Nieuwsgierig

Hallo iedereen!

Ben nu sinds week of 2 op hetforumaan het rond lurken, mijn schoonvader had een klein speelgoed ding gekregen natuurlijk was hij al 20 keer neer gestort en ik mocht hem weer in elkaar zetten(ben op rare manier extreem goed in dat soortdinge)maar dat vind ik ook heel leuk om te doen.

Maar nu wil er zelf ook1 hebben, en eigenlijk graag ook 1 die je zelf in elkaar moet zetten. Vind het zowiezo fijn om te weten hoe het werkt en lees ook best veel dat als het crasht je het toch moet kunnen fixen. En om nou een compleet nieuwe uit elkaar te slopen om daar achter te komen lijkt me niet zo'n strak plan.

Maar als ik het goed begrijp zijn de ready too fly helemaal klaar. Kan ik daar uit opmaken dat al de andere waar dat niet op staat bouw pakketen zijn?

Zou leuk zijn als iemand er 1 kon aanwijzen, mij budget is niet extreem hoog en ben natuurlijk beginner dus heel duur lijkt me ook niet handig. Heb al wel besloten dat ik een FP heli wil want wil er ook een beetje buiten mee kunnen (flinke tuin die redelijk afgeschermd is namelijk)

Dank voor het lezen!

Talos

Hoi en welkom op het forum :)

Als je in je info even je woonplaats vermeldt weten we in ieder geval of het mogelijk is je van dichtbij te helpen als dat nodig is.

Ik neem aan dat je graag heli wil gaan vliegen; mag ik je aanraden eerst te gaan leren vliegen met een vliegtuig? Deze zijn over het algemeen een stuk minder kwetsbaar (één keer te hard neerzetten of crashen = meestal enkele tientjes schade), zijn makkelijker te repareren en de basisbesturing leer je er een stuk sneller mee.

Er zijn behalve RTF heel wat andere keuzes en als je aan je eerste toestel wil beginnen is een ARF oftewel kit een goed begin, bijvoorbeeld een multiplex easystar (2) of een van de vele klonen (zie het easystar draadje). Deze zet je ook zonder enige kennis in een halve dag in elkaar, daarbij moet je nog wat soldeerwerk verrichten en natuurlijk afstellen en balanceren.

Als je heli erbij wil gaan vliegen (wat ik je persoonlijk afraad, eerst fixed wing leren, heli is knap lastig en voor je het weet haal je dingen door elkaar) kun je het best direct kiezen voor een zender in mode 2, gas links dus. Alvast voor de toekomst. Kijk eens op Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking  voor electronica zoals een zender/ontvangerset en overige (motor, regelaar, servo's, accu's, lader, props, etc etc etc) voor een redelijk betaalbare instap in de hobby. Toch moet je snel op een paar honderd euro rekenen voor je op het veld kunt staan! Het voordeel is natuurlijk dat je een aantal dingen voor meerdere toestellen kunt gebruiken.

Daarnaast heeft FP of CP weinig te maken met of je een toestel alleen binnen of ook buiten gaat vliegen. Enige verschil (voor nu) is dat een FP heli geen verstelbare bladen heeft en dus meer gas moet geven om hoger te gaan. Daarentegen zal een FP ook minder snel schade maken (want gas dicht, bladen staan redelijk snel stil en zo beperk je de ellende) dan een CP heli en iets makkelijker te besturen zijn.

Natuurlijk kun je ook (vooral voor heli!) heel goed oefenen met een simulator op de pc; de meeste zenders kun je erop aansluiten, bij hobbyking heb je voor een paar tientjes een echte simzender (kun je dus alleen op de pc mee vliegen), grote voordeel daarvan is natuurlijk dat je na een crash op een knop drukt en weer kan vliegen...

Succes in ieder geval!

Welkom Talos in de wondere wereld die modelbouw heet.

Alles is mogelijk mits je je van te voren inleest over het hoe en wat van Helis, want dit is tenslotte het heli gedeelte en geen fixed wing gedeelte;) Dat het moeilijk is zal niemand ontkennen maar aangezien wij niemand zijn kunnen/leercurve kennen, budget is dit eigenlijk gissen. En ik ben toevallig ook een self learner geweest dus weet een klein beetje waar ik het over heb en ken nog veel meer mensen. En als je niet wilt crashen moet je een RC auto nemen:D

Zeker heden ten dage met de huidige helicopters die er te koop zijn en de crashbestendigheid ervan is het goed te doen, de techniek heeft ook namelijk niet stil gezeten.

