NiMh accus laden met 3A Nikkel Cadnium acculader?

• Topicstarter Topicstarter Der Artz
  • Startdatum Startdatum
Ach, als jullie nu eens gingen rijden en dan ook alle manieren van laden gaan proberen zal je de verschillen wel merken, tot die tijd moet je niet overtuigd zijn dat jullie kennis ook in de praktijk zo werkt.

Ach, als jullie nu eens gingen rijden en dan ook alle manieren van laden gaan proberen zal je de verschillen wel merken, tot die tijd moet je niet overtuigd zijn dat jullie kennis ook in de praktijk zo werkt.

Ik ben het helemaal met Roelof eens ..... Ik merk wel degelijk een verschil tussen accu's die met 1~2,5 ampére geladen zijn en accu's die met 5~6 ampére geladen zijn.......

Een duidelijk merkbaar/zichtbaar verschil in acceleratie en topsnelheid is volgens mij niet iets "wat tussen je oren zit" :rolleyes: .....

Dat een piloot het niet merkt zou best kunnen .... Maar de belasting bij de auto's en vooral de wijze waarop deze wordt opgebouwd is COMPLEET anders ten opzichte van vliegtuigen.

Een auto vraagt bij het gasgeven meteen het volle pond van de accu , een prop voert de belasting langzaam op.....

Het is gewoon een feit dat een langzaam geladen accu in een auto zorgt voor minder acceleratie en minder topsnelheid ;)

Na ruim 10 jaar hobby'en met auto'tjes is dat een ding wat ik zeker weet .

Denk dat jullie mij verkeerd begrijpen hoor.. technisch gesproken zou ik het met Ernst eenszijn.. maar omdat de auto-mensen er _zo_ van overtuigd zijn en ook echt iedereen het doet, geloof ik het wel.

Anders zou er ook wel iemand zijn geweest die het niet deed, en toch wedstrijden won..

Dat is nu juist het vreemde. De auto mensen zijn er zeker van dat het wel zo is. Als je naar de werking van de accu kijkt, en zeker naar de NiMH accu's, dan is dit effect vrijwel geheel onmogelijk. De accu zal feitelijk SLECHTER moeten gaan presteren. De capaciteit wordt snel minder en de inwendige weerstand hoger. Dit komt omdat de accu veel te warm (of beter te heet) wordt. Hierbij zal de waterstof uit de negatieve elektrode los komen. Daardoor zal de capaciteit dus kleiner worden en de inwendige weerstand hoger.
Ook het "cola glas effect" zoals ik al heb omschreven speelt een belangrijke rol.
Het is waar dat ik alleen getest heb met vaste belastingen, geen motor op een auto of vliegtuig. De tests die ik heb gedaan was met een dynamische belasting. Een speciaal apparaat om voedingen en accu's te testen. De preciese werking daarvan gaat te ver om hier te bespreken maar geloof me die accu's hebben op hun huid gekregen!
Helaas heb ik zelf zo'n apparaat niet en kan ik deze tests nu niet meer overdoen. Ik zou het best nog wel eens willen doen.

Mmm.. interessante informatie. Ik maak uit deze discussie op dat het voornamelijk gaat over accu's laden met 3A of extra rap laden met 5A. Roelof meent dat laden met 5A juist beter is, en Ernst meent dat dat juist niet goed is, omdat je dus het "cola inschenk effect " krijgt en dat dus laden met 3A beter zou moeten zijn.

Wie laad er nog meer met 5A? En wie nog meer met 3A?

Voor de huidige rijaccu's is 6 amp. heel normaal als laadstroom ;)

Ik zelf gebruik 5,5~6 ampére bij het laden van m'n oude GP3300's , heb ik haast doe ik zelfs de eerste 10 min. weleens 10 ampére 8O.....

Mijn lader zoals veel laders gaat niet verder dan 5A wat een prima waarde is voor veel accu's van 3000 t/m 4300mAh.

Mijn lader zoals veel laders gaat niet verder dan 5A wat een prima waarde is voor veel accu's van 3000 t/m 4300mAh.
Wat voor lader gebruik jij dan? Doe jij ook wel eens ontladen met NiMh accu's tot 0,9 volt per cel? Of rijd jij de accu's gewoon leeg in je wagens.
En wat voor accu's gebruik je dan?

Voor de huidige rijaccu's is 6 amp. heel normaal als laadstroom ;)

Ik zelf gebruik 5,5~6 ampére bij het laden van m'n oude GP3300's , heb ik haast doe ik zelfs de eerste 10 min. weleens 10 ampére 8O.....

