Nimh accu aan een balancer

Eeeeeuh Ron, hoe is het mogelijk, dat jij van alle forumers de verwijzing vergeet bij te voegen :confused:? Het moet niet gekker worden :schrik:! :

Tip-pagina 16

Laatst bewerkt:
Wil Gipman, dat is de naam waar ik naar zocht. :)
Ik meen me toch ook te herinneren dat hij bezig was met een ladersysteem dat de cellen ook elk afzonderlijk via de meetaansluitingen kon opladen. Niet snelladen maar toch wel met iets van 0,25C. Het was gebaseerd op een apparte lader voor elke cel. Het probleem waar hij toen mee zat was het feit dat je dan voor elke lader een eigen trafo nodig hebt. Je kan niet alle laders op dezelfde voeding aansluiten, dat zou kortsluiting bij de cellen veroorzaken. :(
Of dat ooit helemaal af is gekomen weet ik niet, ik heb al heel lang niets meer van de beste man gehoord.

Het probleem waar hij toen mee zat was het feit dat je dan voor elke lader een eigen trafo nodig hebt. Je kan niet alle laders op dezelfde voeding aansluiten, dat zou kortsluiting bij de cellen veroorzaken. :(
Of dat ooit helemaal af is gekomen weet ik niet, ik heb al heel lang niets meer van de beste man gehoord.

Hij is misschien nog steeds aan het nablussen ;)

De ontwikkelingen van Wil Gipman zijn hier:
Tip-pagina 27
terug te vinden.

Als je de naam in Google invoert vindt je nog meer artikelen van hem.

Laatst bewerkt:
Afgelopen week(end) even een testje gedaan met 4 packs die ongv. 2 en een halve week niet gebruikt waren, om er achter te komen hoe vaak je moet cyclen om ze weer op het rechte pad te brengen.

Allereerst heb ik ze in serie (dus niet individueel) met 10Amp naar 5.4 Volt (0.9 Volt p/Cell) ontladen, daarna op een ontlaadtray individueel ontladen (start 3Amp dan aflopend, +/- 0.86 Volt p/Cell), daarna geladen met 1000mAh. Dag 2, weer op dezelfde wijze ontladen en geladen. Dag 3 wederom op dezelfde wijze ontladen. Dag 4, wedstrijddag (ging voor mij niet door, geen probleem testen kan thuis ook) opgeladen tot delta peak afslag.

Dag 1: Pack 1, 2 en 4, veel tijdverschil tussen het ontladen op de ontlaadtray, pack 3 extreme verschillen 1 cell was bijna direct leeg, na een lange tijd weer 2 cellen, en dan weer erg lang wachten op de rest.

Dag 2: Pack 1 nog steed met geruim tijdverschil, opmerkelijk was dat het nu andere cellen betrof die eerder of later klaar waren dan de 1ste keer ontladen. Bij pack 2, 3 en 4 waren alle cellen nagenoeg tegelijk ontladen, bij pack 3 en 4 was wel iets vreemds aan de hand, de ontlading per cel verliep nogal onregelmatig ten opzichten van elkaar. De ontlading (spanningverloop) verliep met een golfbeweging (met horten en stoten) en niet gestaag.

Dag 3: Alle cellen per pack en bij ieder pack waren nu nagenoeg tegelijk ontladen en de ontlading (spanningverloop) was nu wel redelijk gestaag.

Dag 4: 3 pack’s met delta peak afslag geladen, alle waren gelijkmatig van temperatuur, geen gekheid met cellen die veel heter of waarbij andere nog lauw of koud bleven binnen het zelfde pack (wat zeker het geval had geweest bij pack 3, en bij de rest waarschijnlijk ook). 1 pack (pack IV) heb ik nu opgeladen met ongv 1000mAh om te zien wat het over enkele weken gaat doen, en als ik het niet vergeet dan doe ik de test opnieuw.

Het zijn slecht enkel mijn bevindingen, en of iemand er iets aan heeft weet ik niet, ik geef geen garantie, en er kunnen ook geen rechten aan ontleent worden. Vragen of kritische opmerkingen op de gebruikte methode zijn welkom, nog liever zie ik dat iemand anders dit ook uitprobeert en hier zijn bevindingen plaats, mogelijk is er een lijn te ontdekken die iedereen verder kan helpen.

Hallo,

Ik had(misschien een domm) vraag over een nimh accu. Kan je eigenlijk een NImh accu samen met een brushless motor laten gaan, want overal zie ik brushless motor met een lipo accu:s

Alvast bedankt

Jan

Hallo,

Ik had(misschien een domm) vraag over een nimh accu. Kan je eigenlijk een NImh accu samen met een brushless motor laten gaan, want overal zie ik brushless motor met een lipo accu:s

Alvast bedankt

Jan
Geen domme vraag. Ja, dat kan prima. In de elektro-rijerij is rijden met NiMH's in combinatie met Brushless heel normaal omdat LiPo's nog steeds niet toegestaan zijn op de meeste wedstrijden.