Er zijn verschillende zaken alvorens dat men adviezen kunnen geven en dat is te weten wat je wilt en hoever je er in door denk te gaan. Natuurlijk is een budget ook niet geheel onbelangrijk want in deze tak van sport kan je beginnen met 60Euro maar ook met vele duizenden euros.

afhankelijk van je materiaal is ook een klein beetje de kans op succes af te lezen.

je hebt echt troep, mindere troep, net geen rommel, slechte klonen, goede klonen, echte merken, kleine helis , grote helis , etc. etc.

Het is dus handig dat je een klein beetje aangeeft wat je zoekt. Maar vooral veel lezen op de verschillende fora biedt uitkomst.

Een simulator is handig want deze bespaard je al snel honderden tot duizenden euros aan crash kosten. Echter aangezien je niet weet wat je wilt en wel een zender nodig hebt voor een goede simulator (Phoenix bijvoorbeeld) graag wat meer info omtrent jouw doelstellingen.

in ieder geval succes in de hobby.

In onderstaand draadje staat een helehoop waardevolle informatie. Want je geeft aan een FP te willen voor buiten en dat zijn eigenlijk niet de beste om rond te kunnen fladderen in de tuin.(we leven in NL en daar is wind)

http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nog wel een leuke beginners heli voor je te koop. Geef even een pm als je interesse hebt.

welkom op het forum ;)

even ter info RTF modellen zijn NIET ready to fly

het wil eigelijk alleen maar zeggen dat de heli is voor gebouwd en alle benodige dingen aanwezig zijn zoals:

de heli
electronica voor de heli (gyro ,esc , servo's , moter)
een zender
een lipo

ook deze compleet slopen en opnieuw opbouwen , je weet namelijk niet wie deze heli gebouwd heeft , en als dit op maandag morgen is gebeurd :mrgreen:

waarom slopen :

een heli heeft veel draaiende onderdelen , alle metaal op metaal verbindingen moeten voorzien zijn van loctide (soort borging/lijm)
je wilt niet dat er onder het vliegen zomaar iets los komt , en je mooie nieuwe heli crasht....

ook zal je de heli nog af moeten stellen (ligt er natuurlijk aan welk soort heli je koopt.)

wat is er allemaal te koop

COAX heli
zeer stabiel (heeft 4 roters) beginners heli
voorgevormde roters , laag toerental
stijgt en daalt door verhogen/verlagen van toerental
vrij crash bestendig.

FP heli
minder stabiel (heeft 2 roters en een staart moter) beginners heli
voorgevormde roters , laag toerental
stijgt en daalt door verhogen/verlagen van toerental
vrij crash bestendig.

CP heli
het echte werk ;) , minder stabiel , heeft 2 roters deze kunnen onder een hoek verdraaien hier door stijgt en daalt de heli.
heeft een hoog toerental.
staart roter word door tandwielen aangedreven of met een snaar (sommige ook met een moter , niet wenselijk)
crashen zeker schade , en vele euries (al zijn er een paar uitzonderingen)
met deze heli kan je ook stunten ook wel 3D heli genoemt.

veel succes met deze verslavende hobby :p

Gr Nick

Laatst bewerkt:
mag ik je aanraden eerst te gaan leren vliegen met een vliegtuig?

Een helikopter kun je repareren, een vliegtuig word plakband gebruiken of een hele nieuwe vliegtuig kopen,
helionderdeeltjes passen door de brievenbus, een vliegtuig niet.

Het is maar waar je je gemakkelijk bij voelt,
oh ja en Fixed pitch met die kromme bladen is niet voor buiten.

Een helikopter kun je repareren, een vliegtuig word plakband gebruiken of een hele nieuwe vliegtuig kopen,

:D :D :D Die jeugd van tegenwoordig.... ;) Vroegâh, toen er nog échte modelvliegers rondliepen.... kon je een vliegtuig ook gewoon netjes repareren hoor.

