NimH accupakket verliest 10% lading in 1 dag

Ik laad een pakket van 8 cellen NimH (2400 mAh) op met een Ultramat 12 op de stand automatisch.
De Deltapeak is ingesteld op 10mV.
Na het laden kan ik er de volgende dag toch nog een 200 mA bijladen.
Is dit de ontlading van het pakket (+- 10% in 1 dag) of moet ik de Deltapeak iets hoger instellen?

Dat komt door het afkoelen (en het tot rust komen) van het pakket maar zal die net afgeslagen zijn zal die na een start ook weer wat opnemen. In de autowereld wordt altijd na het afslaan de accu altijd nog een keer op de lader gezet, dat heet "peaken" wat net even iets meer piek geeft aan het begin van het gebruik.

Vergeet ook niet dat de accu na het voor de tweede maal laden weer warm is. Een deel van het toegevoerde vermogen wordt in warmte omgezet.
Je bedoeld waarschijnlijk dat je 200 mAh kan bijladen. Stroomsterkte wordt uitgedrukt in A (Ampere) en capaciteit in Ah (AmpereUur) of mAh.

Probeer natuurkundige eenheden goed te gebruiken. Ik weet dat het lastig is, maar je gaat immers ook geen balsahout kopen van 1,5 kilo dik...

Dus geen verhoging van de Deltapeak proberen? Ik dacht zelf nl. dat het pakket niet helemaal vol geladen werd.

Als de accu na het laden ongeveer 40 graden is, (handwarm) is het oke, en zit je goed, kouder, mag de peak wat hoger, is het warmer, dan de peak lager.

zoals hierboven al verteld heeft het simpel te maken met dat de lader 200mA heeft uitgegeven. Deze capaciteit hoeft niet in je accu gegaan te zijn.

Wil je echt zeker weten wat de ontlading van je accu is zul je hem moeten ontladen en zien hoeveel mA eruit gaat. Bij ca 5 metingen kan je pas uitgaan van een betrouwbaar resultaat.

tot dat je ontlader afslaat. Ga niet met autolampen etc aan de gang, gebruik een degelijke ontlaad functie.

deze zit meestal op je lader, zo niet dan wordt het vrij lastig.

maar ondervind je specifiek problemen met de standby tijd van je zender?

tot dat je ontlader afslaat. Ga niet met autolampen etc aan de gang, gebruik een degelijke ontlaad functie.

deze zit meestal op je lader, zo niet dan wordt het vrij lastig.

maar ondervind je specifiek problemen met de standby tijd van je zender?

Ik heb een ontlaadfunctie op de lader, maar moet wel instellen tot hoeveel deze moet ontladen. Dat zal dan denk ik 8x0,9V = 7,2 V moeten zijn.

Het accupack wordt gebruikt in een vliegtuig en dus niet als zenderaccu.

Back