nimh accu leeg maken

Helemaal leeg rijden red je niet.
vroeger (jaartje of 12) geleden deden we het gewoon door een 12 volt auto lampje erop aansluiten.
Wel even erbij blijven, dat je hem niet helemaal leeg trekt !!

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
Hier staat ongeveer alles wat je zou kunnen vragen.
Zoals jij de vraag stelt spreek je van 0V over het totale paket.
Als je er van uit gaat dat nooit alle cellen 100% gelijk zijn dan zijn een paar cellen bijna leeg en een paar andere cellen reeds omgepoold en daar worden ze niet beter van.;)

Laatst bewerkt door een moderator:
ik kan het niet echt vinden, hoor.

Quote uit de tweede alinea:

"Normaal is de maximale celspanning van een volle cel ongeveer 1,45V en een helemaal lege cel 0,9V. Het is niet goed voor de chemie in de cel om hoger te gaan dan 1,45V of
lager dan 0,9V."

Om alle cellen van een pakket even 'leeg' te trekken moet je de cellen individueel ontladen; daarvoor moet er dus een kabeltje aan elke celverbinder gesoldeerd worden.
Het ontladen kun je met een 12V lampje en een universeelmeter er parallel op aangesloten doen, maar dan moet je er bij blijven, te diep ontladen is meestal einde verhaal!
Een lader met ontlaadfunctie is dan een veiligere optie, die stopt voordat er schade ontstaat.

Als je geen ervaring met het solderen aan NiMH hebt, en geen 'dikke' soldeerbout van minstens 100W ter beschikking hebt, zou ik er niet aan beginnen, maar 'andersom' te werk gaan:
Het pack gewoon (snel) laden en vervolgens met een lage laadstroom (1/10 C of lager) het pack naladen tot de cellen warm beginnen te worden.
Je kunt er nu behoorlijk zeker van zijn, dat alle cellen even volgeladen zijn. (als er geen slechte cellen in je pakket zitten.)

Als je nu gaat rijden tot de auto niet meer vooruit wil, meet dan gelijk het voltage van het pack; als het goed is moet je op 0,8 - 0,9V per cel uitkomen, alle cellen zijn nu even 'leeg'.

Da's dus 6 x 0,9 = 5,4V en 7 x 0,9= 6.3V
Echter, zodra je stopt met rijden, trekken de cellen weer bij, dus vóór je de stekker losgemaakt hebt en je universeelmeter aangesloten, zal het voltage alweer hoger zijn.
Als je daadwerkelijk de 5,4 of 6,3V meet zijn de cellen eigenlijk al te ver ontladen geweest, ze zullen ook warm/heet zijn, niet goed.

Groeten, Jan.

dan klopt er iets niet!

als mijn 6-cell accu leeg is zit er ong. 7,5 volt in.:confused:
en als die vol is zit er ong. 8,5 volt in.:confused:
met mijn 7-cell is het ook gek!
leeg = ong. 8,5
vol =ong. 9,5

ik laad met een carson energy 4A, hij is voor 6-cell, maar de verkoper zegt dat ik er ook een 7-cell er mee kan op laden.
en rij tot mijn auto happerend vooruit komt.

als mijn accu leeg is laad ik ong. meer dat 45 min. liggen voor dat ik hem laad.
en andersom het zelfde.

de accu's zijn na het laden/rijden warm.(niet heet, maar gewoon lekker warm)

gr. wenger

dan klopt er iets niet!

als mijn 6-cell accu leeg is zit er ong. 7,5 volt in.:confused:
en als die vol is zit er ong. 8,5 volt in.:confused:
met mijn 7-cell is het ook gek!
leeg = ong. 8,5
vol =ong. 9,5

de accu's zijn na het laden/rijden warm.(niet heet, maar gewoon lekker warm)

gr. wenger
Dat is niet zo vreemd als het lijkt.
Als je auto er bijna mee stopt is er nog maar een paar volt over.
Vervolgens haal je de accu er uit en meet vervolgens weer 7.5V door dat de accu zich hersteld.
Er is namelijk bij een lege accu een groot verschil tussen belast en onbelast meten.
Dus wanneer cuncludeer jij dat je accu leeg is en hoe lang heb je dan gereden?:confused:
Dat de accu warm wordt bij laden en rijden is niet zo gek zeker als je in de zon aan het rijden bent.