Nou dan weten we nu in elk geval van wie we geen 2e hands packs moeten overnemen ;)

Wat voor lader gebruik jij dan? Doe jij ook wel eens ontladen met NiMh accu's tot 0,9 volt per cel? Of rijd jij de accu's gewoon leeg in je wagens.
En wat voor accu's gebruik je dan?

In mijn 1:10 heb ik standaard GP3700 cellen zitten en heb vorig jaar op de club in de 19t stockklasse gereden. Ik heb het hele seizoen met maar 1 pakket gedaan, dat is dus 6 wedstrijden, 5x 5 minuten per wedstrijd en af en toe een trainingsrondje en clubkampioen geworden. Ontladen deed ik alleen 1x op de dag na de kwalificaties waar ik meer tijd had voor die actie.
Voor dit jaar is het nog onduidelijk wat we gaan rijden dus ben ik nog even voorzichtig met de aanschaf van nieuwe accu's.

In de microklasse die we ieder winter rijden heb ik het met 1 pakket GP1100 cellen gedaan waar ik ook de gehele vorige winterseizoen mee heb gereden. Deze 1100mAh accu laad ik op 2A en ook die ging in de pauze op een ontlaadtray voor een ontlaad actie. In deze klasse ben ik op de club 2e geworden met maar 1 punt verschil op de nr1

Als lader heb ik een Robbe Power Peak Ultimate Lipoly

Nou dan weten we nu in elk geval van wie we geen 2e hands packs moeten overnemen ;)

De accu's waar ik dat mee doe verdwijnen met de tijd toch in de chemokliko ;)

Die hebben hun "tijd" al uitgediend en staan al op de nominatie vervangen te worden , moet alleen nog ff opzoek naar een goed alternatief voor de GP 3300's ........

Apex Sigma

Aangezien ik na een een aantal jaartjes eruit te zijn geweest, weer wil beginnen met rc auto's. Ik heb nog wel wat spullen over gehouden, wel door de jaartjes heen wat verouderd. Ik heb onderandere nog een Apex Sigma lader liggen. Op de lader staat dat die zowel geschikt is voor nicd en voor nimh accus. Alleen zit er geen appart programma op voor nicd of nimh, wel kan ik de laad amperage instellen 0,5a tot 6,5a.

Ik wil eigenlijk geen nieuwe lader kopen.

Zou ik met deze lader gewoon veilig nihm accus laden? Ik ga er geen wedstrijden mee rijden dus het hoef niet het beste van het beste te zijn. Maar wil wel gewoon een goede snelheid en rijtijd en natuurlijk een lange levensduur van mijn accus.

Of kan ik beter nicd accus kopen. Een pack van Sanyo 2400 ofzo? Zijn deze wel goed, af gezien dat ze verouderd zijn?

Laatst bewerkt:
Is dat wel zo? Zit dat niet "tussen de oren". Ik heb ooit veel proeven gedaan met NiCad en NiMH accu's maar dit soort "verbeteringen" heb ik nooit kunnen constateren. Het uiteindelijke resultaat was steeds dat op het moment dat de accu net van de lader af komt de klemspanningen een paar tiende volt per cel hoger is. Dat betekend dus dat je de accu direct van de lader in je auto moet doen en dat de motor dan de eerste secondes iets meer toeren maakt, maar dat voordeel is binnen enkele seconden totaal weg……. Er zijn meer mensen geweest die deze discussie met mij willen aangaan maar helaas voor hen is mijn ervaring en zijn de uitkomsten van mijn testen niet in overeenstemming met hun "ervaring". Het is mijn indruk dat het voor het overgrote deel "tussen de oren" zit. De wereldkampioen doet het ook dus MOET het wel kloppen!

Het lijkt erop of je hier jezelf tegenspreekt en tevens ongemerkt het antwoord aanvoert. Het is mogelijk om het ontladen van de cellen te manipuleren door verschillende laad procedés te volgen, of nu iedere rijder hier 100% rendement uit haalt, tja dat zou best wel eens tussen hun oren kunnen liggen. Een vast staand feit is, dat iedereen erg zenuwachtig wordt als de start wordt uitgesteld vanwege het fenomeen dat jij zelf al schetst.

