel 5 %
moet ik dan ook nog olie etc toevoegen of is dit mengsel voldoende?

wat doet de stelschroef aan de linkerkant en wat doet de lange stelschroef aan de rechterkant
en hoort er een metalen kogeltje in de klunk te zitten

Jonathan zei:
Ik hou me verder inhoudelijk op een afstand, want ik vlieg electro (:cool:) en weet zodoende niet al teveel van brandstofmotoren... :lol:
;)
Er zal straks ongetwijfeld iemand langskomen die je wel de antwoorden op je vragen kan geven.

nog een vraagje ik heb het idee dat het niet helemaal goed is met het tankje of klunkje je ziet best veel luchtbelletjes in de benzieneslang

Jorrit zei:
Wist je al dat wildvliegen verboden is in Nederland..? :teacher:
Sprokkel zei:
ik heb toestemming van de boer het is echt een gruwelijk groot terein.
Is dus niet verboden (moet het vliegtuig wel lichter zijn dan 20kg en minimaal 50 meter buiten de bebouwing.)
Help die jongen gewoon. Natuurlijk is het slimmer om bij een club te gaan maar ik heb ook geleerd met een heli te vliegen zonder club / les.
De kans op een crash is alleen een stuk groter, als hij dat risico zelf wilt nemen (en het veld is groot genoeg dat hij niemand anders kan raken) Who cares?

Om even op de sim terug te komen... Wat de sim niet simuleert is de angst om te crashen en de spanning tijdens het vliegen. wat een hele grote invloed heeft op het vliegen van een vliegtuig.

OKE IEDEREEN, nu kappen over de wildvlieg discussie, het is hem duidelijk, en ik neem aan dat ie prima weet wat ie doet, en zich bewust is van de risicos, hij wil nog niet naar een club. KLAAR.

@sprokkel, als je luchtbellen in slangetje naar je carb ziet is er iets niet goed, of je clunc ligt eraf ofzo, of hij lekt ergens lucht, of een veelkomend iets is dat je slangetje gescheurd is aan de binenkant van je tank, op de rand van het messing pijpje waar ie opgeschoven zit.

juist dank je dit begint er op te lijken
heb dat tankje er al een keer uit gehaald maar dat klunkje ligt gewoon goed in de tank, misschien het slangetje wat inkorten.
het is een 250cc tankje.
maar aan het uiteinde van dat klunkje zit een kopere tja hoe heet het (dopje?) met een gaatje. hoort hier een metalen balletje in te liggen ?
en als ik brandstof in het tankje spuit dan doe ik dat op het slangetje wat aan de carb zit.
maar voordat het in het tankje komt althans heel snel dan komt het er in de uitlaat weer uit.

als er iemand in de buurt woont wil ik er ook wel mee langs komen om hem even af te laten stellen.
eventueel tegen betaling.... :P

heb je je overdruk slang niet per ongeluk gewisseld met je slang waar je brandstof uit hoort te komen ?

ik heb het slangetje waar het klunkje opzit heb ik op de carb
de slang waar het kopere pijpje opzit heb ik op de nippel van de uitlaat

Hoi,

Arnhem is niet zo heel ver bij mij vandaan dus eventueel zou ik n keer langs kunnen komen, ik heb nu toch vakantie. Ik vlieg nu een jaar of 6 en heb ook n Charter gehad dus dat moet gaan lukken. Ik zou je eventueel ook wel even willen helpen bij het maken van de eerste vlucht.

Mark

lijkt me wel een goed plan,
de afstelling vind ik het belangrijkste.
als ik namelijk een keertje crash vind iik dat echt niet erg omdat ik nu een tweedehands model heb en die al helemaal gebouwd is lijkt het me leuk om er zelf een te bouwen en de motor enzo over te zetten.
ik ga vanavond eerst naar een modelbouw winkel om te kijken of mijn tankje goed is want ik heb het idee dat dat niet helemaal goed is.

heb je toevallig msn dan kunnen we daar een keertje over babbelen

Hoi,

Msn heb ik wel, zie msnm knop :D

Maar daar kijk ik niet zoveel op dus misschien kan je beter gewoon mailen (zie ook msnm knop voor mail adres). Laat even een keer weten wanneer je tijd hebt en als ik dan ook tijd heb kom ik wel ff naar je toe.

Of via de PB knop natuurlijk

Mark

Back