NiMh vervangen door lipo.

• Topicstarter Topicstarter simon1
  • Startdatum Startdatum
S

simon1

Guest
Kun je een 8.4 volt batterij vervangen door een lipo pakket?
( het is voor een micro heli )
Of zijn er misschien nog andere mogelijkheden ?

groetjes Simon

Weet je ook waar ik die+een lader goedkoop kan vinden ?

Groetjes

Hoelang zou ik kunnen vliegen met een pakket van 1100mah?

Ik heb nu een 8.4 volt 750 mah nimh pakket.

Groetjes

Met mijn Piccolo V2 en 1000mAh lipo's vlieg ik ongeveer 20 tot 25 minuten.
Soms korter, ligt eraan wat ik extra probeer (beetje stuntvliegen ;) )

@ Simon1
Ik heb nog een Li-poly smart charger 1215 liggen, voor 15 euro mag je hem hebben.

Dit zijn de specs:
E-TEC Apache Smart Charger 1215 - $27.95
Charges 1-2 Lithium Polymer cells
12V input
Selectable charge rates: 100mA, 250mA, 700mA, 1200mA, 1500mA

thumb_1215.jpg

Ik heb alleen de krokodillen klemmen eraf gehaald.
Dus 12V voeding op de kop tikken (heb ik heel toevallig ook nog, het is een zelf omgebouwde computervoeding, voor totaal 30 euro doe ik hem erbij) en een paar banaanstekkers solderen en laden maar!

Dit alles is excl. verzendkosten, hangt van het gewicht af, je mag het eventueel ook op komen halen!

Anne

Je regelaar moet wel lipo's ondersteunen..
Ik weet niet of die van jou dat doet (ken hem niet)

Helza zei:
Je regelaar moet wel lipo's ondersteunen..
Ik weet niet of die van jou dat doet (ken hem niet)

??????????????????????
Volgens mij maakt dat niet zoveel uit hoor. Zolang je alleen maar let op de correcte afslagspanning. Of er nu een lipo, nicad of Nimh accu aangesloten wordt doet er niet toe. De regelaar regelt alleen de stroom die erin komt en waar die vandaan komt maakt hem niets uit.

mm.. :)... zo had ik het begrepen.. omdat de voltages van de lipo's anders zijn dan normale batterijen .. voornamelijk omdat dus de regelaar niet meer weet waarneer af te slaan om te voorkomen dat je lipo's naar z'n grootje helpt.. (is natuurlijk te ondervangen door een timer in te stellen)

Maarja, ik ben ook maar een beginner :P

Dan heb je eigenlijk maar de helft van het verhaal begrepen net zoals vele anderen.

Iedere regelaar is bruikbaar. Je moet alleen goed uitkijken met de lipo's dat je stopt op het moment dat de accu onder belasting onder de 3 volt komt. Hiervoor kun je dus ook een losse liposafe gebruiken.

Nouja, had het uiteindelijk toch goed begrepen, maar ik wist dus niet dat hier dingen voor waren als liposafe :)

Voor de afslag kun je gebruik maken van een lipo saver, heb ik daar nog een vraagje over want ik ben absoluut geen electronicus.
Moet ik dat ding parallel over de aansluiting met de accu (laten) solderen?
ik neem aan van wel, maar zoals gezegd, ik ben ook maar nitwit wat betreft electronica

jazeker jaap.

Dus als het ware over je regelaar.
En de liposafe zeker niet aan je accu laten zitten als je die accu weglegt.
Ik zou dus die aan de accu kant van de regelaar solderen.

ik hoop dat het een beetje duidelijk is :? :oops: ....

hartstikke duidelijk, zo had ik het ook al bedacht, maar zeker weten is beter natuurlijk

net wat je goedkoop vind. Duurder dan bv. de graupner 4.
je kan denken aan de ultramat 10. Is voor alle cellentypen. en laad vanaf 12V dc en 230V ac.

@SIMON1:
gws heeft een goedkope 220v lader uit. je moet wel kiezen tussen een lader voor 2 of 3 cellen. wat mij betreft is dit best, zo kan je je al niet vergissen door de schakelaar fout te zetten en zo je lipos op te blazen.
ik kan je deze lader nog niet aanraden want ik heb hem nog niet getest daar hij nog ergens op de oceaan dobbert. begin januari is hij normaal hier en gaat hij bij ons 13 euro kosten.

@MICHIEL:
voor een euro of 2 maak je zelf een lipo saver. zoek op rcgroups.com naar "DIY lipo saver" en je vindt een draadje van mij (kodel) met bouwbeschrijving en hoe je hem moet inbouwen.

Back