Nieuwkomer bouwt (probeert) Happy Hunter

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door deKieft, 5 jan 2021.

  1. deKieft

    deKieft

    Lid geworden:
    5 jan 2021
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Borne
    Goedendag allen!

    Hoop niet dat het erg is dat ik een nieuwe topic hiervoor start...
    Ik ben nieuw op dit forum en ook in de modelbouw.
    Ik ga de uitdaging aan om zonder enige ervaring de Happy Hunter te gaan bouwen.

    Mijn vader heeft een enorme liefde voor zeeslepers en de Happy Hunter is natuurlijk bij uitstek een historisch schip. Nu wordt hij de ouwe baas eind dit jaar 60 en wil ik een zeesleper bouwen geïnspireerd op de Happy Hunter. Doordat ik het schip een gepersonaliseerde naam wil geven, ben ik ook niet gebonden aan een identieke kopie maken. Wel heb ik de tekeningen van dhr Nijenhuis aangeschaft, om zoveel mogelijk die lijn aan te kunnen houden. Ik heb het hout al binnen en morgen komt de figuurzaagmachine.

    Alle tips, tricks, handleidingen etc kan ik gebruiken!
    Dus ik hoor graag wat de aan en afraders zijn.
    Alvast dank voor de tips.

    Uitdaging genoeg.
    Groet Mart
     
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    welkom op het forum Mart
    Je gaat wel een hele uitdaging aan, maar als je wat handig bent kom je al een heel eind met wat extra hulp.
    Mag ik je aanraden om eerst enkel bouwverslagen door te nemen.
    Vooral waar vanaf plan word gebouwd en niet zozeer een kit in elkaar word gezet. Dan krijg je meteen een idee over de te volgen werkzaamheden.
    zoek ook eens specifiek op Happy Hunter, zodat je de meest voorkomende moeilijkheden kan ontdekken van dit schip.
    veel bouwplezier, Marc
     
    deKieft vindt dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Mart, Als ik het goed interpreteer wordt het schip van tekening gebouwd. Je kunt bij de bouwverslagen van een bouwdoos wel wat indrukken opdoen, maar is toch heel anders dan van tekening.
    Ook vergt het vanaf tekening bouwen (veel) meer tijd. Wordt flink aanpoten als je die binnen een jaar af wilt hebben. Zorg voor een goede bouwplank om de te bekleden spanten op te stellen. Succes ermee! Dr. Klaas.
     
    deKieft vindt dit leuk.
  4. deKieft

    deKieft

    Lid geworden:
    5 jan 2021
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Borne
    Dank voor jullie reactie Klaas en Marc!
    Ik ben inmiddels begonnen met de spanten uitknippen vanaf de tekening en in te tekenen op het hout. Ook de kiel is zo gemaakt.
    Ik neem aan dat ik bij de spanten als bovenzijde de deklijn aanhoudt?
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mart, Je moet even kijken of er zeeg (kromming) in de deklijn zit. Er even van uit gaande dat je de spanten beplankt met latjes dan zou ik de romp op zijn kop bouwen. Daartoe maak je alle spanten aan de bovenkant langer en zet die aan dwarslatjes vast op de bouwplank. Geef alle spanten een referentiepunt even ver van de kiel. Dan ligt de kiel horizontaal. Omdat de spanten goed vast zitten aan de bouwplank is er weinig kans dat bij het beplanken de boel scheef trekt. Plaats steeds aan weerszijden van de kiel een lat(je). Er is op het internet een hoop info over het beplanken van een romp. Hier een link hoe ik het heb gedaan bij mijn laatste scheepje. Dat wijkt wel een beetje af m.b.t. het bekleden van de romp met epoxy en glasweefsel, maar geeft je een indruk m.b.t. de bouwplank en de spanten.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
    Ook nog een link naar de bouw van de HH uit een bouwdoos.
    http://rcwerft.keusen.ch/index.php/bauberichte-aus-meiner-werft/8-baubericht-happy-hunter
    Kijk maar of je er iets aan hebt. Succes! Gr. Klaas.
     
  6. deKieft

    deKieft

    Lid geworden:
    5 jan 2021
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Borne

    Dankje! Ik heb 3 verschillende hoogtes in mijn schip. Betekent dit dat ik alle spanten zelfde lengte houdt en pas na het beplanken de spanten op juiste hoogte breng? Lijkt mij met zagen namelijk wel een uitdaging.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je zou de spanten een soort oplangers kunnen geven en die later wegnemen (zagen). In principe kunnen dat per spant een paar pootjes zijn. En hoeft niet persé op de volle breedte te zijn. Haal wel het binnenwerk uit de spanten. Dat geeft meer ruimte en maakt het gebruik van klemmen makkelijker. Postbode-elastiek is ook handig om iets te fixeren. Het referentiepunt voor de hoogte van de spanten heb ik op de tekening gezet en zo per spant bepaald wat er aan hoogte bij moest. Gr. Klaas.
     
  8. deKieft

    deKieft

    Lid geworden:
    5 jan 2021
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Borne
    Ik denk dat ik aan de spanten pootjes schroef. Omdat het geen varend model wordt, hoef ik wanneer de romp af is er ook niet meer bij. dus kan ik de spanten gewoon inschroeven en dat daarna weer verwijderen. scheelt mij een hoop gedoe denk ik. Dan zet ik m op zn kop en maak ik de aan de spanten geschroefde latjes aan de blokken op de plaat vast. Dan heb ik alles goed vast en kan ik het makkelijk verwijderen als de romp klaar is. Tenminste, dat is mijn inschatting.

    De deklijn houd ik aan als het gaat om het overnemen van de spanten op hout, daarna haal ik aan de dek kant en beide buitenzijdes de dikte van de romp/dek ervan af. Dan heb ik volgens mij direct de juiste maten.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat zal prima gaan hoor Mart. En inderdaad de dikte van de huid en dek van de spanten afhalen. Ging bij mij, zoals je hebt kunnen lezen, fout. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  10. deKieft

    deKieft

    Lid geworden:
    5 jan 2021
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Borne
    wat is de reden dat die dikte van het dek en huid eraf moet? Is dat puur en alleen voor de perfecte kopie of gaat dit verder dan dat? In mijn eerste idee maakt het mij namelijk niet uit als het schip 6 mm breder en 3 mm hoger zou zijn.. of is dit een hele rare gedachte
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat is geen rare gedachte hoor Mart. Op zich maakt een paar millimeter meer of minder niet uit, maar omdat je va af tekening bouwt is het wel zo gemakkelijk als je die maten aanhoudt. Tekeningen zijn altijd op buitenmaat spanten en daar komt de scheepshuid nog bij. In het echt varieert dat van 10 tot 20 mm in jouw geval. Maar bij schaal 1:100 is een latje van 2 mm in het echt 200 mm. Maal 2 is dat 400 mm. Neem je dan op tekening de breedte van het dek, dan kom je aan weerszijden 2 mm te kort. Is je tekening op een andere schaal dan geven dat soort afwijkingen een hoop extra rekenwerk. Succes ermee! Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina