NiMH batterijen laden

Ik heb gelezen dat 1.5V AA batterijen (2450 mAh) ongeveer 14 uur moeten laden.
Ik heb dit onlangs gedaan maar na 12 uur voelde ik aan de batterijen en deze waren echt heet, dus ik heb ze uit de lader gehaald, batterijen waren echter niet volledig geladen, doe ik wat fout of is er een probleem met mijn universele lader?

Op mijn universele snellader staat:

1.5 VA max
4x (1.2V --- 270 mAh)
2x (9V---13mAh)

In de gebruikshandleiding staat wel dat je de batterijen niet kan overladen omdat de lader als de batterijen vol zijn over gaat op een soort druppel lader programma.

De batterijen waren echt niet gewoon warm, maar heet, ik kon ze bijna niet in mijn handen houden.

1,5volt nominaal, dat zijn batterijen, zink-koolstof of alkaline, primaire cellen, kun je niet opladen. Accu's secundaire cellen, zijn oplaadbaar. NiMH accu-cellen hebben een nominale spanning van 1,2volt.
wikipedia...Batterij

'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.

Als het gewone niet oplaadbare batterijen zijn, dan is opladen onmogelijk. Dat heeft Ron van Sommeren ook al geschreven.

Zijn het toch oplaadbare Ni-Mh cellen met een spanning van 1,2 volt dan zijn ze oplaadbaar, maar AA-cellen zijn meestal niet snel laadbaar. Als ze na 12 uur laden zo heet zijn, dan is de laadstroom veel te hoog.

Meestal staat er op de cellen een maximale laadstroom. Gebruikelijk is dat 1/10 C. In jouw geval dus 250 mA. Die stroomsterkte zal je op de lader moeten kiezen/instellen. Soms moet je ook een accutype instellen. In dit geval dus Ni-Mh. Na ongeveer 14 uur laden zijn de accu's dan vol.

De acu's die zo heet zijn geweest zijn waarschijnlijk overleden...

Zijn idd 1.2V herlaadbare batterijen... even gekeken, staat op: standard charge 245mAh for 16h
Lader geeft 275mAh en is niet instelbaar dus probleem zal daar zitten...

Die 30mA mag het probleem niet zijn... Die is verwaarloosbaar bij zulke stroomsterktes.

Probleem zit eerder in de lader die niet op tijd afslaat.

Op het moment dat de batterij vol is wordt alle extra energie omgezet in warmte , door over te gaan op druppellading voorkom je dat grotendeels.

Bij jouw lader of cel gaat er ergens iets fout en is dat dus blijkbaar niet het geval...

Lader kan niet optijd overstappen op druppellading of de cel haalt de afslagspanning van de lader niet en wordt dus nog opgeladen terwijl de cel al "vol" is.

Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5

Ik heb gelezen dat 1.5V AA batterijen (2450 mAh) ongeveer 14 uur moeten laden.
Ik heb dit onlangs gedaan maar na 12 uur voelde ik aan de batterijen en deze waren echt heet, dus ik heb ze uit de lader gehaald, batterijen waren echter niet volledig geladen, doe ik wat fout of is er een probleem met mijn universele lader?
Waar kan je lezen dat je 14 uur laden moet zonder te weten of ze wel leeg zijn?
Die lader stopt er niet zelf dus dan moet je hem zelf uit zetten en niet na 12 uur als ze te heet zijn maar voor die tijd.
Als ze vol zijn en je gaat door met laden dan worden ze heet vooral als het al warm is.
Misschien waren ze niet eens leeg voor het laden.
En hoe weet je dat ze niet vol zijn?
Misschien zijn ze wel defect door over verhitting of gewoon oud.:confused:;)
Als je niet goed op kunt letten om wat voor reden dan ook of je accus niet overladen dan heb je wel meer aan een lader die dat zelf doet.

Laatst bewerkt:
Zijn idd 1.2V herlaadbare batterijen... even gekeken, staat op: standard charge 245mAh for 16h
Lader geeft 275mAh en is niet instelbaar dus probleem zal daar zitten...

Er zal op staan "standard charge 245 mA".

Er is een groot verschil tussen mA en mAh, Heeft eigenlijk niets met elkaar te maken.

Stroomsterkte wordt uitgedrukt in ampère (A) of de 1000 maal kleinere waarde milliampère (mA).

Capaciteit (de hoeveelheid "electriciteit", vergelijkbaar met de inhoud van een benzinetank, wordt uitgedrukt in Ah (ampéreuur) of de duizend maal kleinere mAh (milliampèreuur).

Back