Nimbus 4 (2,6m) met 5" KTW

Ik zit midden in een enorm houtbouwproject (Fauvel motorzwever) en af en toe moet de knop dan even om. Dus een ARF Nimbus 4 van Letmodel (via Lenger) gekocht. 2,6 meter span. Zeer iel vleugeltje begint op 10 cm en is bij de tip nog maar zo'n 5 cm. Ziet er allemaal netjes uit; rompje had iets lichter gemogen; netjes gefolied. Om toch nog iets te bouwen te hebben komt er een 5 inch KTW van Elicker in. Mooi en prijzig stukje carbon met een borstelloze motor. Veel geld; duur is het verkeerde woord, want er is bij mijn weten geen andere fabrikant die dit in deze afmetingen maakt. Het was een demomodel, dus er was wat korting mogelijk.

Nadeel is natuurlijk dat het twee losse leveranciers zijn (Lenger en Elicker) zijn die allebei beweren dat dat toch eigenlijk wel moet passen, maar ik ben geloof ik wel de eerste met deze combi (ik heb wel foto's gezien van een 6 inch KTW on een asw 22 BL, maar die romp is net wat ruimer).

En inderdaad, het past niet. Maar om daar achter te komen had ik al wel de holle buis voor de hoofdligger van de vleugel door moeten zagen (zie foto) dus terugsturen is geen optie. De enige optie is om inderdaad e.e.a. eerst via de canaopy-opening naar binnen te frommelen; pas als alles op zijn plek zit kan er nagedacht worden over het uitfresen van de kleppen in de romp; geen fijn karweitje; dat moet in 1 keer goed; maar dat is van later zorg.

Eerst de pasvorm: Oplossing 1: ik kon een gat maken onder in de romp waar 4 mm servo uit zou steken; maar dat is niet echt 'schaal' dan had ik net zo goed de neus af kunnen zagen en daar de motor monteren. Dus ik heb het achterwerk van de servo (hs 65 mg) afgesneden. Gelukkig zat daar een redelijk holle ruimte met de electronica (zie foto) dus die ruimte was er; later even afdekken met een plakbandje helaas was dat alleen niet genoeg en heb ik ook nog de dremel moeten zetten op het carbon van het KTW zelf (auw). Het past nu bijna; het gaat nu echt om de laatste 0,5 mm; ik gok erop dat ik dat (verdeeld over onder en boven) van de romp weg kan schuren (is relatief dikke gfk-wand) zodra de kleppen eruit zijn gehaald.

Daarna komt het zwaartepunt (zucht) het model moet eigenlijk onder de 900 gram blijven en dat gaat nog niet meevallen (gewicht leeg = 600 gram). De motor zit achter het zwaartepunt dus er moet relatief veel gewicht in de neus. Voordeel is wel dat er een 'dikke' lipo in kan; het moet een 2s zijn. Om het simpel te houden ga ik een jeti-spin gebruiken die voldoende BEC heeft voor 5 servo's; dat scheelt weer de rompslomp van een ontvangeraccu. Verder alles maar zover mogelijk naar voren monteren qua ontvanger servo's etc. De semischaalcockpit zorgt er wel weer voor dat er voorin niet gestapeld kan worden met componenten.

Er valt niet veel te bouwen, maar wel behoorlijk wat uit te zoeken; ook wel weer eens leuk

In een tweede post zal ik wat foto's plaatsen. Wordt vervolgd......

Marc

Toetsenbord geeft redelijk de verhoudingen aan:

De holle buis voor de vleugelligger moest doorgezaagd worden om e.e.a. te kunnen proefpassen

Zo zal e.e.a. er straks in uitgeklapte vorm uitzien; helaas met het KTW een beetje achteroverleunend, maar dat is constructietechnisch helaas niet te verbeteren

Goed weer een stap verder: het gat in de romp is gezaagd; na een uur tekenen, beredeneren, etc toch maar aan de slag gegaan; weinig ruimte voor fouten want ook het deksel wat wordt uitgezaagd moet weer hergebruikt worden. Ik heb de dremel met flexslang voorzien van een soort miniatuur cirkelzaag van hooguit 0,3 mm. Dan nog ontbreekt de vaste hand; maar met een beetje bijschuren is het resultaat zo gek nog niet. Er moet helaas nog wat meer van het KTW worden afgeslepen en ook de bevestiging van het geheel gaat niet op standaardwijze lukken, maar goed op naar de volgende stap.

Marc

*schop*

Is dit ooit nog goed gekomen? Ik vind het KTW systeem geweldig (zij het dan schandalig duur!) en ben benieuwd of het uiteindelijk werkt..

(en ja ik weet dat ik zelf ook regelmatig een bouwdraadje begin en niet afmaak, en ja ik schaam me ervoor)

zeker een mooi project.
De prop moet zo'n 10 graden achterover staan vanwege de hoge stand van de prop.
Ik heb ook een ktw gehad en daar stond hij ook ver achterover.
Wel denk ik dat je de zijkanten van de romp verstevigen met koolstof.
Een paar ribben langs het gat van voor naar achter in de binnenkant wat richting betreft en hoever het voor en achter het gat uit komt moet je kijken wat kan. veel succes er verder mee.
Het ziet er erg mooi uit

Back