;) ;)

Zonder dollen, afhankelijk van het toestel, kun je de meeste vliegtuigen ook prima repareren....

Groet, Bert

Het is maar waar je je gemakkelijk bij voelt,
oh ja en Fixed pitch met die kromme bladen is niet voor buiten.

Sorry dat ik het niet met je eens ben, imho verkoop je onzin. Een vliegtuig dat niet te repareren is moet al dusdanig aan puin liggen dat je goedkoper of sneller af bent met een nieuwe bouwen; daarnaast zijn er tientallen, zo niet honderden modellen van diverse schuimsoorten die zeer crashbestendig zijn en eenvoudig weer te repareren zijn.

Daarnaast kun je met een FP heli prima buiten vliegen, ik heb het twee jaar gedaan. natuurlijk zijn er dan wel eisen aan bijvoorbeeld de windsnelheid maar met een 250CP ga je ook niet buiten vliegen met 6Bft..

Afhankelijk van het materiaal, bijna eindeloos. Mijn easystar had uiteindelijk de bijnaam frankenstar, zoveel breuken, barsten, scheuren en andere schade was eraan. Zat dan ook regelmatig in een boom, is zelfs ooit (letterlijk!) in tientallen stukken uit elkaar gespat op asfalt. Zelfs dit was in nog geen twee uur weer verholpen en werd er weer mee gevlogen. Dat krijg je met een toestel waarmee je mensen leert vliegen ;)

*(disclaimer: dit kan eigenlijk alleen met toestellen van Multiplex of lichte EPP kisten)*

Natuurlijk moet je niet verticaal het asfalt ingaan met een balsa kist van 4 kilo maar ik neem aan dat je met me eens bent dat je dit ook niet met een Trex600 moet doen.

Mijn bedoeling (daarom raad ik mensen altijd aan eerste fixed wing te gaan vliegen) was het voorkomen van veel ellende en flinke schades. In de tijd dat ik FP begon te vliegen heb ik regelmatig schade gehad domweg doordat de heli omviel bij het toeren maken. Weer twee nieuwe blaadjes aan gort. Ik was dan ook erg blij met de sim ;)

Voordeel van bijvoorbeeld een easystar is dat door het gemoedelijke vlieggedrag je de boel redelijk heel kunt houden en toch de basis stuurbewegingen leren (vooral met bijvoorbeeld naar je toe vliegen). Daarnaast zijn de kosten relatief laag vergeleken bij een "serieuze" heli, bijvoorbeeld een Trex450.

is zelfs ooit (letterlijk!) in tientallen stukken uit elkaar gespat op asfalt. Zelfs dit was in nog geen twee uur weer verholpen en werd er weer mee gevlogen. Dat krijg je met een toestel waarmee je mensen leert vliegen ;)

*(disclaimer: dit kan eigenlijk alleen met toestellen van Multiplex of lichte EPP kisten)*

Aha, dus dan breekt ie zonder te brokkelen?, dan zal het wel aan de Hobbyking kwalieteit van mijn vliegtuigje hebben gelegen.

In de tijd dat ik FP begon te vliegen heb ik regelmatig schade gehad domweg doordat de heli omviel bij het toeren maken. Weer twee nieuwe blaadjes aan gort. Ik was dan ook erg blij met de sim ;)

En presies daarom zeg ik FP is niet voor buiten, een CP gaat recht omhoog.

Ja, dat ligt echt aan de kwaliteit. Ik heb inderdaad ook wel eens zo'n goedkoop schuimpje (gooizwever van vier euro) omgebouwd, vloog maar amper, veel te korte smalle vleugeltjes. Tweede vlucht begaf de bevestiging van het hoogteroer het, bij het neerkomen sneeuwde het inderdaad kort.. Sindsdien vlieg ik alleen nog met spul dat snel te repareren is :)

Wat betreft de schade aan de FP, dat lag hoogstwaarschijnlijk aan mij. Daarom ben ik uiteindelijk maar gestopt met heli vliegen, kan me er te slecht op concentreren en dat straft direct af. Grote voordeel van zwevers; als je even een slokje neemt ligt je toestel niet gelijk in stukken naast je :D

Back