nimh laden met nicad lader???

• Topicstarter Topicstarter den_hermans
  • Startdatum Startdatum
D

den_hermans

Guest
waarschijnlijk domme vraag, maar zou je nimh batterijen kunnen laden met een nicad snellader?
wat zou er dan kunne gebeure mocht je dit wel doen?

het gaat om deze lader:
Fast charger, T2M's Rapid Charger can handle 7.2V and 8.4V (1800mAh max) in only 30 minutes. It can be supplied with either 220VAC or with a 12VDC car battery. It features a thermal protection, in case of overheat and an isolated transformer. Automatically goes in slow charging mode when time-switch ends.

Technical specifications:

Power supply: 220VAC or 12VDC
Battery voltage: 7.2 or 8.4V
Charging current: 3A (fast) or 150mA (slow)
Charging indicator: LED
Time-switch: from 0 to 30 minutes

2221.jpg

greetz Hermans

edit: gegevens lader erbij geplaatst

maar de batterij of lader gaan er niet van kapot?
of er zijn geen andere negatieve dingen?

Als ik het goed begrijp werkt deze lader met een tijdschakelaar? Dat is wel zeer uit de tijd! Zo'n lader zou ik echt niet meer gebruiken, dat gaat gegarandeerd vroeg of laat fout met je cellen.
Deze lader werkt alleen goed als je absoluut zeker weet dat je cellen helemaal leeg zijn en jij ook nog eens precies weet hoelang je dan met deze lader moet laden om ze weer vol te krijgen.
Het maakt bij deze lader niet uit of je NC of NiMH cellen gebruikt.
Van belang is wel dat voor NiMH cellen meestal maximaal 1C laadstroom wordt opgegeven, dus voor deze lader, die met een vaste stroom laadt van 3A, betekent dat NiMH cellen van minimaal 3000mAh, geen kleinere cellen gebruiken.
Als je deze lader al in gebruik hebt, voorzichtig zijn! Als je hem nog wilt kopen, zou ik niet doen![font=Arial, sans-serif][/font]

myshadow zei:
Schakelt een tikie later uit.
Gevolg, accu wordt wat warmer.

Als ik dat zo bekijk lijkt me dat dit in dit geval niet klopt. De lader schakelt uit of betergezegd over op onderhoudsladen zodra de timer stopt.

Als je een 1800 mA accu in een half uur kunt laden geeft de lader waarschijnlijk 3.6 to 4 A af.

Dan moet je dus heel goed oppassen dat je weet hoe vol je accu nog zit. Bvb zit je NiMH van 2200 nog half vol (=1100) dan zou je 1100 bij moet laden. Zet je dan een half uur 4 A aan, dan wordt je accu na 10 minuten overladen. En met die hoge stroom zullen je NiMh dat niet lekker vinden.

Arthur

Arthur

Deze lader kan je beter NIET voor NiMH accu's gebruiken. De kans dat je de accu's er binnen vrij korte tijd mee naar de maan helpt is heel groot. Ook afblazende of misschien zelfs wel een ontploffende accu kan voorkomen.
Gebruik een goede lader met een voldoende gevoellige delta piek detectie of die met het inflex principe werkt. Kost wel wat meer maar je hebt veeeeel langer prezier van je accu en de accu zal ook beter presteren.

@Ernst Hoe zit het met deze lader kan Loodaccu's, NC en MH?? laden heeft alleen geen Delta Peak.

Bij Loodaccu's laden stopt hij wel met laden.

Is deze lader wel geschikt voor MH Accu's.

robbe631ey.jpg

Arthur Werner zei:
myshadow zei:

Als ik dat zo bekijk lijkt me dat dit in dit geval niet klopt. De lader schakelt uit of betergezegd over op onderhoudsladen zodra de timer stopt.

Handig als je nog een berichtje kunt wijzigen waar al op gereageerd is.
Hoe kun je iemand op het verkeerde been zetten. Zo dus.

myshadow zei:
Arthur Werner zei:
myshadow zei:

Handig als je nog een berichtje kunt wijzigen waar al op gereageerd is.
Hoe kun je iemand op het verkeerde been zetten. Zo dus.

ik denk dat da bedoeld is op mijn bericht, ik had eerst de vraag gesteld en daarna pas de gegevens van de lader erbij geplaatst..

iedereen al bedankt voor de antwoorden.
ga er mij maar niet aan wagen om nimh batterijen op te laden met die lader. :?

greetz

Jan,

Deze lader is ook zo'n "ouderwetse" lader die heel veel voor NiCad gebruikt werd en nog wel wordt. Echt goed is hij niet voor de accu. Als je er voor zorgt dat de accu's leeg zijn voordat je gaat laden en je zorgt er ook voor dat je niet te lang laad valt dat nog wel mee. Er zijn mensen die deze laders al vele, vele jaren met goed resultaat gebruiken.
Als je deze lader op dezelfde manier gebruikt voor NiMH accu's zou het ook lang goed moeten kunnen gaan. Toch zou ik de temperatuur van de accu extra in de gaten houden. NiMH accu's worden een beetje warm tijdens het laden, dat is normaal. Wanneer de temperatuur van de accu echter snel op begint te lopen is de accu vol en moet je stoppen met laden.
Dat hij bij een loodaccu stopt met laden klopt, dat komt door het veel simpelere principe dat nodig is voor het laden van een loodaccu.
Lees ook de stukjes over al deze accu's bij de modelbouw FAQ eens door.
Stukje over NiCad.
Stukje over NiMH.
Stukje over Loodaccu.

de robbe lader 6+3 laad met een vaste uitgang zolang je de uitgangen gebruikt van 200mA of lager is er geen probleem pas als je hoger gaat laden wordt het gevaarlijk voor je accus

Back