Dat is nu juist het vreemde. De auto mensen zijn er zeker van dat het wel zo is. Als je naar de werking van de accu kijkt, en zeker naar de NiMH accu's, dan is dit effect vrijwel geheel onmogelijk. De accu zal feitelijk SLECHTER moeten gaan presteren. De capaciteit wordt snel minder en de inwendige weerstand hoger. Dit komt omdat de accu veel te warm (of beter te heet) wordt. Hierbij zal de waterstof uit de negatieve elektrode los komen. Daardoor zal de capaciteit dus kleiner worden en de inwendige weerstand hoger.
Ook het "cola glas effect" zoals ik al heb omschreven speelt een belangrijke rol.
Het is waar dat ik alleen getest heb met vaste belastingen, geen motor op een auto of vliegtuig. De tests die ik heb gedaan was met een dynamische belasting. Een speciaal apparaat om voedingen en accu's te testen. De precieze werking daarvan gaat te ver om hier te bespreken maar geloof me die accu's hebben op hun huid gekregen!
Helaas heb ik zelf zo'n apparaat niet en kan ik deze tests nu niet meer overdoen. Ik zou het best nog wel eens willen doen.

Zoals Roelof al aangeeft zal bij een “indirecte” belasting (propeller of boot schroef) dit zich niet zo snel laten openbaren tozv een “directe” belasting zoals bij een modelauto. Ik vraag mij af of alles zichtbaar gemaakt kan worden door een simulatie met een dynamische belasting die jij mogelijk beschrijft, voor zover ik mij daar de werking van kan voorstellen (met pulsen) Zover ik weet heeft zo’n apparaat een vaste belasting (in de vorm van een constante weerstand) een motor niet, deze is toch aan het begin van de “geslote stand” veel lager, dan aan het eind hiervan! De verschillen treden hier dan ook op naar mijn mening, hoe sterker de “aanslag” hoe krachtiger het draaimoment, en de gunstige gevolgen daar van.

Een accuboormachine heeft ook meer “puf” als hij net van de lader afkomt, dus zo vreemd is het niet. Wat het verschil maakt tussen 3Amp of 5Amp laden weet ik niet, misschien is het niet de ampères van het laden maar de inwendige temperatuur die gunstiger ligt op dat moment, waren het niet de pylonracers die hun accu’s vlak voor de race in een oven op 80graden Celsius hielden om een betere kortstondige ontlading te krijgen?

Of dit alles ten gunste is van de levensduur daar zet ik ook vraagtekens bij!

PS, dat Micheal Schumacher een veel betere rijder was dan de rest, dat zat ook “tussen de oren”, hij kon geloof ik meer dan 16 functies tegelijk doen, en de rest maar 12 ofzo iets in die geest!;)

Dit is toch iets wat relatief eenvoudig te bewijzen danwel te ontkrachten moet zijn? Er bestaan vast dataloggers voor RC auto's? Sterker nog, gezien de vastheid waarin men erin gelooft, moeten er wel al metingen etc online te vinden zijn?

Dit is toch iets wat relatief eenvoudig te bewijzen danwel te ontkrachten moet zijn? Er bestaan vast dataloggers voor RC auto's? Sterker nog, gezien de vastheid waarin men erin gelooft, moeten er wel al metingen etc online te vinden zijn?

Er bestaan inderdaad dataloggers voor rc auto’s, zelf heb ik er maar slechts 1 in het echt kunnen aanschouwen, helaas mistte de eigenaar de nodige technische kennis om meer gegevens uit het apparaat te verkrijgen, dan dat de handleiding toe laat (maar het imponeert wel). Zelfs al zou er een goede combinatie van deze 2 wezen, dan bevindt dit zich op een niveau dat men niet snel de kennis daarvan meedeelt aan anderen, het blijft tenslotte een individuele competitieve wedstrijdsport, waarbij je niet gaat leuren met je “mogelijk voordeel” (geef hem/haar is ongelijk!). Dat is ook meteen de reden dat veel rijders toprijders proberen te “klonen”, want die rijden snel dus die zullen best wel iets weten, aan technisch onderbouwing heeft men geen enkele boodschap, en zeker niet als het in strijd is met wat in de wandelgangen gefluisterd wordt. Daarnaast zal je een geijkte referenties moeten creëren, bijvoorbeeld een rollerbank waarbij allerlei negatieve invloeden uitgesloten kunnen worden.

Over blijft “het gevoel” dat iets sneller accelereert, meer (top)snelheid geeft enz. Er zijn rijders die dit zeer goed aan kunnen voelen zonder meetapparatuur en (be)halen meer uit hun materiaal dan andere, de overige rijders zullen (blindelings) op hun oordeel moeten varen, dat hun vertrouwen soms beschaamd wordt omdat het soms enkel tussen de oren ligt, neemt men op de koop toe. Vertrouwen in je materiaal geeft ook voordeel tov andere, het is niet meetbaar (noch verklaarbaar door technici) maar geeft toch succes, en hiermee zullen vele rijders het moeten stellen.

Back