Nikko Renault F1

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Maarten90, 3 sep 2013.

  1. Maarten90

    Maarten90

    Lid geworden:
    24 jun 2013
    Berichten:
    13
    Ik heb hier nog een Nikko Renault F1 auto staan welke ik wil voorzien van een nieuwe 7.2 volts (1600 mAh) Ni-Cd accupack. Ik weet alleen niet wat voor accupack ik nodig heb. Moet ik echt bij Nikko zijn of kan ik bijvoorbeeld ook deze kopen (mits de connector juist is natuurlijk.

    De connector op de huidige batterij ziet er zo uit:

    [​IMG]


    Iemand die weet of dit kan?
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2013
  2. Hornet30

    Hornet30

    Lid geworden:
    29 mei 2013
    Berichten:
    86
    Ik denk dat je er ook wel een NiMH accu in kan doen met zulke Tamiya stekkers. Volgens mij zijn ze universeel. Nu weet ik niet of er een normaal formaat accu in gaat, of een mini pack.
     
  3. Maarten90

    Maarten90

    Lid geworden:
    24 jun 2013
    Berichten:
    13
    Dank voor je reactie. Ik heb voor de volledigheid even een foto gemaakt met een bankpas ernaast:

    [​IMG]

    Is dit dan bijvoorbeeld een accupack die geschikt is?
     
  4. Hornet30

    Hornet30

    Lid geworden:
    29 mei 2013
    Berichten:
    86
    Ja die kan je ervoor gebruiken.
     
  5. Govert

    Govert

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Hilversum
    De accu die op je link te zien is past inderdaad gewoon. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik hem wel pittig geprijsd vind voor een NIMH accu.

    In principe past elke NIMH of NICAD (Ni-Cd) accu wel, mits deze omschreven staat als STICKPACK.
    Stickpack geeft alleen de indeling van de cellen aan. Dus in het geval van jouw plaatje (is dus een stickpack) betekent dit twee rijen naast elkaar van 3 cellen.

    Dus elke stickpack van 7.2 Volt past wel in je model. Sommige accu's zijn iets dikker, maar dat moet mijns inziens geen probleem zijn.
     
  6. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    vind em toch ook wel duur geprijsd hoor,denk dat je ergens anders of van een ander merk wel hetzelfde kan vinden voor minder geld.
    Is natuurlijk graupner en die vragen de hoofdprijs.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
  8. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Daar kost de 4000mah ook tegen de 40 euro zoals de graupner,dan misschien toch liever graupner als ik mocht kiezen.
    Maar aangezien je hiervoor 1600mah had kan je wel voor een 2000 of 3000 gaan van conrad.
    Ben je goedkoper af en toch langere rijtijden dan met je eerste accu.
    Of gelijk 2 kopen van 2000mah.
    Als er dan eentje de geest geeft heb je nog een backup.
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ik zou of 2 van 2000 nemen, of eentje van 3000, bijvoorbeeld van Conrad, eigen merk. Hoe zwaarder je gaat qua mAh, hoe zwaarder de accu ook is qua gewicht, en dat gaat van de rijtijd en acceleratie af. Graupner zou ik niet direct verkiezen boven andere merken, qua NiMh, dan zou ik eerder een pack van Intellect nemen, die zijn echt beter dan gemiddelde cellen.
     
  10. DTH

    DTH

    Lid geworden:
    13 apr 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Maastricht
    Hallo,
    ik heb een soortgelijke vraag voor idem RC Renault F1. Tis inmiddels een oud beestje >12jr, maar doet het nog prima. Kids hebben een Mario Kart RC, met 7.4V 700mAh 5.18Wh mini accu, en papa wil niet onderdoen met zijn Benetton Renault F1. Alleen zij kunnen er 40 min mee rijden en papa is na 10min al klaar.
    Daarom wil ik ook de originele Ni-cd accu stickpack van 7.2V 1600mAh vervangen ivm ouderdom en meer rijtijd.

    Alleen vraag ik me af of dat ook mogelijk is met een 7.2V Li-ion (hogere energiedichtheid en lichter gewicht en vaak sneller oplaadbaar). Welke raOf ben ik gebonden aan bovenstaand advies (bijv 2x 2000mAh of 1x 3000mAh NiMH/NiCd)? Moet ik ook van adapter wisselen bij bijv een 3000mAh NiMH?
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Li-Ion kan te zwak zijn voor de F1, die standaard 18650 cellen kunnen 5 tot hooguit 10A aan, op Ebay wel van Panasonic 30A cellen tegenegekomen maar voor dat geld kan je beter gewoon een normaal pack kopen.

    Als je een simpele stekkerlader hebt voor je oude pack en je neemt nu een pack met een hogere capaciteit duurt het ook langer voordat die vol is. Wil je sneller gaan kan je op zoek gaan naar een simpele computerlader, voor 4 tientjes heb je bv een B6AC. 2 kleinere çapaciteit accu's of 1 grote, de rijtijd zal niet veranderen en met het lange laden zal je er met 2 accu's ook geen voordeel uit halen.

    Een andere reden om niet voor een Lithum accu te gaan is dat je auto ook geen low voltage afslag kent en je mogelijk de accu leger zult rijden dan dat de accu goed vindt.
     
  12. DTH

    DTH

    Lid geworden:
    13 apr 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Maastricht
    Dank je Roelof voor je snelle reactie.
    Dus of het wordt een nieuwe NiCd/NiNH stickpack en lader of voor 2 tientjes meer dezelfde type RC Mario Kart zoals de kids.
    Nogmaals dank.
     

Deel Deze Pagina