Ter aanvulling op de ervaringen van drift-junkie het volgende:
Afgelopen jaar heb ik veelvuldige met 6-cellen 2/3A packs gereden (1:16). Los van het feit dat bepaalde type cellen verre van goede kwaliteit waren, heb ik ook ervaren dat het immer in serie laden en ontladen uiteindelijk toch resulteert in spanningsverschillen tussen de cellen onderling. Na 5 maanden intensief gebruik zaten er cellen in de packs die amper nog wilden laden en een volle pack was meer bezig de "dode cel" bij te laden dan energie te leveren aan de motor. :evil:

Dit jaar doe ik het even anders en heb mezelf recentelijk getrakteerd op een Graupner Ultra Duo Plus 50 inclusief balanceer tray voor NiMH. Deze lader heeft, net als de Ultramat 16, een speciaal laad-/ontlaad-/balanceerprogramma voor NiMH packs. Na het fröbelen van een verloopje van Sub-C naar 2/3A en het in gebruik nemen van de lader met de packs (zowel versie als die van vorig jaar) ging er een wereld van verschil open. In eerste instantie alleen de packs in serie geladen en ontladen. Na een keer of 10 de balancer gepakt en gekeken. De spanningsverschillen tussen de cellen waren toch aanmerkelijk, zeker bij een flinke belasting/ontlaadstroom. Waar de ene cel nog volhield op 1,25V waren er ook cellen die al op 1,05V zaten. In het geval er 3 van de 6 cellen dergelijk kuren vertonen is het verschil al 0,6V. Dat is tijdens het rijden een aanmerkelijk verschil in snelheid. 8O Na dezelfde packs een aantal cycli te hebben geladen en ontladen etc. met de balancer, zijn alle cellen bij het laden op 0,02V gelijk geladen. Ook bij het ontladen met dezelfde ontlaadstroom blijven de cellen nu binnen een marge van 0,05V.

Dus het (ont)laden van NiMH met een balancer is dus wel aan te raden als je het maximale uit je cellen wilt halen.

@raf: Ik kan van 1 tot 18 cellen NiMH laden en ontladen met de Plus 50. En dat voor zowel laden als ontladen tot 10A en twee keer tegelijk. ;)

... Kan je eigenlijk een NImh accu samen met een brushless motor laten gaan ...
Voor alle zekerheid, een brushless motor nooit direct op accu aansluiten (zoals dat bij een borstelmotor wel kan). Een borstelloze motor is een grote kortsluiting voor gelijkspanning uit de accu, vuurwerk: exit motor en regelaar. Kan alleen met een borstelloze regelaar tussen motor en accu.

Er wordt door Graupner inderdaad geclaimd, dat wedstrijdaccu's (NiCd en NiMH) altijd gebalanceerd moeten worden en dat dit de levensduur verlengt. Bij de Ultramat 16 houdt het ontlaad-balanceerprogramma in, dat alle cellen worden ontladen tot een spanning, die men tussen 1,2 en 1,3 Volt kan instellen. Vervolgens moet de accu dan binnen twee uur worden geladen.

De Ultra Duo Plus 50 is veel uitgebreider, maar die ken ik zelf nog nauwelijks. Er staat er hier inmiddels wel één, dus er wordt 'gestudeerd'.

Uiteraard zal de tijd leren, wat de ervaringen hiermee zijn. Dat zal niet erg lang duren, want Ultramat 16 laders gaan als warme broodjes over de toonbank. Momenteel zijn ze dan ook weer bij Graupner even uitverkocht.

Inmiddels heb ik de tests herhaaldelijk gedaan (laden > rusttijd/opslag > ontladen). (1) rusttijd 2 halve week, (2) 11 dagen, (3) 4 dagen, (4) 1 dag. Sommige met een volle lading andere met ongv 1000mAh.

Of ik ze nu lang of kort laat liggen, met veel of weinig lading, de volgorde van welke cell als eerste en welke als laatste binnen hetzelfde pack geheel ontladen is, blijft gelijk. Het tijdverschil tussen de eerste cell die klaar is tozv de laatste is echt aanzienlijk. Deze verschillen zijn te verwaarlozen wanneer ik een pack maar slechts 1 dag laat liggen, ongeacht met veel of weinig lading. Een pack ontladen zonder individuele cell ontlader zal deze verschillen niet wegnemen, een individuele ontlader (dus per cell) weet hier wel degelijk raad mee, en is dus dan aan te raden, alvorens helemaal vol te laden tot de automatische afslag.

Sinds ik op deze manier te werk ga (eerst individueel per cell ontladen en dan vol laden tot delta-peak afslag) heb ik geen last meer van ongelijke cell temperatuur bij de afslag, wat dus betekend dat er geen cellen meer zijn die extreem overladen worden tozv de andere binnen hetzelfde pack. Sinds een overmatige temperatuur tijdens het laden lijdt tot een versnelde achteruitgang, dus een kortere levensduur, is het misschien voor jullie, die hier ook last van hebben, het overwegen waard. Hiermee herstelt niet de schade aan een cell die door mishandeling/veroudering/iets anders, is toegebracht of ontstaan, maar je kan mogelijk wel een snelle dood/veroudering/prestatie vermindering voor het gehele pack iets uitstellen/oprekken.

Uit oogpunt van preventie individueel cell ontladen kan natuurlijk ook, zolang je hiervoor geen extra cycli nodig heb zie ik geen aanleiding om aan te nemen dat dit per definitie slechter zou moeten wezen dan het bijvoorbeeld “ontladen” doormiddel van te varen, vliegen, rijden of wat dan ook waarmee je de cellen leeg trekt tot een bepaalde waarden.

De claim dat hiermee ook extra prestatie wordt verkregen, was voor mij niet de aanleiding om individueel te gaan ontladen, en zonder speciale apparatuur lijk mij dit ook nog eens slecht hard te maken, vermindering van prestatieverlies/veroudering wil ik nog wel geloven.

Ik denk dat 2 dingen wbt het ontladen gescheiden moet worden, niet individueel cell ontladen (via bv je lader oid), niet doen geen nut, zelfs ongewenst hierdoor kunnen enkele cellen te diep of onder een bepaalde grenswaarde die door de fabriek is gesteld, dalen. individueel per cell ontladen kan wenselijk zijn tazv de levensduur, zie uitleg hierboven.

Laatst bewerkt:
Back