Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ach, als jullie nu eens gingen rijden en dan ook alle manieren van laden gaan proberen zal je de verschillen wel merken, tot die tijd moet je niet overtuigd zijn dat jullie kennis ook in de praktijk zo werkt.
Wat voor lader gebruik jij dan? Doe jij ook wel eens ontladen met NiMh accu's tot 0,9 volt per cel? Of rijd jij de accu's gewoon leeg in je wagens.Mijn lader zoals veel laders gaat niet verder dan 5A wat een prima waarde is voor veel accu's van 3000 t/m 4300mAh.
Voor de huidige rijaccu's is 6 amp. heel normaal als laadstroom
Ik zelf gebruik 5,5~6 ampére bij het laden van m'n oude GP3300's , heb ik haast doe ik zelfs de eerste 10 min. weleens 10 ampére 8O.....
Wat voor lader gebruik jij dan? Doe jij ook wel eens ontladen met NiMh accu's tot 0,9 volt per cel? Of rijd jij de accu's gewoon leeg in je wagens.
En wat voor accu's gebruik je dan?
Hahaha... datzelfde dacht ik een paar uur geleden ook alNou dan weten we nu in elk geval van wie we geen 2e hands packs moeten overnemen![]()
Nou dan weten we nu in elk geval van wie we geen 2e hands packs moeten overnemen![]()
Is dat wel zo? Zit dat niet "tussen de oren". Ik heb ooit veel proeven gedaan met NiCad en NiMH accu's maar dit soort "verbeteringen" heb ik nooit kunnen constateren. Het uiteindelijke resultaat was steeds dat op het moment dat de accu net van de lader af komt de klemspanningen een paar tiende volt per cel hoger is. Dat betekend dus dat je de accu direct van de lader in je auto moet doen en dat de motor dan de eerste secondes iets meer toeren maakt, maar dat voordeel is binnen enkele seconden totaal weg……. Er zijn meer mensen geweest die deze discussie met mij willen aangaan maar helaas voor hen is mijn ervaring en zijn de uitkomsten van mijn testen niet in overeenstemming met hun "ervaring". Het is mijn indruk dat het voor het overgrote deel "tussen de oren" zit. De wereldkampioen doet het ook dus MOET het wel kloppen!
Dat is nu juist het vreemde. De auto mensen zijn er zeker van dat het wel zo is. Als je naar de werking van de accu kijkt, en zeker naar de NiMH accu's, dan is dit effect vrijwel geheel onmogelijk. De accu zal feitelijk SLECHTER moeten gaan presteren. De capaciteit wordt snel minder en de inwendige weerstand hoger. Dit komt omdat de accu veel te warm (of beter te heet) wordt. Hierbij zal de waterstof uit de negatieve elektrode los komen. Daardoor zal de capaciteit dus kleiner worden en de inwendige weerstand hoger.
Ook het "cola glas effect" zoals ik al heb omschreven speelt een belangrijke rol.
Het is waar dat ik alleen getest heb met vaste belastingen, geen motor op een auto of vliegtuig. De tests die ik heb gedaan was met een dynamische belasting. Een speciaal apparaat om voedingen en accu's te testen. De precieze werking daarvan gaat te ver om hier te bespreken maar geloof me die accu's hebben op hun huid gekregen!
Helaas heb ik zelf zo'n apparaat niet en kan ik deze tests nu niet meer overdoen. Ik zou het best nog wel eens willen doen.
Dit is toch iets wat relatief eenvoudig te bewijzen danwel te ontkrachten moet zijn? Er bestaan vast dataloggers voor RC auto's? Sterker nog, gezien de vastheid waarin men erin gelooft, moeten er wel al metingen etc online te vinden zijn?