Ik ben zojuist bij een modelbouwzaak geweest in zwolle. alleraardige man trouwens, kopje koffie en de nodige uitleg.
Zo kwam de beste man met het geven dat als je spul uit amerika laat komen of koopt bij ebay is het niet gekeurd EN mag je er eigenlijk niet mee vliegen.
Dat wist ik dus ook niet! Zo dacht ik dat je met 1 kk bordje genoeg had, blijkt dat je er 4 nodig hebt. en zo leer je steeds meer bij.
Ook fijn dat jullie me niet ergens in een hoekje schuiven met een plakaat NOOB erop en dus geneerd word, wat dit best wel een fijn forum is. ongeacht je level
Maar goed de man van Quartel kwam eerst met de shark. instapmodelletje van 150 euro. interesant want het zijn degelijke stevige dingen. maar dat heb ik afgeslagen.
De Verkoper kwam toen met de naam horizon RC zegt dit jullie iets?
owkee... koffie is leuk.. babbeltje is goed.. maar verder?!
je hebt maar 1 KK (of wat voor een gangbare FC dan ook) nodig om een mutly rotor in de lucht te krijgen..
de meeste 2.4G zenders vanuit china of de us zijn gewoon in de eu toegestaan. (heck.. er staat zelfs een sticker achterop mijn tgy9x uitdrukkelijk vermeld dat hij o.m in NL is toegestaan.
bij veel 2.4G zenders van HK (eigen merk dus) zit er geen CE verklaring
BIJ de zender maar is
wel afgegeven, je moet zelf de verklaring downloaden en opsturen als de douane hier moeilijk over doet. heb ik trouwens geen problemen mee gehad)
horizon hobby is een beetje hetzelde als hobby king: de eigenaren /ceo's zijn amerikaans (HH) of australisch (HK) maar alles komt uit china. (dus goedkoop)
ik zou zeggen begin simpel en goedkoop en hang er nog geen dure camera onder. leer eerst vliegen met het ding en upgrade gaande weg.
koop de X525 met KK of FF (freeflight) board en begin hiermee.
als je de KK versie hebt flash dan meteen een andere firmware erop (appeltje eitje!) aangezien degene die er nu op staat niet erg stabiel is.
de freeflight versie is eigenlijk de aanrader van de twee. deze heeft al standaard camstab (camera stabilisatie) en komt met accelerometers dus veel stabieler en je kan ook weer zonder problemen upgraden (flashen) naar multiwii. (nog meer bruikbare upgrades en heel veel mensen die de firmware beter maken en nieuwe features toevoegen)
als je het vliegen (en crashen...

) goed onder de knie hebt kan je kiezen het frame te upgraden naar grotere motoren of meer motoren zonder meteen weer een hoop geld uit te geven.
en als je dat dan helemaal in de vingers hebt.. dan pas kan je erover denken om er een dure canon onder te hangen....
later kan je natuurlijk ook zelf een frame maken of een andere kopen.
er komen steeds meer frames op de markt en je kan het zo gek maken als je wilt.. quad, y, octo, hexa, spider, v tail..... the sky is no longer the limit!
begin eerst goedkoop en met baby stapjes, je bilspieren en je portomonee (en evt je vrouw en haardos) zullen je dankbaar zijn.
houd er wel rekening mee met de volgende dingen:
bij dingen uit china (HK, HH en GLB bijvoorbeeld) kan het lang duren voordat het bij jouw thuis is, en als je pech hebt kan je nog aan de deur invoer kosten en rechten betalen.
garantie zit wel op veel dingen, maar terug sturen naar china is vaak duurder dan het onderdeel zelf..
gebruik het goedkope spul om te leren en je hebt alles vliegklaar voor minder dan 400 euro. veel spullen zijn herbruikbaar als je voor iets luxer/groter gaat en vergeet niet zo nu en dan een bloemetje voor de vrouw mee te nemen als je weet dat er weer iets nieuws voor de multy rotor eraan komt.. (scheeld weer gezeur

, en misschien vraagt ze vanzelf of je niet eens wat nieuws moet hebben voor je vliegding als de bloemen verwelkt zijn

)
ikzelf heb ook nul budget voor een quad en beschouw het als een groei diamant.. eerst goedkoop beginnen en stukje bij beetje uitbreiden..
ik moet mijn spaarzame centjes verdelen tussen mijn vloot custom motoren en RC.. twee hobbies die erg prijzig kunnen worden als je niet handig bent en alles stapje voor stapje doet.