Laatst bewerkt:
ik rij met beide accu's 20-25 min. ( beide 3000 mAH) met pauze omdat de motor heel heet wort dus ik laat het afkoelen.

Kan je een nimh accu helemaal leeg rijden of moet je een ontlader nodig?
En hoelang kan je dan met een accu?

Wat is de reden van de vraag ? Ik heb begrepen dat het helemaal leegmaken van accu's om geheugen-effect te voorkomen tegenwoordig niet meer nodig is, omdat zowel nimh als de laatste serie NiCd daar nog maar weinig last van hebben ....

omdat ik wou weten hoe veel volt erin hoort te zitte want ik vind in een lege 6-cell 7,5 volt gek want ik dacht dat er 6 volt in hoort:wink:

omdat ik wou weten hoe veel volt erin hoort te zitte want ik vind in een lege 6-cell 7,5 volt gek want ik dacht dat er 6 volt in hoort:wink:
Je hecht te veel waarde aan de spanning op de accu.
Je kunt zeggen er zit een X aantal mAh in dus ik moet zo lang kunnen rijden als hij vol is.
Je kunt nooit zeggen er zit een X aantal volts in een accu omdat dat alleen maar een bij verschijnsel is bij een bepaalde laad toestand hoort.
Als je de conditie van je accu weten wil dan moet je een bepaalde stroom gedurende een bepaalde tijd uit je accu kunnen trekken.
B.v. gedurende 1uur een stroom van 1A je accu leverde dan 1Ah of 1000mAh.
Belast je hem met 2A dan zal hij het ongeveer 1/2uur volhouden enz.;)
Het is gewoon elektro techniek en dat leer je vanzelf als je de goede vragen blijft stellen.

Laatst bewerkt:
ik rij met beide accu's 20-25 min. ( beide 3000 mAH) met pauze omdat de motor heel heet wort dus ik laat het afkoelen.
Als je 20 minuten(=1/3 uur) kan rijden op een lading dan is het stroom gebruik gemiddeld ongeveer 3000 gedeeld door 1/3=9000mA of 9A.
Alleen was hij toen nog niet leeg begrijp ik.:confused:
Dus zal het minder als 9A zijn.;)

sorry,
maarr ik snap je som niet echt.:confused:
Ik zal het anders proberen.
Je hebt een accu met een capaciteit van 3000mAh.
Dat wil zeggen dat hij 3000mA of 3A gedurende 1uur kan leveren.
Als hij 3 keer zo snel leeg is dan is de stroom dus 3 keer zo hoog en dat komt neer op 20 minuten(=1/3uur).
De stroom is dus niet 3A maar 3X3=9A.
Je kunt ook zeggen als een emmer 3X zo snel leeg loopt dan is het lek dus 3X zo groot.;)

Ook maar een poging...

Een accu heeft bij voorbeeld een capaciteit van 3000 mAh (milliAmpereuur). Dat is hetzelde als 3 Ah (Ampereuur)

Dat betekent dat deze accu gedurende 1 uur 3000 mA (ofwel 3 A) kan leveren. Als je niet ontlaadt met 3 Ampere, maar met 9 Ampere wordt de tijd die de accu deze stroom kan leveren 3 maal zo kort. Dat is dan 1/3 uur.

Voor een accu geldt dat capaciteit (in mAh) gedeeld door de stroom ( in mA) de tijd is (in uren) dat de accu deze stroom kan leveren. In theorie. In de praktijk geldt, dat hoe hoger de stroom is, de accu deze relatief korter kan leveren. Een deel van de opgeslagen energie wordt in warmte omgezet.

Laatst bewerkt:
Back