Inmiddels heb ik de tests herhaaldelijk gedaan (laden > rusttijd/opslag > ontladen). (1) rusttijd 2 halve week, (2) 11 dagen, (3) 4 dagen, (4) 1 dag. Sommige met een volle lading andere met ongv 1000mAh.
Of ik ze nu lang of kort laat liggen, met veel of weinig lading, de volgorde van welke cell als eerste en welke als laatste binnen hetzelfde pack geheel ontladen is, blijft gelijk. Het tijdverschil tussen de eerste cell die klaar is tozv de laatste is echt aanzienlijk. Deze verschillen zijn te verwaarlozen wanneer ik een pack maar slechts 1 dag laat liggen, ongeacht met veel of weinig lading. Een pack ontladen zonder individuele cell ontlader zal deze verschillen niet wegnemen, een individuele ontlader (dus per cell) weet hier wel degelijk raad mee, en is dus dan aan te raden, alvorens helemaal vol te laden tot de automatische afslag.
Sinds ik op deze manier te werk ga (eerst individueel per cell ontladen en dan vol laden tot delta-peak afslag) heb ik geen last meer van ongelijke cell temperatuur bij de afslag, wat dus betekend dat er geen cellen meer zijn die extreem overladen worden tozv de andere binnen hetzelfde pack. Sinds een overmatige temperatuur tijdens het laden lijdt tot een versnelde achteruitgang, dus een kortere levensduur, is het misschien voor jullie, die hier ook last van hebben, het overwegen waard. Hiermee herstelt niet de schade aan een cell die door mishandeling/veroudering/iets anders, is toegebracht of ontstaan, maar je kan mogelijk wel een snelle dood/veroudering/prestatie vermindering voor het gehele pack iets uitstellen/oprekken.
Uit oogpunt van preventie individueel cell ontladen kan natuurlijk ook, zolang je hiervoor geen extra cycli nodig heb zie ik geen aanleiding om aan te nemen dat dit per definitie slechter zou moeten wezen dan het bijvoorbeeld “ontladen” doormiddel van te varen, vliegen, rijden of wat dan ook waarmee je de cellen leeg trekt tot een bepaalde waarden.
De claim dat hiermee ook extra prestatie wordt verkregen, was voor mij niet de aanleiding om individueel te gaan ontladen, en zonder speciale apparatuur lijk mij dit ook nog eens slecht hard te maken, vermindering van prestatieverlies/veroudering wil ik nog wel geloven.
Ik denk dat 2 dingen wbt het ontladen gescheiden moet worden, niet individueel cell ontladen (via bv je lader oid), niet doen geen nut, zelfs ongewenst hierdoor kunnen enkele cellen te diep of onder een bepaalde grenswaarde die door de fabriek is gesteld, dalen. individueel per cell ontladen kan wenselijk zijn tazv de levensduur, zie uitleg hierboven.